Gish

I 1993 kunngjorde den britiske utgiveren Psygnosis verdens første splattformspill. Globdule het spillet, og her var du en levende "blob" som måtte navigere seg gjennom en rekke labyrintaktige kart fulle av skumle fiender og deilig frukt. Det unike med spillet var hovedpersonens evne til å henge seg fast i vegger og tak, noe som gjorde at han kunne komme frem der tradisjonelle plattformhelter som Mario og Superfrog måtte gi tapt.

Gish, fra Chronic Logic, følger samme prinsippet. Her er du en levende tjæreklump, som har mulighet til å henge seg fast i vegger og tak, og som dessuten har en rekke andre egenskaper som kommer godt med. Det som gjør Gish til et relativt unikt spill er imidlertid utviklerens varemerke: Realistisk fysikk.

I dette spillet er både spillkarakteren og miljøene rundt ham påvirket av fysikkens lover, og det får faktisk mye å si for hvordan gameplayet arter seg. Tar du en liten titt på gameplaytraileren du finner på spillets offisielle nettsted ser du hvordan det hele fungerer. Hvis du skulle bli fristet til å ta en nærmere titt på spillet, kan du laste ned den nylanserte demoen.

Demoen kommer med tre vanlige kart (hvorav ett av dem inneholder en øvingsdel), to kart hvor målet er å samle så mange penger som mulig før tidsfristen går ut, og et kart hvor du og en annen spiller kan kjempe mot hverandre (målet er å få den andre til å falle "ut av skjermen").

Gish kan kjøpes direkte fra utviklerne, både i tradisjonell form og via nedlasting (som er den billigste metoden, og kun koster like under 140 kroner ($19.95). Demoen finner du her:

Kommentarer (3)

Forsiden akkurat nå

Til toppen