Sniktitt

Godfather II

LEIPZIG (Gamer.no): Det første Gudfaren-spillet fra EA ble ikke akkurat kritikernes yndling når det kom ut i 2006. Mafia og Grand Theft Auto-spillene hadde allerede satt en sjangerstandard EA ikke maktet å leve opp til. Derfor har utviklerne tenkt alternativ med sitt Godfather II. Dette er nemlig en del strategispill, to deler action. Ja, det er det nærmeste man kommer Total War-spillene i denne sjangeren. Best av alt, du er sjefen.

Livet som skurk

Vis større

Trailer: Godfather II


– De første spillet fanget opplevelsen av å være et madiamedlem. Med dette spillet vil vi fange hvordan det er å være Don, sjefen, sier Joel Wade, seniorprodusent på Godfather II.

Kameramann

For å hjelpe vår hovedperson Dominic med denne tunge børen, kan du når som helst flytte kameraet fra bakkenivå til et stort oversiktkart. Her ser du de mange bransjene i byen mafiaen eier. Hver bransje har info om sikkerheten, og hvor mange mafiamedlemmer og vakter som befinner seg på hvert sted. Du kan velge å dra inn selv med en gruppe kolleger, sende andre eller sabotere med eksplosiver og brannbomber.

– Valget av folk du tar med deg er nøkkelen til hvordan oppdrag løses. Du har for eksempel en som er ekspert på å kutte seg gjennom gjerder, mens en annen elsker sprengstoff. Avhengig av hvem du bruker blir taktikken ganske så annerledes, sier produsenten.

Personene du har med deg kan beordres rundt med et knippe kommandoer. Dette er ikke noe avansert taktisk skytespill, men ordrene virker å få jobben gjort.

De rivaliserende familiene tenker selvsagt like aggressivt som deg, så her er det umulig å ta pauser.

– Alt som skjer kan ses på oversiktskartet, og det trengs. Alle de andre familiene er nemlig aktive i sanntid, og da kan det bli kaotisk, sier Wade.

Penger er alt

Bransjer gir penger, og penger kan brukes til å oppgradere til arsenal eller smøre tjenestemenn. Slike tjenestemenn vil også be deg om tjenester, og da kan du be om gjentjenester fra de samme personene senere i spillet.

Andre nyheter inkluderer bedre kjørefysikk, et mer raffinert system for sniking og et enkelt kombinasjonssystem for nærkamper med tørre never.

Handlingen fordeler seg på mafiaaction i Havanna, der spillet starter, Miami og New York City. Dermed vil territoriekampen forhåpentligvis bli variert, både geografisk og med tanke på voldsinnholdet.

– Historien går i tråd med filmen Godfather II, og alle figurene herifra er med i spillet, sier Wade.

Som er ganske klar på hva dette handler om:

– Spillets tema er ganske enkelt hevn, hevn og hevn.

Som vi har vært inne på ble det første Godfather-spillet for enkelt, ja litt platt. Med strategielementene i oppfølgeren kan vi få en langt mer interessant spillopplevelse som mafiasjef. Kombinasjonen oversiktskart med action på bakken kan vise seg å bli svært fordelaktig for et spill som med det beveger seg litt ut av en sjanger med knivskarp konkurranse. Det lille vi fikk se var i hvert fall lovende.

Godfather II kommer på Xbox 360, PC og Playstation 3 i februar 2009.

Kommentarer (13)

Forsiden akkurat nå

Til toppen