– Google må bli ondere

iOS er bedre enn Android for spill, ifølge Epic Games.

Epic Games' første mobilspill, actionspillet Infinity Blade var en aldri så liten sensasjon. Det ble i utgangspunktet kjent for å ha uovertruffen grafikk, men skulle også vise seg å være et formidabelt spill. Det var nok til å sette en heftig salgsrekord.

Spillet har fortsatt ikke kommet til Googles mobile operativsystem Android, og det er en veldig spesifikk årsak til det. Ifølge teknologinettstedet Gizmodo, som har snakket med Epic-sjef Tim Sweeney, har Google rett og slett litt feil innstilling til ting.

Infinity Blade imponerte mange, og solgte svært godt.

– Når en forbruker får telefonen og vil spille noe som benytter teknologien vår, så må det være en stabil opplevelse. Det kan vi ikke garantere med Android. Derfor har vi holdt oss borte fra operativsystemet, sier industriveteranen.

Den rene ytelsen til markedets Android-telefoner skal på ingen måte være en flaskehals. Flere av telefonene med dette operativsystemet har tilsvarende, og sågar bedre, ytelse enn Apples iPhone. Det skal heller være forutsigbarheten og hvordan hver telefon er ulik som skaper problemer.

– Hvis du tok maskinvaren til NGP (Sonys kommende håndholdte, journ. anm.) og pakket den inn i Android, så hadde du fått langt dårligere ytelse. La oss si du tok en NGP-telefon og lagde fire versjoner av den. Hver utgave ville hatt en ulik mengde minne og forskjellig ytelse basert på dritten leverandørene putter på den, fortsetter en tydelig frustrert Sweeney.

Dermed ser det ut til at Infinity Blade, og kanskje også Epics fremtidige mobilutgivelser blir forbeholdt iOS i første omgang.

– Google trenger å bli litt ondere, og de trenger å ta mye mer kontroll, avslutter utvikleren.

Lurer du på hvilke spill som er på vei? Ta en titt i Spillkalenderen!

Siste fra forsiden