Anmeldelse

The Sims 3: Drømmejobben

Gøy på jobben?

Nå kan du bruke fritiden til å leke at du er på jobb.

Arbeid har alltid vært en essensiell del av simmenes liv, men til nå har denne delen av tilværelsen deres vært skjult for deg. Du har jobbet med egenskapene deres og forsøkt å tilfredsstille diverse karrierekrav, men når de først har stukket avsted på jobb har de stort sett gått på autopilot helt til de kom hjem igjen. Mange har ønsket seg mer kontroll over simmenes yrkesliv, og med utvidelsespakken Drømmejobben får de nettopp dette.

Nå kan simmen din bli (gal) doktor.

Jobben er livet

Denne utvidelsespakken leverer nemlig en håndfull nye karrierer, som ikke fungerer slik som spillets gamle jobber. I stedet minner de nesten mer om eventyroppdragene i Reisefeber-utvidelsen, fordi simmene får spesifikke, jobbrelaterte oppdrag som må løses manuelt. Når jobben er gjort får du betaling, og av og til også andre belønninger. I starten må du nok belage deg på å gjøre lavtlønnede oppdrag, men etter hvert som du får erfaring får du også bedre jobber som gir mer penger til husholdningen.

De nye jobbtypene inkluderer brannmann, stylist, detektiv, spøkelsesjeger og interiørdesigner/arkitekt, og i tillegg har legeyrket blitt endret til å delvis følge det nye systemet. Du kan også være selvstendig næringsdrivende, og tjene penger på skulpturer, oppfinnelser og mer tradisjonelle ting (som å fiske, male eller skrive). Har du Reisefeber kan du også jobbe med å lage nektar eller som fotograf.

Resultatet er større frihet, og et enda tettere bånd til simmene dine. Noen av jobbene har åpne arbeidstider, slik at simmen din kan være på jobb hele tiden om du ønsker det. Er du for eksempel en detektiv, kan du når som helst bli oppringt av klienter, eller skaffe arbeid hos byens politistasjon. Dermed kan du velge om du vil være klisjédetektiven som ikke har noe liv utenom jobben, eller den litt slappere varianten som kun jobber når det er regninger som må betales.

– Se så tøff jeg er.

Mye å gjøre

Selv om denne muligheten garantert faller i smak hos mange Sims-fanatikere, er det selvsagt ikke bare-bare å plutselig få kontroll over simmene når de er på jobb, spesielt hvis husholdningen din har flere voksne simmer under samme tak. Mange av jobbene krever nemlig mye detaljstyring, og dermed mye involvering fra deg. Hvis du for eksempel har to voksne simmer som er på jobb på vidt forskjellige steder, samtidig som du skal prøve å holde kontroll over noen hjemme, blir det mye å gjøre samtidig.

Fordelen med å ikke ha kontroll over simmene når de er på jobb er jo nettopp det at du kan konsentrere deg om andre ting når de er borte. I en hektisk hverdag kan dette nærmest være en befrielse, fordi du får mulighet til å fokusere på behovene til de som blir igjen. Ikke misforstå; jeg klager ikke over muligheten til å kontrollere simmene selv i visse yrker. Men samtidig kommer jeg nok til å sende flesteparten av mine egne simmer over i vanlige karrierer nå som testingen av Drømmejobben er over.

Det skal også sies at noen jobber lar deg gjøre mye hjemme i ditt eget hus om du vil, mens andre (som stylist og interiørdesigner) pauser spillet mens du utfører arbeidsoppgavene. Og velger du å være selvstendig næringsdrivende kan du jobbe i ditt eget tempo med artige hobbyer du sikkert ville brukt mye tid på uansett. Velger du denne typen arbeid kan du selge det du lager i en bruktbutikk, som også lar dem tjene litt ekstra på å selge ting de ikke har bruk for lenger.

Maxis har introdusert meteorer.

Er det egentlig så moro på jobb?

Det er imidlertid ikke bare dårlig tid som gjør at jeg vurderer å sende simmene mine tilbake til ordinære yrker. Sannheten er nemlig at, på samme måte som jobbing i det virkelige liv, er mange av disse jobbene rimelig ensformige. Ta detektivyrket, for eksempel. For hver interessante sak du får, er det utrolig mange små pissesaker som må løses. Jobber som går ut på å skrive sladder på internettfora eller intervjue folk for å finne ut at klienten går i søvne var rimelig uinteressante første gangen de dukket opp, og gørrkjedelige den femte gangen.

Andre yrker er implementert på en måte som krever at du er litt «snill» mot spillet. Et eksempel er arkitekt/interiørdesign. Her får du gå i byggemodus, og gjøre visse endringer som eierne av huset ønsker. Men kunstig intelligens er fryktelig komplisert og krevende, og når alt kommer til alt er de simulerte personene Maxis har satt sammen veldig enkle. De har selvsagt ingen reell estetisk sans, og derfor kan du bare ploppe inn forandringer uten å bry deg om det blir bra eller ikke. Dette fjerner igjen litt av virkelighetsillusjonen spillet ellers er så flink til å bygge opp – det blir så åpenbart at alt er falskt.

Men hvis du tar litt ansvar selv og spiller på lag med spillet, er det selvsagt herlig å kunne få utfolde seg med andres penger. Den samme situasjonen får vi i stylistyrket, og selv om jeg har omtrent like stor motesans (og -interesse) som du forventer av en gammel spillnerd synes jeg det det var moro å fikse på klær, sminke og hår for å få kundene til å se godt ut. Jeg klarte rett og slett ikke å la være å ta jobben seriøst, og har brukt så mye tid på å vurdere fargekombinasjoner og stiler at homofoben i meg begynner å bli engstelig.

Hvem ringer du når det skjer noe muffens i nabolaget? Naboen, selvfølgelig.

Mye annet nytt

Utenom de nye yrkene er det flere andre nyheter i Drømmejobben. Simmenes hverdagsrutiner utvides for eksempel, ved at de nå bytter klær ved jevne mellomrom. Gamle skift må samles, vaskes, tørkes og ryddes bort, og selv om ikke dette er et direkte spennende tillegg til simmenes virtuelle liv gjør det at de føles litt mer komplett og realistisk. Jeg skulle bare ønske klesvask gikk like kjapt i virkeligheten som det gjør her.

Byen utvides også med en rekke nye bygninger (som du får plassere ut selv, når du starter utvidelsen for første gang). Disse er en brannstasjon, en skraphandel, en skjønnhetssalong (med stylist og tatovør), et vaskeri og en bruktbutikk. Pakken inneholder forresten også et nytt nabolag hvor disse bygningene er ferdigutplassert. Greit hvis du begynner å bli lei av de kjente fjesene i det gamle nabolaget.

Jeg har allerede vært innom de to nye hobbyene som innføres med Drømmejobben, men de fortjener litt mer oppmerksomhet. Kreative simmer kan nå lage skulpturer. I starten er mulighetene deres begrensede – de kan lage dårlige leirfigurer som ikke er godt for noe annet enn å stues bort i den nederste og mørkeste kjelleretasjen (selv har jeg et helt galleri med elendig «kunst» godt gjemt der ingen kan se den). Men etter hvert som de blir bedre kan de låse opp nye materialer å jobbe med, og de kan også lage skulpturer av andre simmer. Det er til og med mulig å lage isskulpturer for festlige anledninger.

– Stol på meg, du vil angre senere.

Oppfinnerhobbyen er også spennende. Du kan dra på skraphaugen for å finne gammelt søppel, og la simmen din eksperimentere med det for å se hva han kommer frem til. I starten er det snakk om rimelig enkle saker (som nye leketøy og pyntegjenstander), men etter hvert som oppfinneren får erfaring kan du se frem til rimelig eksotiske gjenstander – inkludert tidsmaskiner og simboter (genialt). Ikke akkurat realistisk, men utvilsomt underholdende.

Vi får også noen nye gjenstander, selvsagt. Mange av disse er relatert til de nye yrkene og hobbyene (samt klesvask og -tørk), men nyheter som en trampoline og et merkelig utespill som heter Gnubb faller definitivt i smak. Simmer i overgangsalderen kan også glede seg over muligheten til å kjøpe motorsykkel. Jeg må imidlertid fortsatt si at jeg ønsker meg mer. Simmene mine har massevis av penger på bok nå, men det er ikke så mye moro å bruke dem på, utenom vanlige pyntegjenstander og møbler, og svindyre biler.

Dessverre kan det også virke som pakken introduserer noen nye «bugs», for jeg har begynt å oppleve en veldig irriterende situasjon hvor folk virker ute av stand til å gå i trapper. Det kan godt være dette er en latent feil i hovedspillet, men for min del dukket den først opp ved installasjonen av Drømmejobben.

Konklusjon

The Sims 3: Drømmejobben er en fin utvidelsespakke, alt i alt. Det er moro å få muligheten til å ta kontroll over simmene mens de er på jobb, men mange av de nye jobbene er preget av repetisjon og halvkjedelig fyllmateriale. Hvis du har flere voksne i samme husholdning kan det dessuten være stressende å sjonglere flere jobber samtidig, men dette avhenger selvsagt av hvilke jobber det er snakk om og hvor mange simmer det er i husholdningen din. Muligheten til å jobbe som selvstendig næringsdrivende er absolutt velkommen, og de nye hobbyene er glimrende tilskudd til spillet. De øvrige smånyhetene er heller ikke å forakte.

Siste fra forsiden