Grabbed by the Ghoulies

Scooby Doo - where are you? Hvis du har et par tiår på baken husker du nok denne legendariske 70-tallserien med bikkja som ler som en åndssvak og jages av spøkelser, og hans pinglete eier med sans for fet mat.

Grabbed by the Ghoulies kaster deg inn i noenlunde samme setting som hver bidige tegneserieepisode av Scooby Doo: Cooper og kjæresten er på telttur langs en ukjent landevei. Plutselig kommer regnet og stormen, og tvinger dem til å banke på porten til et øde slott. Eller er det egentlig så øde? Uhuuuuu! Dette er en illustrert fortelling om dansende skjeletter, smådjevler og kjellere bebodd av onde mumier og hårete edderkopper.

Snart midnatt
Grabbed by the Ghoulies låner elementer fra både eventyr-, plattform- og slåss-spill til en komposisjon som egentlig blir en ganske grunnleggende arkadeopplevelse - det føles som om utviklerne tar deg med på en reise tilbake til fortidens aller første spilltyper hvor stikkordene var action, gjentakelser til det vanedannende pluss et enkelt kontrollsystem som alle aldersgrupper kan mestre. Vi snakker arkade, vi snakker også titler som for eksempel Gauntlet eller Ghosts'n Goblins med horder av udøde monstre å utslette i rom etter rom. Her er lånt uten blygsel fra tidlige skrekkfilmtitler - kanskje med spesiell forkjærlighet for monstre i tradisjon med 80-tallsklassikere som Gremlins og b-filmer fra 50 og 60-tallet.

Men det er egentlig bare å drite tynt i sjangerdefinisjonene, for dette er først og fremst en uhyrlig elegant fortalt barnehistorie, og det er det visuelle som gjør hele pakka. Grabbed by the Ghoulies er en interaktiv tegnefilm som hele tiden ser like overbevisende ut. Grafikken er cel-shaded, lyssetting er brukt med utrolig god effekt. Her er en overflod av kreativitet og fortellerglede, det kanskje mest stemningsskapende er hvordan produsentene har klart å presse historien inn i tradisjonelle tegneserieruter og samtidig beholdt tegnefilmfølelsen - hvordan handlingen flyter glatt som slim inn og ut av tegneseriebladet. Monstrene er oppfinnsomme og tegnet med egenart og karakter, og salene, gangene, kryptene og kjellerne Jack skriker og grøsser seg gjennom oser av hårreisende atmosfære. Du møter smådjevler, mumier, skjeletter, zombier, besatte stoler, vandrende dører. Av og til dukker det også opp en viss mann med ljå.