Gran Turismo 4

Mens noen utviklere spyr oppfølgere til en spillserie nesten fortere enn du klarer å spille dem tar andre seg så god tid at det begynner å gå på nervene løs. Historien har vist oss at selv den som venter på noe godt kan vente forgjeves, men ikke når det gjelder Gran Turismo.

Ny fotomodus
Bilene blir altså ikke spesielt unike på utsiden, men skulle du likevel føle kallet for å avbilde ditt fartsmonster kan vi glede deg med at det denne gang er med en egen fotomodus. Her kan du velge mellom en rekke ulike omgivelser for fotografering av yndlingsbilen. Still opp bilen, finjuster kameravinkel, eksperimenter med innstillinger og knips løs. Du kan få til noen nærmest fotorealistiske bilder som kan lagres eller skrives ut.

Lydsporene er varierte og holder jevnt over høy kvalitet, men går du lei en låt eller to, kan du selv plukke dem av spillelista. Enda viktigere er selvsagt lydeffektene. En kunne kanskje ønske seg litt mer trykk i noen av motorene, spesielt store V8-ere, men ellers er det bare å ta av seg hatten. Du hører fort hva slags motor som ligger under panseret, og øvrige lyder som vindsus, dekk mot curbs og skrik fra dekk som slipper taket er anonyme på en positiv måte. Du tenker ikke stort over dem med mindre du lytter, ganske enkelt fordi det låter akkurat som forventet. Ingen overdrivelser, kun troverdig tilbakemelding.

Ingen offisiell Internettstøtte
Intet spill er perfekt, heller ikke Gran Turismo 4. Som nevnt mangler det en skademodell, av flere grunner, men dessverre mangler også offisiell støtte for flerspiller over Internett. En stor skuffelse for de som gledet seg til denne lenge lovte nyheten. Støtte for opp til 6 spillere i nettverk er en mager trøst i seg selv, men samtidig åpner det døra for å lure konsollen til å akseptere spill over Internett ved hjelp av 3. Parts programvare på en PC i nettverket. Delt skjerm er også mulig for hete sofadueller. Den kunstige intelligensen kan man dessverre stille visse spørsmålstegn ved. Motstanderne følger fornuftige spor, og kan gjøre feil, men de ser ikke ut til å ta nevneverdig hensyn til hvor din bil befinner seg. Bremser du litt for tidlig kan du med andre ord regne med å få deg en smell i baken.

Det er fullt mulig å spille godt med en standard gamepad, men for å få maksimalt utbytte av spillet er det ratt og pedaler som gjelder. Aller helst det offisielle GT4-rattet, Logitech Driving Force Pro, som tilbyr hele 900-graders svingradius. Denne kombinasjonen gir deg en opplevelse du neppe har vært i nærheten av på konsoll før. Ekstrem presisjon og kraftig tilbakemelding i form av Force Feedback. Med ratt får du mulighet til å finmanøvrere i en helt annen grad enn hva gamepad tillater, og pedaler er alfa og omega når du skal akselerere gjennom en sving.

Gran Turismo 4 presser grensene for hva PlayStation 2 kan levere. Det håner alle konkurrenter. Dette er den beste asfaltsimulatoren, uansett konsoll, og det med flere billengder. Det hele ser skremmende lekkert ut, og ved en nærmere kikk blir det tydelig at det er gjort meget vesentlige forbedringer også under panseret. Et lite skår i gleden at internettstøtten ble fjernet, men med 700 biler og 50 baner burde de fleste ha nok å drive med de nærmeste månedene uansett. Gran Turismo 4 ligger an til en soleklar pole position. Kommende konsollsimulatorer som Forza Motorsports (Xbox) og Enthusia: Professional Racing (PS2) har litt av en kjempe å bryne seg på.