Sniktitt

Gran Turismo 5 Prologue

I turbofart mot realismetoppen

En gammel klassiker er tilbake i oppusset utgave.

Gran Turismo 5-prologen har vært ute i Japan en stund allerede, og endelig har vi fått prøve betaversjonen av den europeiske utgivelsen. Mye blir nytt i den vestlige utgaven, endringer som fortløpende blir levert som oppdateringer til våre venner i Asia. Målet er at når den europeiske versjonen endelig er ute, så skal de japanske og vestlige versjonene være identiske i funksjon.

Vakre billøp

Vis større

Trailer: Gran Turismo 5 Prologue #3

Stikkord:
  • spill
  • playstation 3
  • racing
  • gran turismo
  • prologue


Visuelt er Gran Turismo 5 noe av det vakreste som har beveget seg inn i bilspillsjangeren. I det sola skinner mot deg etter den øverste svingen på Suzuka, omhylles tretoppene av et skinnende teppe, og når du suser ut ut av skyggene fra tunneler og bruer tar det litt ekstra tid før øynene klarer å justere seg til de nye lysforholdene. Her er det tydelig lagt stor vekt på å få lyssetting og refleksjoner mest mulig naturtro, og det bør ikke være noen grunn til å bli skuffet.

Polygondyttere

Med reisen over til Playstation 3 kommer også større prosesseringskraft i form av lengre synsdistanse og høyere detaljnivå på både omgivelser og biler. Der muligheten byr seg kan du se resten av feltet slange seg framover i terrenget på vei etter nye seire. En serie motorbrøl fra motstandere som forsøker å rømme over brua du kjører under kan vekke konkurranseinnstinktet hos selv den mest oppgitte sjåfør. Polyphony skryter av at polygonnivået på bilmodellene i Gran Turismo 5 ligger rundt 200 000 på hver modell, noe som betyr at du snart kan ta modellene, bestille en dugelig stor 3D-skriver og skrive ut din egen Ferrari 599. Og om Gran Turismo 6 kommer med den funksjonen, så vet du hvor de fikk idéen fra.

Årets bilmodeller er tilgjengelig fra din lokale forhandler.

Selv med eit polygonantall i denne klassen kan det være opptil 16 biler på banen samtidig. Dette gjør at løpene kommer mer til liv med en gang, ettersom antallet biler samtidig ligger nærmere virkeligheten. Motstanderene prøver seg rett som det er på frekke innbremsinger inn mot trege svinger, og er absolutt ikke fremmede for å flytte noen lakkflekker over til bilen din. Her gjelder det å forsvare posisjonen sin med nebb og klør, så det er bare å finne fram blyfoten til bremsepedalen inn i hårnålssvingene.

Baneklassikere

Versjonen som vi fikk prøve hadde alle seks banene som skal være inkludert i Gran Turismo 5 Prologue tilgjengelig, men den sjette og siste, «High Speed Ring», bar tydelige preg av å ikke være ferdig ennå. Klassikere som Suzuka og Fuji er selvsagt på plass, i tillegg til at du kan få prøve deg på en bybane i London, en av verdens mest kjente ovalbaner i Daytona og en underfundig liten sak under navnet Eiger Norwand. Sistnevnte er et oppkomme av bakker og skarpe svinger, og kan definitivt fremkalle behovet for sjøsyketabletter.

Selv om ikke «High Speed Ring» var ferdig, er det tydelig at Polyphony også har noe lovende på gang her, med et par fine svingkombinasjoner, en bro og en rask tunnel som leder opp mot startområdet igjen. Det er også flere varianter av banene, der det kan være snakk om historiske versjoner av en bane, kortere sløyfer eller bare en versjon hvor du kjører i motsatt retning. Dette gir nye utfordringer på baner som du allerede har et godt grep om og er en definitiv bonus til alle som liker realisme i baneutvalget (slik som å kunne kjøre GT-versjonen av Fuji).

Denne dagen var det kun Johansen som fikk med seg at lyset ble grønt.

Innstillingsmekka

Spillmessig er mekanikken i tråd med det vi kjenner fra serien fra tidligere, men med stadige forbedringer innenfor fysikk, kunstig intelligens og spillmuligheter. Du kan selv velge mellom to ulike fysikksimuleringer: standard for deg som spiller for første gang og profesjonell for deg som ikke tror at noen har glemt A-en når du leser GT. Du kan også velge og justere en haug med ting i forhold til hvor nøyaktig simuleringen skal være, og både «traction control» og bremsekontroll kan styres på en skala fra 0 til 10. Også rattet kan stilles inn til hvilken realismemodus du selv ønsker i forhold til tilbakeslag og kraft.

Gran Turismo 5 er tro mot tradisjonen der et enormt utvalg biler kan kjøpes og justeres etter eget ønske. Prologen leveres med over 60 biler tilgjengelig og alle har selvsagt sin egen oppførsel og sin egen vektfordeling å slite med. Dette påvirker både kjørestil, innbremsingsmønster og hvordan bilen flyter gjennom et hopp (noe du fort merker på Eiger Norwand). Ved å kjøre premieløp og produsentutfordringer (hver bilprodusent har en utfordring til deg, der alle motstanderene kjører liker biler) samler du sammen et stadig større antall credits, som du deretter bruker på å kjøpe deg stadig flere biler.

Les også
Anmeldelse: Gran Turismo 5 Prologue

Flerspillerfantasi

Endelig kommer det også en ordentlig flerspillermodus til Gran Turismo der opptil 16 spillere kan utkjempe en kamp på felg og fordeler, og hvor det kun kan være èn vinner igjen til slutt. Ikke overraskende var det lite med folk tilgjengelig da vi forsøkte oss på å lage et nettspill, men et meste ligger til rette for spennende kamper med livet som innsats på asfalt. Under flerspillermenyene finner du løp i flere forskjellige grupper og klasser som du kan melde deg på, alle med forskjellige begrensninger i forhold til lisens, klasse og banetyper. Dette betyr forhåpentligvis at det blir løp tilgjengelig på alle ulike fartsnivå, slik at du også kan få ha det morsomt med din nyinnkjøpte Renault Clio.

The Stigs fjerne slektning er også på plass.

Menysystemet er bygget på det samme utseendet som vi kjenner fra PlayStation 3-grensesnittet, og hovedskjermbildet er krydret med hyggelige småting, slik som å kunne se været og lokasjonen til et utall baner fra virkeligheten. Det finnes også en egen hjelpemodus der du kan få hjelp med ulike småting i spillet, og en nyhetsdel og få med deg det siste som har skjedd i Gran Turismo-verdenen.

Mine eneste små ankepunkter mot spillet foreløpig (husk, noe kan bli endret til den ferdige versjonen) er at det fortsatt sliter med det vanlige Gran Turismo-syndromet. Biler tar ikke skade, verken visuelt eller i ytelse, og utviklerene benytter seg alt for mye av «usynlige vegger». Dersom det eneste som skiller meg fra å kunne kutte en sving ser ut til å være noen stakkarslige pinner med plastbånd mellom seg, så forventer jeg ikke at det er en betongvegg som møter fronten min dersom jeg kommer litt for nærme. Dette er stedet hvor serien har størst forbedringspotensiale, og dessverre er det tydeligvis ikke i denne utgaven det skal endre seg.

Konklusjon

Gran Turismo 5-prologen lover godt for alle som er interessert i realistiske bilspill og gir endelig Forza Motorsport 2 reell konkurranse på konsollmarkedet. Det er ingen store, revolusjonerende ting som introduseres, men flerspillermulighetene utvider levetiden til spillet ytterligere. Svakhetene er dessverre de samme som før, og det er her seriens største forbedringspotensiale ligger. La imidlertid ikke det stoppe deg fra å bli imponert over et solid steg videre i en godt etablert serie, med både flott grafikk, glimrende simulering og flere biler enn du kan telle på fingre og tær.

Gran Turismo 5 Prologue kommer i salg 26. mars, både som digital nedlasting på Playstation Store og som vanlig spill i butikken.

Siste fra forsiden