Grand Theft Auto: San Andreas

San Andreas er som en eneste stor lekeplass for voksne, stappet av dårlig moral, mørke fantasier og uhorvelig mye moro.

San Andreas kommer i tillegg med et veldig forenklet rollespillsystem, som lar deg forbedre ferdighetene innen kjøring, skyting, utholdenhet, med mer. Rundt i byene kan du gå på treningssentre, hvor du kan gi både styrke og utholdenhet et ekstra løft. Hyppig bruk av våpen forbedrer våpenferdighetene. Du kan faktisk se at CJ forandrer seg etterhvert. Spiser du for lite, vil det gå ut over energien. Spiser du derimot for mye, tar vekten overhånd og dette vil selvsagt gå ut over enkelte av ferdighetene. Disse rollespillelementene kommer aldri i veien for moroa, men bidrar enkelt og greit til at du blir bedre over tid.

Ønskelister innvilges
Småting som fans har ønsket seg helt siden GTA3 har omsider blitt lagt til. Endelig kan vår hovedperson ta seg en dukkert uten at det får fatale følger. Et av oppdragene legger faktisk opp til at du må svømme ut til en båt uten å bli oppdaget, for så å "ta deg av" mannskapet. Du kan hoppe over gjerder og murer, noe som gjør fluktrutene mye enklere å planlegge (ikke minst å gjennomføre). Xbox-versjonen kommer også med en veldig begrenset flerspiller, hvor du på enkelte steder kan spre din vrede utover San Andreas innbyggere sammen med en kamerat. PC-eiere går ikke glipp av stort, da den føles både klumsete og vanskelig, siden begge spillerne må forholde seg til samme skjerm.

Nyhetene stopper ikke der. Gjennom spillet støter du på forskjellige kvinner som du etterhvert kan ta med ut på date. Dette går stort sett ut på å hente dem ved huset deres og kjøre videre til nærmeste restaurant - med unntak av de som tvinger deg til å være med på drive-bys sånn innimellom. Et vellykket forhold leder etterhvert til forskjellige bonuser (stort sett i form av våpen). Nye framkostmidler hører selvfølgelig til, og med et fint utvalg av både fly, motorsykler, båter, biler i alle mulige former og farger, skal det mye til før en går lei her. Spesielt tøffe er de nye tråsyklene, som lett kan komme opp i enorm fart ved å trykke på Space-knappen flere ganger.

Jeg sier det igjen - San Andreas er omfattende. Det er nærmest utallige ting å finne på og uendelig med ting å se. Rockstar har igjen lykkes med å skape en interessant og morsom verden. Den oppmerksomme vil legge merke til flere referanser til både GTA3 og Vice City, og spilluniverset er stappet av parodier. Rockstar har heller ikke blitt snillere siden sist, med tanke på moral, vold og språkbruk. Politiet slår riktignok hardere ned på blind vold enn tidligere, men en del av moroa består fortsatt i å se hvor mye bøll en kan få gjort før politiet omsider tar knekken på deg. Det er et spill laget med tanke på den eldre målgruppen, og bør dermed spilles av de som er over 18.

San Andreas største problem er imidlertid en svak kunstig intelligens som i verste fall kan ødelegge enkelte oppdrag. Fiender tar sjelden dekning, kommer løpende på rekker og kan lett tas ut en etter en. Dette gjelder også dine lagkamerater. Gjentatte ganger har jeg fått et oppdrag ødelagt fordi de rett og slett er ute av stand til å skyte fiender som står en meter i fra. Dette er stort sett bare et problem i de oppdragene hvor fiender kastes mot deg fra alle kanter. Det er heller ikke et veldig utbredt problem, men kan fort være frustrerende når det faktisk forekommer.

Grafisk utdatert
Spillets størrelse har også sin pris. Grafikken lever rett og slett ikke helt opp til det glimrende gameplayet. Spillet har sin egen stil - uten tvil - og utviklerne fortjener skryt for å gi hver minste del av byene sitt særpreg, noe som gjør det lett å kjenne seg igjen. Fremragende animasjoner gjør karakterene troverdige og er godt mulig grafikkens sterkeste side. Omgivelsene blir uklare når bilene kommer opp i høy fart, noe som gir spilleren en god fartsfølelse. Dessverre er både karakterer og kjøretøy kantede, og teksturene blir veldig uklare ved nærmere inspeksjon. Enkelte av innendørsscenene ser rett og slett forferdelige ut.

PC-eiere har den klare fordelen av å kunne spille på høyere oppløsninger og stille inn grafikkinnstillingene etter eget ønske. Det er skuffende at utviklerne ikke har utnyttet potensiale i Xboxen til det fulle, da denne versjonen både titt og ofte sliter med lav bildeoppdateringshastighet og kort synsrekkevidde. Heldigvis finnes det minimalt av lastetider i begge versjoner, og de som dukker opp er unnagjort i løpet av kort tid.

Bortsett fra noen halvslappe lydeffekter, har San Andreas et nærmest perfekt lydbilde. Det knyttes alltid en del forventninger opp mot soundtracket i GTA-spillene, og San Andreas kommer naturligvis med mengder av lisensiert musikk fra blant annet Dr. Dre, Rage Against the Machine og James Brown, fordelt på 10 radiokanaler. Det går for det meste i hiphop, soul og rock, noe som passer settingen glimrende. Skulle du derimot sky denne musikken som pesten, har du alltid muligheten for å sette sammen din egen radiokanal både på PC og Xbox. Kanskje mer imponerende er de glimrende skuespillerprestasjonene som dukker opp i filmsekvensene og de humoristiske innslagene på radioen. Det er en blanding av både kjente (Samuel L. Jackson, Peter Fonda) og mindre kjente som står for stemmene og sammen med de flotte animasjonene gir de karakterene personlighet og dybde.

San Andreas er et spill som slipper unna med svak kunstig intelligens og utdatert grafikk - ikke fordi det har Grand Theft Auto klistret på coveret - men enkelt og greit fordi det byr på så mye variert underholdning at jeg knapt vet hvor jeg skal begynne. Historien er mer engasjerende enn tidligere, oppdragene enda mer varierte og spillverdenen enda mer omfattende. Rollespillelementene forstyrrer ikke gameplayet, men er heller med på å utvikle det videre. For å dra klisjéen - du kommer til å elske San Andreas dersom du likte de forrige spillene i serien. Om du derimot ikke lot deg overbevise helt, vil jeg tro San Andreas har nok av nyheter til å få deg til å tenke deg om to ganger.