Anmeldelse

Ground Control 2: Operation Exodus

Ground Control 2 er en litt overraskende oppfølger til Ground Control. Ground Control var og er fortsatt et godt sanntids strategispill, men det slo aldri helt til og solgte vel ikke til den store gullmedaljen. Likevel har Massive Entertainment satt seg ned og laget en solid oppfølger som virkelig skinner.

Side 1
Side 2
Side 3

Det er flere hundre år siden krigene i Ground Control tok plass, og tiden har menneskene brukt på å lege sine sår. De ytre koloniene har begynt å blomstre opp igjen, og etterhvert som de teknologiske duppedittene ble funnet fram igjen, økte kommunikasjonen mellom planetene.

Etterhvert som mennesket atter en gang kunne se mot stjernene ble det dannet en ny allianse, The Northern Star Alliance. Alliansen dekker over tjue systemer og i 2690 ble en ung mann ved navn Warhurst veldig viktig i samholdet mellom planetene. I de femti årene før Ground Control 2 tar plass har de fleste planetene blitt overtatt av onde romvesener, ledet av Imperator Vlaana. Det er like før siste planet står for fall, og det er her du begynner spillet.

Nytekning på ny
Ground Control 2 skiller seg fra andre sanntids strategispill på flere måter. Det er ingen baser å bygge, ingen bygninger du må ha for å kunne gjøre det ene eller andre, alt er basert på landingssoner, "Victory Locations" og "Acquisition Points". "Victory Locations" er punkter på kartet som er gunstige å kontrollere. Når du skyter ned eller på annen måte ødelegger en fiende får du "Acquisition Points". Du får også "Acquisition Points" over tid. Dette avhenger av hvor mange enheter du har aktive fra før samt hvor mange landingssoner og "Victory Locations" du kontrollerer.

Alle enheter koster "Acquisition Points", og blir fløyet inn på spilleområdet ved hjelp av et hovedskip. Hovedskipet kan oppgraderes og kommanderes til å holde seg over en landingssone etter at den har gitt deg flere enheter, og du kan kontrollere den på lik linje med andre enheter. Hovedskipet tåler mye og har kraftige våpen, slik at den kan hjelpe til med forsvar eller angrep, alt etter hva du har behov for.

Vår venn, helten!
Ground Control 2 har 24 enspilleroppdrag i tillegg til en stor flerspillerdel. På enspilleroppdragene velger man enten å styre Kaptein Jacob Angelus for Northern Star Alliance, eller man kan spille med slemme aliens (Virons). Virons har muligheten til å flette sammen flere enheter for å lage nye unike kjøretøy eller flygende helikopterlignende enheter.

Som Jacob Angelus i Northern Star Alliance har du kontroll over diverse kampklare enheter. Du utfører oppdrag på kommando fra nevnte Warhurst på forskjellige brett. Etter hvert som du avanserer framover låser du opp nye enheter for armadaen din. Selv om brettene ser forskjellige ut, blir det fort ensformig, og det er lite som skiller innholdet i oppdragene fra andre spill i sjangeren. Antall strategier og hvordan man utnytter enheter på de forskjellige brettene gjør det derimot litt enklere å svelge.

Side 1
Side 2
Side 3

Siste fra forsiden