GSC kommenterer kopisperrebråk

Utvikleren har ikke tatt noen valg om kopisperren til S.T.A.L.K.E.R. 2.

En av de mest omdiskuterte nyhetene denne helgen var at GSC Game World visstnok planla en svært restriktiv form for kopibeskyttelse (DRM) for sitt neste storspill, S.T.A.L.K.E.R. 2.

I tillegg til å kreve konstant tilkobling til nettet ville spillet ifølge rapportene lagre innhold som oppdrag og andre ting på en sentral server, slik at slikt ble lastet ned underveis. Slikt blir det selvsagt bråk av, ettersom denne typen kopisperre ofte ender opp med å plage kundene mer enn piratene.

Heldigvis virker det ikke som GSC har bestemt seg for å bruke denne typen kopibsperre. Til nettstedet Rock Paper Shotgun har de gitt følgende avklaring:

– Ideen om å implementere DRM kom som en mulig antipiratløsning. Dere vet hvor enormt problemet med kommersiell piratvirksomhet er her i de tidligere Sovjet-statene. Men vi har ikke tatt noe endelig valg angående DRM for S.T.A.L.K.E.R. 2. Du kan være sikker på at vi skjønner hvor ukomfortabelt denne løsningen er for spillerne, så vi kommer til å fortsette å se etter den mest effektive og likevel akseptable måten å beskytte spillet vårt på når det lanseres.

Seriens forrige spill, Call of Pripyat.

Kampen for å overleve i Tsjernobyl

S.T.A.L.K.E.R. 2 er et førstepersons skytespill satt til en åpen verden, som kommer til både konsoll og PC, og tilbyr en ny historie, et nytt sett figurer (samt noen vi har møtt tidligere) og en ny grafikkmotor (som blant annet støtter DirectX 11).

Spillet får flere overlevelseselementer enn tidligere, at vi naturlig nok får stifte bekjentskap med noen nye mutanter underveis, og at vi får utforske flere underjordiske komplekser og laboratorier, i tillegg til de åpne utendørsmiljøene vi kjenner fra tidligere spill i serien.

Disse utendørsmiljøene inkluderer byene Chernobyl og Chernobyl 2, men GSC vil ikke bekrefte om spillmiljøet er delt inn i flere individuelle soner, eller om det én helhetlig verden.

Utviklerne presiserer også at hovedplattformen for spillet er PC, og at brukergrensesnittet på PC ikke skal lide ved at det blir tilpasset konsollsystemene. Ellers skal de største forskjellene på versjonene til konsoll og PC være at PC-versjonen får bedre grafikk og flere visuelle effekter.

Les også: Anmeldelse: S.T.A.L.K.E.R.: Call of Pripyat

Siste fra forsiden