Sniktitt

GTR

Spillerene kan selv avgjøre hvor realistisk de ønsker at spillmotoren skal oppføre seg, ved at man får valgmuligheten allerede ved oppstarten. Det er tre ulike nivå tilgjenglig, fra det enkleste arkadenivået til det mer krevende simulasjonsnivået. En mellomting kan også velges, og burde kunne gi de fleste bilinteresserte akkurat de innstillingene de selv føler at frister.

GT + N-GT + FIA-lisens = GTR
Spillet omhandler som allerede nevnt den såkalte GT-serien, en serie som først og fremst er delt inn i to underklasser. Disse to klassene er krydret med biler fra velkjente sportsbilprodusenter som Porsche, Ferrari, Chrysler, Lamborghini, Maserati og Saleen. GT er den største klassen, mens N-GT er for de med biler som yter noe lavere. Du kan selv velge hvilken klasse du ønsker å starte i, og akkurat den bilen du selv foretrekker. Det er verdt å merke seg at begge klassene kjører løpet samtidig, og bilene konkurrerer mot hverandre på banen.

Med et godt utvalg av svært realitiske baner (deriblant Anderstorp i Sverige), er det bare å gratulere de svenske utviklerene med en godt gjennomført designfase. Miljøet stemmer overens med det man forventer, og det er ikke langt unna at man plasserer både bil og sjåfør langt ute i det svenske, åpne landskapet på egen hånd. Værforholdene spiller selvfølgelig inn i en simulator som dette, og speilblanke baneoverflater gjør det ikke direkte enklere å holde flere hundre hestekrefter temmet igjennom krappe svinger og over langdragne strekker. Simulasjonspreget gjør sitt til at det er vanskelig å holde kontroll over bilen, og du vil nok passe på å ta det litt ekstra rolig i det du tråkker gasspedalen ned mot gulvet og setter avgårde på din første kvalifiseringsrunde. Betong er hardt, og bilen din er absolutt ikke glad i å bli forsøkt redusert til en primitive versjon av Rubiks kube.

På tide å sjekke utstyret, karer!
Realismenivået krever nødvendigvis at du har utstyret i orden. Spillet blir svært vanskelig å gjennomføre på en god måte med kun et tastatur, og et ratt og pedaler må nesten sies å være påkrevd før man setter i gang med noe som dette. Belønningen er imidlertid et styresystem som føles responsivt, og hvor du nesten kan kjenne enhver liten skavank i banedekket forplante seg opp igjennom rattstaget. Rolig, behersket og planlagt kjøring er et krav, og du bør nok vente med firehjulsskrensene til etter at de første løpene har resultert i seier. Etter et par kvalifiseringsrunder er det nemlig tid for løp, og på startstreken stiller et rikt utvalg av forskjellige personligheter og løpsmotstandere.

Regelverket på banen gjør sitt for å forsøke å forhindre deg fra å utføre et fullt Kamikaze-angrep, så det kan være en idé å parkere de planene med en gang. Gulflagging dukker opp så raskt en bil er utenfor banen, og dommerene er absolutt ikke glade i at du samler inn motstanderenes bildeler til din private samling. Skadesystemet er merkbart tilstede, der bilen din etter hvert sklir ukontrollerbar rundt på både gress og grus. Gressfella bør unnvikes for enhver pris, og grusen kan heller ikke klassifiseres som noe annet enn nådeløs.

Menysystemet virker litt massivt og kan være en smule vanskelig å navigere, men sørger samtidig for å kaste deg raskt ut i handlingen. Dersom du ikke ønsker å kjøre kvalifisering eller spinne igjennom øvelsessesjonene, kan du hoppe rett til selve handlingen - løpet. Du må riktignok ta til takke med et startspor langt bak i oppstillingen, men det kan du overleve i bytte mot rask og het action. Og med en lynende god start, kommer selvsagt alle motstanderene til å være spikret fast til underlaget for godt, slik at du kan gå seirende ut av duellene allerede i første sving.

Lovende liksomkjøring
Det er nok fortsatt litt småpolering igjen hos utviklingslaget, men resultatet som vi foreløpig har fått ta en titt på ser meget lovende ut. Det er gode muligheter for å se på tidligere løp og gjennomførte runder, der kameravinklene kan byttes fortløpende. En egen TV-modus er også inkludert, slik at du bare kan slå på skjermen og teipe en "EuroSport"-logo oppe i det høyre hjørnet for å underholde gamlingen i huset de neste fem timene. Kanskje han blir så fristet at han like så godt kjøper sitt eget spill og utfordrer deg til heftig kamp med farget stål? GTR har selvsagt en skikkelig flerspillermodus, og det kan være svaret på spørsmålet mange har stilt seg - når får vi det neste, store bilspillet for flere spillere?

Svaret kan komme allerede mot slutten av oktober, og du kan garantert sette av en halvtimes tid til å lese omtalen og nærmere kommentarer her hos oss. Med et bilspill som satser hardt på realisme og som etter utviklerenes egne ord skal være utviklet i et nært samarbeid med både FIA (Federation Internationale de l'Automobile, eller det internasjonale bilsportsforbundet som det heter på vårt hjemlige språk) og faktiske GT-sjåfører, bør de fleste bilinteresserte sitre og klø litt ekstra i fingrene framover. Og har du ikke et ratt og pedal-sett allerede, bør du nok begynne å fete opp sparegrisen.

Kommentarer (24)

Forsiden akkurat nå

Til toppen