Anmeldelse

GTR

Å ratte en Porsche 911 GT2 på grensen av hva fysikken tillater rundt Donington er vanskelig. Veldig vanskelig. Det er GTR også.

Side 1
Side 2

Mange bilspill blir kalt simulatorer, men få fortjener betegnelsen i samme grad som GTR. Her er det intet annet enn full tilstrebelse mot virkeligheten som gjelder. FIA-lisensen er på plass, og banene er konstruert etter nøyaktige satellittdata. De ulike lagene i GT- og NGT-klassene har vært til disposisjon for utviklerne, og du kan selv få gleden av å bruke profesjonelle verktøy for studier av telemetridata.

Til minste detalj
Spillet har riktignok en arkademodus, men navnet er misvisende. Denne har fint lite med arkade å gjøre, det er snarere en opplæringsmodus hvor du får sjansen til å venne deg til monstrene i noe mildere omgivelser. Virkelig artig blir det først når du kaster deg ut i vanskeligste modus uten hjelpemidler, en beinhard kamp mellom fører, g-krefter, friksjon, luftmotstand, temperatur, asfalt og kompetente motstandere.

De ti banene fra den virkelige seriene er på plass, og her snakker vi ekstremt gode etterligninger. Om du mot formodning skulle få tid til å studere omgivelsene som fyker forbi sideruta, vil du kanskje legge merke til at de til tider er nokså kjedelige. Til gjengjeld er selve banene så troverdige at du kan kjenne igjen selv små humper og groper i banedekket fra virkeligheten. Biler, asfalt, "curbs" - alt som virkelig betyr noe i kampens hete ser meget detaljert og innbydende ut.

Bilene er også begrenset til modeller fra de virkelige klassene. Lamborghini Murciélago, Dodge Viper GTS-R og ulike versjoner av Porsche 911 er eksempler på modeller som burde lokke frem brede glis i de mange hjem. Alle kombinasjoner av biler og baner er åpne fra starten av, det er bare å velge bil, lag, konkurranse og hoppe ned i førersetet. Et løp går over en helg, og før selve løpet kan du være med på trening, kvalifisering, oppvarming, ja selv formasjonsrunden. Er du av den utålmodige typen er det selvsagt mulig å hoppe rett til løpet også, selv om du må ta til takke med kalde dekk og dårligste startsposisjon.

Forsiktig med kalde dekk
Løpenes lengde kan du bestemme selv, men i utgangspunktet er det snakk om relativt lange løp. Da blir det viktig å legge opp strategien riktig. Hvordan du setter opp bilen kan få tydelige utslag på rundetidene, men det hjelper ikke med tre raske runder om bilen ikke holder helt til mål. Når du starter løpet vil dekk og bremser være kalde, men etter hvert som de kommer opp i ønsket temperatur merker du hvordan du får bedre bremser og veigrep. Kjører du hardt kan det slite kraftig på gummien, noe som igjen gjør utslag for hvordan bilen oppfører seg. En bil med full tank er tyngre enn en med tom, og bilenes vektbalanse påvirkes alt ettersom hvor mye som er igjen i tanken. Akkurat som i virkeligheten vil du kunne erfare bedre rundetider med lite bensin om bord.

Det skal ikke rare sammenstøtet til før du får en bulk i støtfangeren, men ellers er ikke den visuelle delen av skadesystemet det beste vi har sett. Det viktigste er uansett de mindre synlige skadene. Det er fullt mulig å drepe en motor, pådra seg en punktering eller å sende girkassa til de evige jaktmarker. Du merker tydelig en punktering, og må da regne med å tape dyrebar tid, men ved et lite trykk kan du gjøre mekanikerne i depotet klare til å lappe sammen det som er igjen av bilen din.

Side 1
Side 2

Siste fra forsiden