Sniktitt

GTR 2

Vi har tatt en titt på en betaversjon av GTR2, den kommende racingsimulatoren fra SimBin.

GTR fra mars 2005 er fortsatt en av de mer realistiske simulatorene på markedet. Men SimBin har ikke ligget på latsiden, og slapp GT Legends bare et halvt år etter originalspillet. Her fikk vi prøve oss på eldre sportsbiler fra 60- og 70-tallet. Neste spill ut er GTR 2, en mer direkte oppfølger til første spill i serien. Utviklerne jobber også med nok en racingsimulator; RACE: The WTCC Game.

Vi tar imidlertid én ting om gangen, og nå har vi har lekt med en betaversjon av GTR 2.

I forgjengerens hjulspor

Der GT Legends tok en litt ny retning, fortsetter GTR 2 i den felles forgjengerens hjulspor. Denne gang er det FIA GT-sesongene 2003 og 2004 som er i fokus, og baner, biler, førere og lag fra disse skal være korrekt gjengitt. Mer av det samme er bra, men spillet får også en rekke små og store tilleggsfunksjoner og forbedringer.

For den uinnvidde: Vi snakker om asfaltracing. Knallharde baneløp i trimmede supersportsbiler. Ikke slik de gjør det på den andre siden av dammen, men slik vi liker det her i Europa. Racing for gutta som takler svinger begge veier. Luktene av høyoktanbensin, motorolje, svidd gummi og overopphetede bremseskiver slik de er ment å nytes.

Luktene er riktig nok ikke med i spillet, men det er det meste annet. Du kan velge mellom 25 ulike, lisensierte bilmerker. Tar du versjonene til alle lagene med i betraktningen blir tallet 144 biler, fordelt på NGT, GT og 24H-klassene de to sesongene. Her burde det med andre ord være mulig å finne noe som passer de aller fleste.

Nøyaktig gjengitte baner

Banene er også hentet fra virkeligheten. Totalt finner vi 15 lisensierte baner i mer enn 30 varianter. Selvsagt er også disse hentet fra de virkelige seriene. Du får altså stifte bekjentskap med et godt utvalg av de viktigste europeiske banene. Slikt er mer eller mindre en selvfølge for oss i dag, og det er ikke lenger spesielt imponerende at man kan kjenne igjen banene fra TV-bilder. Det som imidlertid imponerer er detaljgraden vi ser her. Banene er skapt på bakgrunn av GPS-data, og gjenspeiler praktisk talt hver minste detalj ned til humper i veibanen.

Det er åpenbart ikke spesielt enkelt å kjøre racingversjoner av Porsche, Ferrari, Lamborghini og så videre på bane. Det er det ikke i GTR 2 heller, men denne gangen får du hjelp til å utvikle ferdighetene. Spillet får nemlig en egen kjøreskoledel, hvor grunnleggende ferdigheter blir høvlet, og til slutt finslipt, gjennom en serie av utfordringer. Ved å trene på elementer som akselerasjon, bremsing, sving, forbikjøring og sporvalg i denne delen, ser du dessuten ut til å kunne låse opp ekstra innhold.

Fysikkmotoren lar deg føle g-kreftene på huden. Spesielt har dekkfysikken fått seg en oppussing siden sist. Dekkene gir bedre tilbakemelding, spesielt ved lavere hastigheter, slik at det er enklere å vite når man nærmer seg grensen. Riktignok har GTR 2 også fått forbedret støtte for styring med tastatur eller mus, men et godt ratt anbefales likevel på det sterkeste. Støtte for TrackIR er også på plass, for den som vil ha en enda mer troverdig opplevelse.

Detaljrikt

Hva som virkelig ser ut til å skille GTR 2 fra andre spill, er alle smådetaljer. Skadesystemet holder for eksempel styr på selv den minste lille bit. Hver del som faller av bilene har dessuten egen vekt, og blir liggende i veibanen til hinder for de andre førerne. En flygende bakvinge som smeller i grillen til bilen bak kan for eksempel gjøre betydelig skade.

Les også
Anmeldelse:

Racing har alltid hatt et betydelig strategielement i seg, så også i GTR 2. Kalde dekk og bremser tvinger deg til å starte forsiktig og kjenne deg frem. Slitte dekk kan bety slutt på moroa, og gummideler, rusk og rask virvles opp og legger seg utenfor idealsporet, slik at veigrepet der reduseres betydelig. Under kjøring har du hele tiden tilgang til telemetridata, og kan se hvordan disse virker inn på kjøreegenskapene. Effekter som glødende bremseskiver baseres også på disse dataene.

Hvilke strategier du velger for depotstopp kan være av stor betydning, spesielt med tanke på væromslag. Slicks på regn er bokstavelig talt livsfarlig. Vannet blir liggende realistisk på banen, og vannsprut og dekkspor påvirkes av vannmengden. Når regnet stopper og opptørkingen starter, vil banene tørke etter modeller fra de virkelige banene. Det vil si at idealsporene blir tørre før resten av banen, og at vanndammer kan bli liggende på spesielt utsatte plasser. Her gjelder det altså å kjøre med is i magen og et egg under både gass- og bremsepedalen. Foruten å påvirke kjøreforholdene, ser regnet direkte lekkert ut.

Valgfri vanskelighetsgrad

Det skal trening til for å mestre ekstrembiler, og GTR 2 lar deg velge progresjonen selv. Kjøreskolen spiller selvsagt en viktig rolle her, men det er også full mulighet for å kjøre løp og sesonger med tilpasset vanskelighetsgrad. Da kan du fritt velge hjelpemidler og datamotstandernes vanskelighetsgrad uavhengig av hverandre. Det er altså mulig å kjøre uten hjelpemidler, men mot evneveike motstandere, om du vil lære deg å kontrollere bilen på egenhånd først som sist.

Foruten kjøreskole kan du velge hele sesonger, løpshelger, åpne treningsrunder, tidstrening og 24-timers løp. Sistnevnte kommer i form av Proximus 24H, et virkelig maratonløp som kjøres på Spa. Om et døgn foran PC-en ikke frister, kan tidsakselerasjon stilles etter eget ønske. Her får du erfare dynamiske værforandringer, og ikke minst dynamisk lyssetting. Bilenes lyskastere og banebelysningen er alt du har å støtte deg på når mørket setter inn. Da kan det betale seg å ha holdt lykteglassa på sikker avstand fra konkurrentenes støtfangere. Etter hvert som solen står opp og beveger seg over himmelen, vil også skyggene forandre lengde og retning deretter.

Som i de to tidligere spillene er alle motorlyder samplet direkte fra de virkelige modellene. Dette sørger for skikkelige godlyder fra de ulike monstermotorene. Mye informasjon blir også gitt fra depotet som lyd, og her er lydene nesten for realistiske. Motordur, skurring og bråk kan til tider gjøre stemmene på internradioen vanskelige å tyde. Det betyr ikke at vi vil ha det annerledes, stemmene fungerer ypperlig som prikk over i-en for troverdigheten.

Konklusjon

GTR 2 kommer kanskje ikke til å by på de helt store overraskelsene, men fokuserer heller på å gi oss mer av hva forgjengeren serverte. Samtidig innføres en rekke mindre nyheter og forbedringer, som i stor grad handler om å perfeksjonere opplevelsen fra GTR. Skadesystemet er forbedret, det samme er vær- og lyseffekter, døgnsyklus og dekkfysikk. Betaversjonen hadde ingen støtte for flerspiller, men trolig kan vi vente oss rikelig med konkurranselystne motstandere på nettet når butikkversjonen slippes.

Siste fra forsiden