Hackere og The Sims 2

I tiden etter lanseringen av The Sims 2 har flere og flere eiere av spillet begynt å klage over at det oppfører seg mildt sagt merkelig. Det rapporteres om at hver gang simmene titter i teleskopet blir de bortført av romvesener, og at den tidligere så trivielle espressomaskinen plutselig gjør at alle simmenes behov tilfredsstilles. Hvorfor skjer dette?

Årsaken er todelt. For det første er det slik at du når som helst kan legge ut dine egne tomter på nettet, blant annet ved å bruke spillets innebygde opplastningsfunksjon. For det andre er det mange som jukser, ved å bruke modifiserte møbler med magiske egenskaper. Dette er greit nok; hvis noen ønsker å jukse er det naturligvis deres egen sak.

Problemet er bare at når de laster opp husene sine slik at andre kan teste dem, følger de magiske møblene med. Ikke bare det; når du henter ned et slikt hus, vil de magiske egenskapene til møblene overskrive originalegenskapene til møblene dine. Det betyr at hvis du laster ned et hus "infisert" med en magisk espressomaskin, vil alle espressomaskinene i nabolaget ditt bli magiske.

Dermed har vi i praksis fått et The Sims 2-virus, uten at noen egentlig planla å lage noe slikt. De ulike "virusene" ble til slutt et alvorlig problem, og brukermiljøet ble etter hvert nødt til å lage sine egne "antivirusprogrammer" for å ta knekken på dem. Til nå har alle "virusene" blitt laget av folk som ikke har ønsket å gjøre noe skade, og som ikke forutså at spillet ville spre dem slik det gjør, men det gjenstår naturligvis å se når det første ondartede "viruset" dukker opp.

Heldigvis har Electronic Arts innsett at noe måtte gjøres, og i forrige måned omprogrammerte de systemet slik at det nå er mulig for folk å se alle egenskapene til en eiendom for de installerer dem. Du kan lese mer om denne saken i en artikkel hos nettstedet Securityfocus, ved å følge lenken nederst på siden.

Kommentarer (1)

Forsiden akkurat nå

Til toppen