Haegemonia: Legions of Iron

Haegemonia: Legions of Iron er et sanntidsstrategispill hvor handlingen er lagt til verdensrommet i en fjern fremtid. Ved første øyekast ser spillet ut som en Homeworld-klone, men det tar ikke lang tid å innse at Haegemonia er helt annerledes. Utviklerne, ungarske Digital Reality, er folkene bak Imperium Galactica 1 og 2.

Haegemonia henter ikke så rent lite inspirasjon fra denne serien, og blir dermed noe så sjelden som et klassisk 4X-spill (eXplore, eXpand, eXploit & eXterminate) hvor handlingen foregår i sanntid (i motsetning til andre 4X-spill som nesten uten unntak er turbaserte). Spillet byr på utrolig grafikk, nydelig musikk og et spennende gameplay, men det har dessverre noen småproblemer som hindrer det fra å bli en virkelig klassiker. Strategientusiasten bør likevel absolutt få med seg dette spillet.

Menneskeheten er ikke lenger bundet til Jorden, og har spredd seg til de aller fleste koloniserbare planetene i solsystemet vårt. Den sentrale regjeringen sitter enda på Jorden, og selv om koloniene har en viss uavhengighet har de lite å si i forhold til Jorden. Livet på den blå planeten er lettvint i forhold til det harde livet i koloniene. Dette fører til at jordboerne blir late og fornøyde med tingenes tilstand. Kolonistene blir imidlertid hele tiden nødt til å presse seg til det ytterste for i det hele tatt å kunne overleve. Hver dag er en kamp for dem, og de trenger alltid nye våpen i denne kampen for å overleve. Mens jordboernes teknologi står rimelig stille er det stor teknologisk framgang i koloniene, hvor behovet for forskning er større.

Etter hvert blir koloniene, med Mars i spissen, teknologisk overlegne, noe som betyr at de kan legge maktmidler bak kravene deres om større innflytelse. Jordboerne vil selvfølgelig ikke gi fra seg noen makt, men etter som faren for krig øker gir de etter og partene bestemmer seg for å møtes på Månen, som er nøytral grunn. Dessverre fører ikke forhandlingene frem, og kolonistene forlater møtet i raseri. På veien hjem til Mars blir konvoien deres brutalt angrepet, og alle blir drept. Jordboerne får skylden, og krigen er et faktum. Her kommer du inn i spillet, og du kan velge om du vil spille for Mars og koloniene eller om du vil spille for Jorden. Krigen mellom Jorden og koloniene er imidlertid bare en liten del av spillet. Etter at du får tvunget motstanderne i kne må menneskeheten forenes mot farlige fiender utenfra. Spillets historie er kanskje ikke særlig nytenkende, men den fungerer helt utmerket, og du blir raskt sugd inn i handlingen.

Mange inspirasjonskilder
Haegemonia henter inspirasjon fra mange typer spill. De forskjellige elementene spillet består av er i seg selv ikke like dype som de er i spill som spesialiserer seg, men sammen danner de en svært fornøyelig helhet. Da dette er et romstrategispill er det naturlig at kamp mellom romskip er en viktig del av gameplayet. I forhold til spill som Homeworld er Haegemonia en lettvekter når det kommer til muligheten for bruk av taktikk under kampene. Muligheten for å få skipene dine til å fly i formasjoner er begrenset til å velge at enkelte skip skal være eskorte for andre skip. Avanserte angreps eller forsvarsmanøvrer kan du stort sett bare glemme. Alle de mindre kampenhetene består av flere skip. En gruppe Fighters (jagerromskip, hvis det kan oversettes slik) består for eksempel av 7 skip. Så lenge minst ett av skipene er i live eksisterer også gruppen, og du kan bygge den opp igjen ved en vennligsinnet planet.

Du kan imidlertid ikke legge to grupper sammen, noe som har med rollespillelementene jeg kommer til senere. Planeter og andre viktige installasjoner må forsvares godt, og noen ganger holder det ikke med romskip. Du kan derfor bygge militære romstasjoner, og disse er svært vanskelige å få has på samtidig som de har en enorm slagkraft. Du kan fly romstasjonen hvor du vil, men når du først aktiverer kampsystemene dens er det umulig å flytte den igjen. Store armadaer vil du ikke kunne bygge i Haegemonia. Det er kun mulig å ha et begrenset antall romskip samtidig, og selv om du får mulighet til å ha flere romskip etter hvert som du kommer lengre i spillet føler du egentlig aldri at du har nok skip. Det å bruke de begrensede midlene du har til rådighet på en fornuftig måte blir en viktig del av spillet, spesielt når du gjerne har flere planeter å forsvare samtidig som du skal angripe fienden.

Lenger utover i spillet får du ansvar for din egen økonomi. Bygging av skip og baser (samt byggeprosjekter på planeter) krever penger, og hvert skip i flåten din trenger kontinuerlig penger for vedlikehold. Har du ikke råd til å holde skipene dine ved like blir det ingen sak for motstanderen din å overvinne dem. Penger kan du tjene på flere forskjellige måter. Innbyggerne på koloniene dine betaler skatt, og du kan selv regulere skattenivået. Naturligvis påvirker dette moralen, for det er jo få som liker å betale skatt, og enda færre som liker å betale mye skatt. En planet med lav moral kan løsrive seg fra riket ditt, og det er aldri noe hyggelig å oppleve. Moralen kan du øke ved hjelp av lav skatt (naturligvis) og spesielle bygninger som forbedrer livskvaliteten på planeten.

Heldigvis er det mer enn en måte å tjene penger på. Den mest åpenbare måten er å sette i gang gruvedrift på de store asteroidene som befinner seg rundt om i verdensrommet. Ulempen med dette er at hver asteroide har en begrenset mengde med mineraler, og gruvestasjonene dine vil alltid være mål for fiendtlige angrep. Du kan også bygge romskip som leter etter vrak og utvinner resirkulerbare materialer fra dem, og handelsskip. I begynnelsen av hvert oppdrag får du utdelt et antall forskningspoeng som du kan bruke til å forbedre nivået på utstyret ditt og utvikle nye enheter og utstyr. Haegemonia inneholder over 200 forskjellige teknologier, så dette er en viktig del av gameplayet. Det å distribuere de begrensede forskningspoengene du har til rådighet på en god måte er ikke alltid lett. Det er blant annet fire forskjellige hovedtyper våpen (proton, ion, quantum og missilbaserte våpen), og alle disse har ulike egenskaper. Det er umulig å konsentrere seg om alle disse områdene samtidig, så du må sette deg inn i de enkelte våpnenes egenskaper og velge hva som passer best for din spillestil og behov. De teknologiene du forsker frem i et oppdrag har du resten av spillet.