Half-Life 2 - En ny legende er født

Vi fikk komme inn på en visning forbeholdt presse og noen få andre heldige utvalgte. Der fikk vi en demonstrasjon av hva motoren i Half-Life 2 har å tilby, og vi ble vist en del av spillet slik det fremstår i dag. Half-Life 2 vil benytte seg av den nye source-motoren til Valve, som tilbyr utviklerne ekstreme muligheter til å gi oss fantastisk grafikk. Som filmene viser er det nesten ikke grenser for hva denne motoren kan gjøre. Det meste av bygninger og landskap kan ødelegges, bøyes og vris på eller rett og slett sprenges i fillebiter.

Spillermodellene i spillet er utviklet på en slik måte at de kan gjøre ting som tidligere har vært nærmest umulig. Det er programmert inn omternt 40 muskler bare i ansiktet. Dette gir muligheten for å gi karakterene en mengde forskjellige ansikts- og følelsesuttrykk. Om det skulle være forundring, irritsajon, avsky eller noe annet vil du lett kjenne det igjen i personens ansikt. Til og med øynene har fått sin egen viktige del av utviklingstiden. Personer vil blunke alt ettersom hvor sterkt lyset er og hvor det skinner fra. Alt av objekter rundt deg kan som sagt vris og vendes på. Vi fikk se hvordan spilleren tok tak i bløte madrasser og kastet dem rundt, og hvordan treverk ble skutt til små fliser. Vi fikk se hvordan elementer oppførte seg i forhold til vann. En tom tønne ville ligge og duppe i vannflata. En død person vil ligge like under vannflata og flyte.

Naturligvis har en innarbeidet inverse/kinematics i spillet, slik at alle spillermodellene vil bevege seg realistisk hvis de kastes rundt eller faller. Også dette kan du se flotte eksempler på i noen av filmene vi har tatt til dere. Spillet er ventet i handelen allerede senere i år. Om ikke jeg gjetter helt feil vil dette stå høyt på mang en gamers ønskeliste til jul. Til den tid kan dere kose dere med alle filmene vi klarte å ta på visningen.

Se video fra spillet:

Forsiden akkurat nå

Til toppen