Sniktitt

Halo: Combat Evolved

Bedre sent enn aldri - aldri har ordene vært mer sannferdige enn nå. Det har snart gått to år siden skytespillet først så lyset på Microsoft-konsollet Xbox. Det som egentlig skulle bli en super-lansering på PC og Mac, ble omgjort til Microsofts trumfkort.

Side 1
Side 2

Spillet ble tatt i mot med åpne armer, og mange ser på det som et av de beste skytespillene noensinne. Det var med på å selge Xbox-en til publikum, og i følge salgstallene er det faktisk slik fortsatt. Men tilbake sto mange skuffede PC-spillere, og alle var ikke like begeistret for å måtte kjøpe et nytt spillkonsoll. Det har selskapet Gearbox Software gjort noe med, og har tatt over for Bungie i utviklingen av PC-versjonen. Gamer.no har tatt en titt på beta-versjonen.

Trofast på godt og ondt
Halo på PC er for mange en våt drøm, og selv om det har tatt kriminelt lang tid å få overgangen i orden, er det med glede vi endelig får sjansen til å spille det med mus og tastatur. Oppskriften i seg selv er lite forandret, og singleplayer-delen av spillet er så og si identisk med den på Xbox. Forskjellene er mest markante i grensesnittet, som er tilrettelagt for den nye plattformen. Muligheten til å bruke en oppløsning på opp til 1600x1200 vil trolig falle i smak hos de fleste, og spillet ser betraktelig klarere og skarpere ut enn i Xbox-versjonen. Et produkt av at mye er uforandret vises spesielt i grensesnittet og knappene, som fortsatt er store og tilpasset TV-oppløsninger. Det vil med andre ord ikke være særlig problematisk å lese teksten for svaksynte spillere. Utover dette er de grafiske forskjellene i PC-versjonen små, om ikke eksisterende i det hele tatt.

Halo kan tidvis være et svært pent spill i så måte, men enkelte deler begynner å bli litt trøtte to år etter lansering. Spesielt modellene til enkelte figurer kan oppleves som firkantede, og teksturene bleke og udetaljerte. Andre ganger sporter Halo forrykende flotte grafiske effekter, spesielt innendørs i de fremmedjordiske skipene. Beta-versjonen bydde på enkelte problemer i ytelsen, men dette forventes korrektert i den ferdige utgaven.

En av hovedårsakene til at Halo trolig vil gjøre det forrykende godt på PC, selv såpass lenge etter planlagt lansering er multiplayer-delen. Spillet byr på ny multiplayer-kode som skal optimisere spillet for bruk over Internett. Opp til seksten spillere vil kunne menge seg i blod og patroner over Internett, men spillet støtter også bruk av LAN. Gearbox har også bestemt seg for å gi oss nye brett, nye våpen og nye kjøretøy til bruk i multplayer-delen av spillet. De fleste husker nok mange minneverdige stunder i "co-op"-modus, hvor du via delskjerm spilte gjennom hele singleplayer-kampanjen sammen med en venn. Den beta-versjonen vi sitter inne med viser ingen spor til at dette vil være med i PC-versjonen, men forhåpentligvis vil Gearbox gjøre dette mulig i den ferdige utgaven eller ved en senere oppdatering. Utviklerne har selv gitt utrykk for at de ønsker dette med.

Side 1
Side 2

Siste fra forsiden