Har Egosoft klart å fikse X Rebirth?

Det skadeskutte romspillet har fått en stor oppdatering.

Egosoft

X Rebirth skulle representere en ny start for serien som nesten egenhendig har holdt romskipsjangeren i live i over ti år. I stedet ble det en massiv skuffelse da det etter mye om og men dukket opp i november.

Nye cockpit-konfigurasjoner gjør det lettere å se handlingen.

Det tyske studioet Egosoft, som står bak spillet, har imidlertid ikke gitt opp. De har lansert en jevn strøm av oppdateringer for Rebirth, og nå har de gitt ut det de selv kaller versjon 2.0.

Omfattende nyheter

Den nye versjonen skilter med en rekke nye funksjoner og forbedringer, inkludert muligheten til å bruke autopilot, nye kommandoer for å finstyre skipene du eier, nye startposisjoner spesialdesignet for de som ønsker å handle, bygge eller slåss, og en etterlengtet mulighet til å kommunisere med folk på romstasjoner uten å faktisk måtte lande der.

På tide å gi spillet et nytt forsøk?

I tillegg loves vi massevis av forbedringer i grensesnittet, en mer konfigurerbar cockpit, to nye radarmoduser og bedre støtte for joysticker. I tillegg har mekanismene i spillets merkelige «motorveier» blitt endret kraftig.

Utviklerne har visstnok også gjort store endringer i spillets balansering, og introduser tre vanskelighetsgrader. Dessuten får vi nytt innhold, inkludert nye store romskip og en helt ny handling med egne oppdrag som spillerne kan følge.

Det gjenstår å se om disse forbedringene er nok til å lokke skuffede spillere tilbake, men det ser i alle fall ut til at Egosoft har brukt betydelige ressurser på å rette opp i spillets problemer.

Det neste store spillet i sjangeren blir etter alt å dømme det folkefinansierte Elite: Dangerous, som snart lanseres i beta.

Siste fra forsiden