(Bilde: Game-Labs)

Har Sid Meier's Gettysburg endelig blitt overgått?

Ultimate General: Gettysburg, fra skaperen av DarthMod for Total War-spillene, er ferdigutviklet.

Sid Meier's Gettysburg! har siden lanseringen i 1997 vært kjent som et av de aller beste strategispillene satt til den amerikanske borgerkrigen. Spillet omhandler slaget ved Gettysburg, som var krigens blodigste slag og et viktig vendepunkt. Slaget foregikk fra 1. til 3. juli i 1863, over store landområder.

Promo-film.

Nå har det kommet et nytt strategispill satt til samme slag. Ultimate General: Gettysburg vekker umiddelbart minner om Sid Meiers nittitallsklassiker, men er en langt mer moderne affære som har fått mye positiv oppmerksomhet mens det har vært i «early access». Nå er det ferdigutviklet.

Fra DarthMod til Gettysburg

Spillet kommer fra ukrainske Game-Labs, og hoveddesigneren er Nick Thomadis. Han har tidligere stått bak en serie modifikasjoner for Creative Assemblys Total War-spill, hvor han blant annet har fikset på den kunstige intelligensen. 

Windows og MacOS-versjonen er ute nå. Spillet kommer også til nettbrett. (bilde: Game-Labs).
Windows og MacOS-versjonen er ute nå. Spillet kommer også til nettbrett. (bilde: Game-Labs).

I Ultimate General: Gettysburg ser du handlingen ovenfra. Slaget er delt inn i flere dager, og hva som skjer én dag vil påvirke hendelsene videre. Samtidig kommer nye divisjoner inn som forsterkninger, sånn omtrent når de gjorde det i virkeligheten. Disse detaljene varieres fra spill til spill, for å øke gjenspillingsverdien.

Du kan velge hvilken side du vil spille for. Thomadis forklarer at en av grunnene til at akkurat dette slaget er så populært hos spillutviklere – enten det er snakk om brettspill eller digitale spill – er at begge parter har gode sjanser til å vinne. Historisk sett var det nordstatene som vant, men det trenger ikke skje i spillet.

Strategientusiaster har snakket varmt om spillet, blant annet på podkasten Three Moves Ahead. (bilde: Game-Labs).
Strategientusiaster har snakket varmt om spillet, blant annet på podkasten Three Moves Ahead. (bilde: Game-Labs).

Spillets kunstige intelligens skal ikke være skriptet, men vil dynamisk evaluere trusselbildet og velge fremgangsmåte basert på situasjonen til enhver tid. Datamotstanderne skal ifølge Thomadis også benytte seg av taktiske manøvre som å flanke motstanderne, og bruke høydeforskjeller effektivt.

Game-Labs har også et par andre prosjekter på gang. Et av dem er et postapokalyptisk overlevelsesspill der du må overleve i en verden full av livsfarlige roboter, mens det andre er et ambisiøst seilskutespill.

Kommentarer (4)

Forsiden akkurat nå

Til toppen