Har spill blitt for enkle?

EVE Online-studioet undres over hvem som skal drive utviklingen fremover.

REYKJAVIK (Gamer.no): Vi besøkte nettopp EVE Fanfest på Island, hvor vi blant annet fikk nyss i nye detaljer om den kommende EVE Online-utvidelsen og det etterlengtede vampyr-MMO-et World of Darkness. Noe av det aller mest interessante med besøket var likevel de avsluttende ordene til David Reid.

Markedssjefen i CCP tok et oppgjør med mentaliteten til dagens utviklere under et foredrag om selskapets fremtid:

– Hvis du er en spiller og har vært det i alle år og er stolt over alle oppnåelsene dine gjennom tiden, er det skremmende å se hva de store utgiverne bruker penger på – den grunne enden: mobilspill, sosiale spill, enkle spill.

– Det skremmer oss oss at bransjens titaner tar den retningen, for hvem skal drive industrien fremover? spurte Reid, og spekulerte i at det spillerne leter etter er en følelse av å ha oppnådd noe.

– Ikke gjør det enkelt, ikke gi meg uendelige gjenopplivinger. Jeg vil ha konsekvenser! erklærte han.

David Reid, markedssjef for CCP. (Bilde: CCP)
David Reid, markedssjef for CCP. (Bilde: CCP)

På bedringens vei

Siden 2003 har det islandske spillstudioet i all hovedsak holdt seg flytende med nisjespillet EVE Online, et massivt nettrollespill hvor du styrer en romskippilot i jakt på ære og rikdom i det endesløse universet. Spillet har gjort seg særlig bemerket for mye makt til spillerne, høy grad av frihet og evnen til å frarøve andre figurer massive verdier ved å drepe, lure eller utpresse dem.

Det er rett og slett en ganske hardbarka affære, og Reid synes andre studio har masse å lære av deres egen mentalitet.

– Når jeg bygger en Titan (spillets største romskip, journ. merk.) og det tar seks måneder med intriger, politikk og slåssing, har jeg oppnådd noe storslått. Når jeg mister den i kamp så er det et storslått nederlag. Det er ingen som illustrerer disse investeringene og denne følelsen bedre enn CCP og EVE Online.

Amerikaneren, som tidligere jobbet for en rekke andre spillselskaper som NCSoft og Xbox, berømmer likevel visse forsøk på å penetrere den smidige og strømlinjeformede overflaten dagens spill består av:

– BioShock Infinite kommer med en 1999-modus, og om du dør på Hell-vanskelighetsgraden i Diablo III så tar utstyret ditt stor skade. Vi ser det i Dark Souls og Demon's Souls også, spillerne er ute etter utfordringer og konsekvenser for handlingene sine.

De to sistnevnte spillene er særlig kjent for å være svært ubarmhjertige, og straffe spilleren hardt når han dør.

– «Free to play» er fremtiden

Et annet spill han berømmer for å ikke undervurdere tilhengerne sine er den ultrapopulære DoTA-klonen League of Legends, Spillet er såkalt «free to play», altså uten en innledende prislapp, men Reid synes ikke det skader produktet på noen som helst måte.

Dust 514 markerer en ny æra for CCP.
Dust 514 markerer en ny æra for CCP.

– «Free to play»-spill behøver ikke nødvendigvis å suge lenger, den bølgen snudde med League of Legends. Det prøver ikke å være casual og utgi seg aldri for å være noe det ikke er. Det er et kjernespill med en fantastisk suksess.

Om vi skal tro markedssjefen så er det en lekse de også har noe å lære av:

– «Free to play» har kommet for å bli, og å være en del av abonnementsjaget hører fortida til. Vi må se på våre muligheter i dette markedet.

Det gjør de blant annet med romskytespillet Dust 514, som utgis av deres splitter nye Shanghai-studio i løpet av året. Det skal bli gratis for alle PlayStation 3-brukere og finansieres heller gjennom mikrotransaksjoner, men det later fortsatt til å være et høyst kapabelt actionspill – noe du kan lese mer om i vår kommende sniktitt på spillet.

Turen til EVE Fanfest og oppholdet på Island ble betalt av utgiver CCP.

Les også: Dette spillet vil du ikke dø i
Les også: BioShock Infinite får «1999-modus»

Kommentarer (38)

Forsiden akkurat nå

Til toppen