Intervju

Hearts of Iron 3

LEIPZIG (Gamer.no): Hearts of Iron-spillene er kanskje de aller beste turbaserte strategispillene som tar utgangspunkt i andre verdenskrig. Her snakker vi strategi på en enorm skala, der detaljstyring og militær klokskap går hånd i hånd. På sensommeren neste år er det klart for det tredje spillet i serien, og vi har tatt en liten prat med produsent Johan Andersson fra Paradox.

Se trailer for Hearts of Iron 3

Vis større

Trailer: Hearts of Iron 3


– Nå har vi et år igjen til det skal ut og målet vårt er mer av absolutt alt. Mer, mer og mer, flirer Andersson til Gamer.no.

Dypere

En av nyhetene er provinser som er langt mer nyanserte enn tidligere. Dermed blir det mange flere territorier å kjempe om. Et eksempel her er Belgia. I Hearts of Iron 2 besto landet av tre provinser, i oppfølgeren vil Belgia bli delt opp i 30 provinser.

– Videre har vi jobbet mye med at spilleren skal få lage sine egne hærgrupperinger og kombinere disse slik han selv vil, sier produsenten.

Dermed kan du tilpasse dine styrker i forhold til hvilke oppdrag du skal ut på, og ikke minst, hvilken motstand du forventer å måtte kjempe mot. Du skal også kunne gi ordre på lavere nivåer enn før, det vil si at du ikke bare kan styre hele hærgrupper, men også gi instrukser nedover i rekkene.

Andersson, som tidligere har jobbet for Funcom, liker å trekke frem Norge når det er snakk om Hearts of Iron 3. Spesielt når vi kommer i prat om verneplikt:

– Hvis vi tar Norge, så er det et demokratisk land. Her har man ikke stående militære styrker, disse må mobiliseres. Derfor er slike land utsatt for overraskelsesangrep.

Men som vi alle vet er hevn best servert kald.

– Hvis du er med i en allianse kan du styre det okkuperte Norge i eksil. Her kan du bygge opp en motstandshær og kjempe ned okkupasjonsmakten., sier vår svenske venn.

Mer teknologi

En annen nyhet i Hearts of Iron 3 er et helt nytt system for utvikling av teknologi.

– Ja, vi har et helt nytt teknologitre. Dette er mye mer detaljert enn det forrige. Du kan skape 10-20 variasjoner av hver bidige enhetstype her, det er nærmest et uendelig antall teknologityper i dette spillet, sier Andersson.

Spillet foregår fra 1936 til 1948, og vi spør Andersson om det er vanskelig å lage en tredje utgave av en tittel som strengt tatt handler om akkurat det samme som de to foregående:

– Ja, men man må hele tiden komme med noe nytt. Vi har alltid nye ideer, og det er mulig å gjøre spillet enda mer realistisk – samtidig som det kan gjøres lettere for nye spillere å komme inn i. Som jeg sa tidligere vil vi ha mer av alt i Hearts of Iron 3.

For Paradox vil gjerne nå ut til flere spillere.

– At det er et komplekst spill betyr ikke at det er så vanskelig å lære seg. Se på World of Warcraft, det er jo ganske mange som har lært seg, men det er faktisk et veldig avansert spill, sier Andersson.

Illustrasjonstegning for Hearts of Iron 3.
Illustrasjonstegning for Hearts of Iron 3.

Intelligente fans

Produsenten er også klar på at man ikke frykter PC-ens død på grunn av piratkopiering. Deres sjanger er i hvert fall ikke truet:

– Vi lager ikke skytespill. De som spiller våre spill er intelligente mennesker, og intelligente mennesker stjeler ikke. Derfor bruker vi ikke noen kopibeskyttelse i form av programmer, vi vil ikke ødelegge noe for folk som faktisk betaler.

– Er det aktuelt for dere å lage et lignende spill i en fantasisetting, slik som for eksempel en tredje verdenskrig?

– Hvis vi skulle laget noe som fant sted i fremtiden hadde det blitt utrolig mye ekstrajobb. Jeg tror vi holder oss til historiske strategispill, det er slike vi er best på.

Helt på tampen lover Andersson at vi får se et spill som er kraftig oppdatert rent grafisk, selv i forhold til deres seneste fullverdige tittel – Europa Universalis III.

– Ja, det blir bedre enn Europa Universalis III, og bedre enn tilleggspakken Rome. Men her blir det ingen pastellfarger, vi skal få frem de utvaskede fargene som kjennetegner andre verdenskrig, avslutter Andersson.

Etter å ha hatt det mye moro med de første spillene i serien, ser vi frem til å teste ut Hearts of Iron 3. Det er på mange måter strategispillenes svar på Football Manager, med sin kompleksitet, realisme og detaljrikdom. Dessuten er det svært avhengighetsskapende. Vi gleder oss til sensommeren 2009.

Kommentarer (13)

Forsiden akkurat nå

Til toppen