– Heavy Rain var ikke flaks

Utviklerne av det populære spillet vil bevise at de lagde en helt ny sjanger.

Det var ikke alle som likte Heavy Rain, men spillet solgte svært godt til å være et nytt konsept, og mange holder det alternative eventyrspillet som en helt ny og annerledes opplevelse. Spillet ble preget av en streben etter fleksibilitet i alle ledd, i alt fra alternative utfall til et spesielt styresett, og produsent David Cage har insistert på at det skapte en ny sjanger.

Franskmannen deltok også på gårdagens BAFTA-utdeling, en prisutdeling for den britiske underholdningsindustrien, og der slo han av en kjapp prat med spillnettstedet Spong som avslørte noen av Quantic Dreams planer fremover.

Første byggestein i et ambisiøst fundament.

– Vi skapte denne sjangeren - vi eier den. Nå vil vi vise at Heavy Rain ikke var et sammentreff eller flaks, men at det heller gir mening og er noe vi kan bygge videre på, insisterer studiosjefen.

Fjorårets store eventyrspillsuksess lignet på mange måter på Quantic Dreams forrige spill, Fahrenheit, som mottok mer blandet kritikk. Felles for dem begge var satsingen på et spill uten grensesnitt, hvor naturlige bevegelser skal prege handlingene dine i spillet. Heavy Rain hadde større fokus på å fortelle en troverdig og følelsesmessig involverende historie, og dette er noe som har vært viktig for Cage.

– Samtidig vil vi ikke lage en oppfølger, noe jeg gjorde klart lenge før jeg visste om spillet ble en suksess eller en fiasko. Jeg vil vise at dette virkelig er en sjanger, og at man kan bruke lignende drama til å fortelle hvilken som helst historie i hvilken som helst stil, fortsatte Cage.

Det vites ikke hva det franske spillstudioet jobber med for øyeblikket, David Cage har tidligere snakket om de to prosjektene de holder på med, men spesifikke detaljer har det slettes ikke vært. All tidligere historie tyder likevel på at han ønsker å lage noe grandiost som vekker følelser i folk.

Siste fra forsiden