Hidden & Dangerous 2

Med et gjesp titter den unge soldaten over på sin makker, idet et lite knepp fra fjellet bak dem fanger oppmerksomheten. Det tar noen øyeblikk før guttene klarer å se hva det er som danser nedover fjellskrenten, men idét det går opp for dem at det er en tysk soldats hjelm - en av deres egne - kjenner de alt iskaldt stål kjærtegne strupen, og sterkere armer enn deres egne har snart lagt dem til hvile.

Side 4

Orkestrale gleder
På lydsiden er spillet vanskelig å kritisere. Krigsfilm-musikken varierer fra rolig ambiente stemningsdråper til det mer orkestralt storslagne, og begge deler fungerer svært godt. Lydene inne i selve spillet er også av den kvaliteten vi forventer. Autentiske skuddlyder som kan få enhver våpenfanatiker til å briste i gråt er med, uniformene lager subtile, små lyder hvis man beveger seg raskt eller mye, og stemningseffektene er valgt på øverste hylle. Stemmene ellers i spillet er dessuten generelt kostelige. Illusion er åpenbart mer opptatt av realisme på dette feltet enn enkelte andre; Tyskerne snakker faktisk tysk, italienerne snakker - tro det eller ei - italiensk, og nei, selv ikke japanerne faller for fristelsen for å konversere på gebrokkent engelsk. Men det som virkelig skiller seg ut, er hvitsnipp-engelsken til dine egne gutter, og den slepne BBC-anno-1940-stemmen som beretter i forkant av hver operasjon om oppdragets primære og sekundære mål.

Oppdragsbriefingene er også ellers av ypperste kvalitet. Gjøremålene presenteres i svart-hvitt, men med røde piler, linjer og illustrasjoner kommer kartet til live på beste andre verdenskrigs-vis. Noe flauere er kanskje sanntids-sekvensene som innleder selve oppdraget, hvor du gjerne får et lite klipp som viser dine menn på vei til å innta posisjon, eller et klipp som gir innblikk i stemningen i aksemakt-leiren du snart skal sabotere. Ikke det at disse er spesielt dårlige, men sammenlignet med briefingene lukter de litt mindre av kvalitet. Men bare litt.

Flerspiller-muligheter
Skulle du føle at de godt over 20 enspiller-oppdragene varer for kort, er det en verden der ute av muligheter. Hidden & Dangerous 2 inkluderer den vanlige dødskampen alle-mot-alle, et okkupasjons-spill hvor det handler om å holde strategiske posisjoner, et lag mot et annet, og en oppdrags-variant hvor det gjelder å utføre sine objektiver før det andre laget rekker utføre sine. Alle tre vil nok finne sitt publikum, og inntrykket en sitter igjen med etter å ha prøvd seg litt i de ulike grenene, er at spillet gjør flerspiller-delen skikkelig. Hvorvidt det får bli et av de dyrebare få som nyter publikens oppmerksomhet i mer enn tre måneder, gjenstår å se, men grunnlaget her er så vidt denne anmelderen kan se, minst like godt som i konkurrerende titler. Stemme-over-nett-funksjon er også på plass, til alle sofageneralers fryd. Den store skuffelsen kommer imidlertid i form av at Illusion rett og slett har fjernet kooperativ-modusen vi elsket i originalspillet. Det finnes vel knapt noe spill som ville nyte godt av en slik modus som Hidden & Dangerous 2, og det lukter svidd av fraværet. Fugler synger om at den vil vende tilbake i nær framtid i form av en utvidelsespakke, noe som muligens vil være kjernesunt for spillutviklernes lommebøker. For oss er det imidlertid ikke akkurat noen gledelig nyhet at dette trekkes ut.

Hidden & Dangerous 2 er en av disse bånnsolide spilltitlene som prioriterer substans framfor glitter og stas. For den jevne gamer vil det nok umiddelbart oppleves som litt klumsete og lite strømlinjeformet; Det er et spill som trenger en viss porsjon tålmodighet før kontrollskjemaet er innarbeidet og du igjen har overskudd til å tenke taktisk. Når det skjer, åpner det seg en verden foran deg med varierte, svimlende atmosfæriske oppdrag og full frihet til å velge framgangsmåte selv. Ønsker du å spille gjennom spillet under fullstendig kontrollerte omstendigheter, kan du velge å benytte deg av den taktiske modusen, og stoppe spillets gang med jevne mellomrom for å gi nye ordrer. Ønsker du derimot å fokusere på å drepe alt som rører seg, og slepe med deg 14 runder bazooka-ammunisjon hvor enn du går, skulle også det være pent mulig. De fleste vil nok foretrekke en blanding, og Hidden & Dangerous 2 briljerer nettopp ved å gi spilleren denne muligheten. Legg det sammen med et flott lydbilde, gode flerspillermuligheter og varierte oppdrag, og du har en oppfølger som er en svært positiv opplevelse. Perfekt er spillet ikke, men for alle som er ute etter en taktisk skyter med mye og solid innhold, er julen kommet tidlig i år.

Note: Versjonen som er omtalt her er 1.2, og det anbefales at du patcher spillet slik at du får seneste versjon, da tidligere versjoner inneholder en del bugs.

Side 4