Hitman-skapere: – Kopibeskyttelse må ikke skade spilleren

IO Interactive snakker ut

Noen perspektiver om Ubisofts piratkamp, fra innsiden av bransjen.

KØBENHAVN (Gamer.no): Ubisofts kopibeskyttelse på PC har fått mye oppmerksomhet de siste ukene. Kimen til oppstyret er hvordan nye PC-spill fra utgiveren krever at man konstant er koblet opp til nettet. Et lite brudd, og du riskerer å dette ut og miste fremgang i spillet.

Klare synspunkter

I dag var Gamer.no på plass hos IO Interactive i København, som nå har nettopp Ubisoft som distributør i Norden. Det er imidlertid Square Enix som vil stå for utgivelsen av Kane & Lynch 2: Dog Days til PC i slutten av august.

IO Interactives Kasper Lund. (Foto: Mikael H. Groven/Gamer.no)
IO Interactives Kasper Lund. (Foto: Mikael H. Groven/Gamer.no)

Vi tok en prat med spillsjefen på kampanjedelen av Kane & Lynch 2 om nettopp denne aktuelle problemstillingen.

– Det må nesten være ok at vi tar penger for det vi driver med. Samtidig må ikke kopibeskyttelsen være så streng at den går utover spilleren, det blir også feil, forteller Karsten Lund til Gamer.no.

Men han understreker:

– En ting som er sikkert er at hvis folk ikke betaler for produktet, da lønner det seg ikke for oss. Men hvis du lager veldig gode spill, så tjener du penger på PC også.

Lund er likevel klar på at tapssluket til piratene trolig ikke er så stor som enkelte utgivere vil ha det til.

– Jeg tror heller ikke på den statistikken at man taper penger tilsvarende ulovlig nedlastede kopier, slik er det bare ikke.

– Løsningene ligger kanskje ikke i å bekjempe piratene, men å endre ytterligere på hvordan man selger spill på PC?

– På lengre sikt tror jeg vi må endre på salgsstrategien på PC. Kanskje vi må tilby mindre spill til en billigere penge? Kanskje de nedlastbare kanalene er fremtiden, spør Lund retorisk.

Før han avslutter:

– Jeg tror ikke PC som plattform vil dø, den gir deg en unik mulighet til å tilpasse spillopplevelsen dine behov. Jeg tror imidlertid plattformen endrer seg. Kanskje blir den mer som konsollene, der man har en felles grunnmur – slik at ikke hver enkelt PC er så innmari ulike hverandre.

Gamer.no spilte for øvrig Kane & Lynch 2 i flere timer hos IO Interactive, og kommer med en sniktitt denne uken.

Kommentarer (12)

Forsiden akkurat nå

Til toppen