Hordes of the Underdark avdekkes

Det var allerede på E3 i mai i år at BioWare, utviklerne av det svært populære rollespillet Neverwinter Nights, kunngjorde utviklingen av Hordes of the Underdark. De har likevel helt til nå vært svært hemmelighetsfulle angående tilleggspakken, og det var bare navnet selv som ble avslørt på den elektroniske spillmessen i Los Angeles.

I dag ble den derimot "offisielt" kunngjort, og Atari sikter mot en november-lansering.

Etter den første og relativt suksessrike ekspansjonen Shadows of Undrentide som ble utgitt i juni, velger utviklerne nå å fortelle historien om underverdenen. Spillere skal i følge Ataris pressemelding redde den krigsbefengte byen Waterdeep fra en skjult ondskap, som eksisterer under jord og fjell i "the Undermountain". Hele 20 timer med nytt gameplay følger med, og kampanjen er designet for erfarne og høy-utviklede figurer. Dette står i kontrast med den forrige ekspansjonen, hvor spilleren startet helt på nytt fra bunnen av. Det hele finner sted i og rundt byen Waterdeep og området Underdark, fra det populære Dungeons & Dragons-miljøet Forgotten Realms.

Men i kjent BioWare-stil er ikke en ny kampanje nok i seg selv. Ekspansjonen introduserer også "epic level"-konseptet, som er basert på reglene publisert av Wizards of the Coast i Dungeons & Dragons-suppleringsboken "Epic Level Handbook". Dette vil være tilgjengelig for alle figurer som har nådd det 20. erfaringsnivået, og gir dem muligheten til å utvikle seg helt til det 40. erfaringsnivået. Hordes of the Underdark introduserer også nye prestisjeklasser, slik som "Shifter" - en druide-klasse som spesialiserer seg på å skifte form og utseende. Flere nye "feats" blir også introdusert, slik som "Epic Reputation", "Craft Weapon" og "Armor Skin". Spillere vil også finne en myriade av nye våpen og rustninger, mange som kun kan brukes av spillere som har nådd de øvrige erfaringsnivåene, samt en hær av grusomme monstre tatt rett ut fra Underdark, slik som "Mind Flayers", "Beholders" og "Driders".

BioWare har også nok engang gått i studio for å spille inn nye stemmer, hvilket gir spillere enda større mulighet til å utforme sine figurer. Den legendariske spillmusikeren Jeremy Soule, som blant annet stod bak musikken i det originale Neverwinter Nights, har også gått i studio for å spille inn hele 17 nye, episke melodier. Og for de kreative Neverwinter Nights-spillerne, byr Hordes of the Underdark også på nytt materiale for det funksjonelle Aurora-programmet, slik som to nye miljøer (også kalt "tilesets").

- Neverwinter Nights: Hordes of the Underdark vil utvide den allerede massive Neverwinter Nights-franchisen ved å legge til en rekke nye funksjoner som er ønsket av spillets tilhengere, sier administrerende direktør for BioWare, Dr. Greg Zeschuk.

Siste fra forsiden