Hudson forlater tradisjonell spillutvikling

Fra nå av skal veteranutvikleren kun fokusere på sosiale medier.

Hudson Soft er en av de store veteranene i spillindustrien. Selskapet ble grunnlagt i 1973, og fra 1978 av fokuserte de på å lage og selge dataspill. Tidlig i selskapets historie hadde de suksesser som det flerspillerfokuserte actionspillet Bomberman.

På åttitallet var Hudson en av de store spillerne i industrien, og var med på å utvikle spillformatet PC Engine (også kjent som Turbographx). I senere tid har Hudson blant annet opplevd suksess med Mario Party-spillene, som de har utviklet på oppdrag for Nintendo.

Nå er det imidlertid store forandringer på gang hos spillprodusenten. Fra og med 1. april vil de eies 100% av Konami, og i den forbindelse vil de gjennomgå en tung restruktureringsprosess.

Hudsons amerikanske gren, Hudson Entertainment, vil ifølge bransjenettstedet Gamasutra legges ned – og ta med seg tre uferdige spillprosjekter i graven. Resten av Hudson vil fokusere på å lage underholdningsprodukter for sosiale nettverk. Det ser med andre ord som selskapets tid som tradisjonell spillutvikler er over.

Innen månedens utgang vil Hudson-sjef Michihiro Ishizuka erstattes av Kazuhiko Uehara, som er sjef for Konamis digitale divisjon.

Siste fra forsiden