Hvor mye vil du betale for DLC?

Peter Molyneux ber om en halv million kroner for en virtuell meisel.

I mars kom det frem at Fable-skaperen Peter Molyneux hadde sluttet i Microsoft-eide Lionhead for å lage spill hos en fersk utvikler ved navn 22 Cans. Nå har studioet kunngjort sitt første spill, og som ventet er det noe litt utenom det vanlige.

Spillet heter Curiosity, og kommer til PC og mobiltelefoner i løpet av noen få uker. Her presenteres spillerne for et rom med en kube i. Du får en meisel, og målet er å hakke løs på kuben til den sprekker. Samtidig vil andre spillere også hakke i vei på samme kube.

Når den endelig åpnes belønnes du med noe «virkelig fantastisk og unikt». Det vil si – du belønnes bare om det var du som gav den det siste hugget som gjorde at den sprakk. Alle de andre sitter slukøret igjen, uansett hvor mye de har jobbet for å komme frem til målet.

For å forsøke å sikre at det er du som får det siste hugget kan du kjøpe en virtuell meisel som er kraftigere enn de ordinære gratisverktøyene. Det finnes flere å velge mellom, og den billigste er ti ganger kraftigere enn den ordinære meiselen. Den dyreste er hundre tusen ganger kraftigere – og den koster 50 000 britiske pund, altså en halv million kroner. Når noen har punget ut for denne meiselen vil den aldri komme i salg igjen.

– Det er en syk pengesum, men målet er å se om ren nysgjerrighet vil drive en spiller, eller en gruppe spillere som samarbeider via sosiale medier, til å kjøpe den. Det handler ikke om å tjene penger; vi vil teste psykologien bak kjøp av virtuelle gjenstander, sier Molyneux til New Scientist.

Curiosity er det første av i alt 22 spilleksperimenter som vil danne grunnlaget for et spill Molyneux planlegger å gi ut om cirka to år. Det gjenstår å se om Molyneux klarer å forandre verden.

Les også: Biografi: Geni eller løgner?
Les også: Ambisiøst Molyneux-spill kansellert?

Siste fra forsiden