I Am Alive kunngjort på nytt

Og katastrofespillet er ikke langt unna.

I Am Alive ble først kunngjort i 2008, og fikk opprinnelig en utgivelsesdato i mars 2009. Men så falt det helt bort fra radaren, og utenom enkelte små uttalelser om at spillet ikke var droppet nektet utgiver Ubisoft å si noe som helst om spillet.

Nå har det blitt kunngjort på nytt, slik vi forventet etter ukens avsløring om at amerikanske ESRB hadde tatt en titt på spillet. Men det har tydeligvis skjedd noen endringer siden sist: I stedet for å være et butikkdistribuert spill for PC, Xbox 360 og PS3 er det nå et nedlastbart spill for PlayStation Network og Xbox Live Arcade.

Pressemeldingen vi har fått tilsendt forteller at spillet vil lanseres denne vinteren, og utvikles av Ubisoft Shanghai.

Rasert verden

I Am Alive foregår ett år etter noe som kalles «the event». Hva denne hendelsen er fortelles ikke, men den ser ut til å ha involvert massive jordskjelv og vulkanutbrudd. Spillet følger en far som vender tilbake til hjembyen sin, Haventon, på jakt etter sin kone og datter.

Annonseringsvideoen.

Haventon er et postapokalyptisk ødeland, med raserte skyskrapere, giftig aske og livsfarlige gjenger.

Spillerne skal utfordres av både miljøet og fiendene. Du må klatre rundt i ruinene for å finne det du trenger for å overleve, samtidig som du unngår å bli eksponert for giftig luft og andre farer. Dessuten loves vi et unikt kampsystem hvor du blant annet kan true fiender med våpenet ditt selv om du ikke har ammunisjon. Noen vil bøye av, mens andre ikke lar seg stoppe så lett.

– Vi vet folk har ventet på dette spillet, og vi tror det blir verdt ventetiden. I Am Alive presenterer en unik vri på den postapokalyptiske overlevelsessjangeren, ved å skape mer komplekse og emosjonelle situasjoner for spilleren, sier Ubisofts markedsføringsmann Adam Novickas.

Han legger til at Ubisoft mener XBLA og PSN er perfekte utgivelsesplattformer for spillets modne og utfordrende opplevelse. Nøyaktig hvorfor Ubisoft ikke lenger vil gi ut spillet i butikk sies det imidlertid ikke noe om.

PC-versjonen nevnes heller ikke, så den er enten droppet eller planlagt for lansering etter konsollversjonene.

Siste fra forsiden