Super Mario Bros. 3-prototypen til id Software. (Bilde: John Romero, stillbilde av video)

id Software laget denne Super Mario Bros. 3-prototypen i 1990 – nå kan du se den for første gang

John Romero har sluppet et lite stykke spillhistorie.

Før id Software erobret PC-spillverdenen med Doom og Quake på nittitallet, laget de en hel del mindre plattformspill. Commander Keen er nok det mest kjente av disse tidlige spillene fra studioet, og i disse dager feirer plattformserien 25 år.

I anledning årsfeiringen har id Software-grunnlegger John Romero gravd frem en skikkelig spillhistoriegodbit fra arkivet sitt – prototypen av Super Mario Bros. 3 som startet det hele. Den kan du se nedenfor.

Carmacks løsning

John Carmack løste skrollingen.
John Carmack løste skrollingen. Bilde: Official GDC, flickr

Da den lille gjengen bestående av fire ansatte i Softdisk – John Carmack, John Romero, Adrian Carmack og Tom Hall – slo seg sammen, ønsket de å lage spill som kunne måle seg med det de så i arkadehallene og på konsollene: sideskrollende spill. Problemet var bare at PC som plattform ikke greide å yte det samme som de dedikerte maskinene og konsollene på den tiden. 

Som dokumentert i Masters of Doom greide John Carmack å løse dette problemet med en metode som i ettertiden er kjent som «adaptive tile refresh». I motsetning til de kraftigere spillmaskinene, som tegnet hvert skjermbilde på nytt for hver bilderute, gjorde Cramacks løsning det slik at man bare byttet ut den delen av bildet som hadde endret seg.

Super Mario Bros. 3.
Super Mario Bros. 3. Bilde: MobyGames

Med dette som utgangspunkt begynte teamet å lage en prototyp av det første brettet i Super Mario Bros. 3 fra grunnen av, men med den John Romero-skapte figuren Dangerous Dave som hovedperson. Som en spøk ble prototypen internt bare kalt Dangerous Dave in Copyright Infringement. 

Til slutt ble de så fornøyde at de puslet mer på prototypen, byttet ut Dangerous Dave med Mario, og sendte konseptet til Nintendo i håp om å få jobbe med en PC-versjon av Super Mario Bros. 3. Nintendo takket nei.

Commander Keen ble resultatet.
Commander Keen ble resultatet. Bilde: id Software

Etter dette fikk Romero kontakt med Apogee Software-grunlegger Scott Miller, som ønsket å jobbe med teamet. Det samarbeidet resulterte til slutt i at id Software brukte mye av grunnarbeidet de hadde lagt inn i Super Mario Bros. 3-prototypen og laget sitt eget plattformspill – Commander Keen.

Commander Keen endte opp med å bli en serie på fem spill spredt utover nittitallet. Det siste spillet kom ut i 2001 til Nintendos Game Boy Color – en passende avslutning for en serie som begynte livet som en Super Mario Bros. 3-prototyp.

Commander Keen var faktisk det spillet som fikk hektet en av våre skribenter. Her kan du lese om grunnene til at vi falt pladask for dataspill » 

Kommentarer (3)

Forsiden akkurat nå

Til toppen