Ikaruga til Live Arcade

Ikaruga regnes som et av tidenes beste vertikalt skrollende skytespill. Spillet ble utviklet av kultutvikleren Treasure, og dukket opp på Dreamcast i 2001, før det ble lansert på GameCube. Gameplayet i Ikaruga følger i utgangspunktet den tradisjonelle "skyt alt du ser"-oppskriften, men det er en veldig viktig detalj som får store konsekvenser for hvordan du spiller.

Sjefsfienden på andre brett
Sjefsfienden på andre brett

Spillet har nemlig en slags yin-yan-effekt. Kuler kommer i to versjoner, sorte og hvite, og det samme gjør skjoldet ditt. Hvis skjoldet ditt er hvitt, vil du absorbere hvite kuler (noe som er smart å gjøre), mens sorte kuler vil skade deg. Fienden har også lignende skjoldsystemer, og det lønner seg å skyte fiender beskyttet av sort skjold med hvite kuler.

I tillegg til å være et av sjangerens beste spill, er Ikaruga også et av de vanskeligste. Japanske utviklere er glade i å fylle hele skjermen med kuler, og i Ikaruga skjer det så mye samtidig at du nesten bør ha overmenneskelige egenskaper hvis du ønsker å vinne. For et godt inntrykk av hvordan gameplayet fungerer (og hvor vanskelig spillet er) kan du ta en titt på en YouTube-video fra spillets andre brett.

Dagens nyhet om at Ikaruga kommer til Xbox Live Arcade stammer ikke fra noen offisiell pressemelding, men det faktum at en tidlig versjon av spillet har dukket opp på debug-nettverket til Xbox 360, Partnernet. Dette er kun tilgjengelig for utviklere og heldige journalister, og det er Eurogamer og Computer & Video Games som har funnet den vesle skatten på nettverket.

Versjonen fra Partnernet fungerer dessverre heller dårlig, men kommer med 12 "achievements" og ser ut til å være på japansk. Forhåpentligvis gjør ikke Microsoft den gigantiske tabben det ville være å kun gi ut denne klassikeren på det Japananske Xbox Live Arcade-nettet.

Kommentarer (3)

Forsiden akkurat nå

Til toppen