Ikke lett å være en gud

Hard to be a God vil bli et tradisjonelt rollespill som fortsetter alle tradisjonene sjangeren er kjent for. Spillet foregår i kongeriket Arkanar, og vil bli preget av den samme mørke atmosfæren som boka. I tillegg vil spilleren få treffe nøkkelkarakterer fra romanen. Spillhistorien skal være ikke-lineær, og spillet tilbyr fire avslutninger (hvilken du får er naturligvis avhengig av hva karakteren din har gjort underveis i eventyret). I tillegg får spilleren valgfrihet i forhold til hvordan han vil løse ulike situasjoner (og kan f.eks. bestikke vakter i stedet for å kjempe mot dem).

En detalj som er litt spesiell er at spillet foregår i to ulike tidsaldre; middelalderen og en alternativ fremtid. Dermed kan vi regne med å få teste et bredt spekter ulike våpen og utstyr, fra pil-og-bue til minigun og ringbrynje til kraftfelt. Under kamp vil spilleren få mulighet til å utføre kombinasjonsbevegelser og spesialangrep (som å svimeslå eller avvæpne motstandere). Skader påført under kamp vil få langvarige konsekvenser for karakterene, og de kan til og med risikere å miste bein eller armer.

Spilleren kontrollerer kun én karakter direkte, men kan gi ordre til andre medlemmer av gruppen sin. Disse kan gis på forskjellige måter, og frivillige medhjelpere kan selv velge om de vil følge dem eller ikke. Leiesoldater vil imidlertid følge alle ordre. Kongeriket Arkanar er stort, og spilleren kan reise rundt ved hjelp av et kart (inspirert av løsningen i Troika-spillet Arcanum). Nye områder vil åpnes opp etter som spillet utvikler seg. Spillet benytter seg av en 3D-motor med et kamera som kan roteres fritt. Sår, våpen, rustninger og utstyr vil være synlig på karaktermodellene.

Hard to be a God er ikke det eneste Strugatsky-inspirerte spillet Akella jobber med. For en kort tid siden kunngjorde de at de også utvikler et eventyrspill i stil med Syberia, basert på boken Hotel "At a Lost Climber": Inspector Glebsky's Puzzle. Spillet er et mordmysterium som foregår i et hotell hvor femten forskjellige personer holder til, og utviklerne forteller at de har hentet inspirasjon fra eventyrspillklassikere som The Last Express og Colonel's Bequest.

Spillet skryter blant annet av å ha en "levende" spillverden, der ulike spillkarakterene beveger seg rundt i hotellet spillet foregår i, uavhengig av hva spilleren driver med. Vi regner med å få mer informasjon om begge de nye Akella-spillene etter hvert.

Kommentarer (1)

Forsiden akkurat nå

Til toppen