In Memoriam

Hvert år utgis det en rekke ukjente spillperler. Grunnene kan være begrenset distribusjon, mangelfull markedsføring, eller simpelthen at gamere ser frem til andre og større spill. In Memoriam er en slik perle. Hvis du overser det går du glipp av et av årets mest innovative og annerledes spill.

Ikke noe vanlig eventyrspill
I forhold til andre eventyrspill er In Memoriam ganske unikt. Det spillet har til felles med andre eventyrspill er oppgavene som må løses ("puzzles") og en sterk historie. Spillet har ingen normal utforsking eller toveis interaksjon med andre karakterer, og du har ingen reell mulighet til å påvirke historiens gang (du kan kun oppdage hva som har skjedd, ikke påvirke hva som kommer til å skje underveis i historien). På grunn av dette vil antakelig flere puritanske eventyrtilhengere nekte å klassifisere spillet som et eventyrspill.

I stil ligger spillet kanskje nærmest den undersjangeren som representeres av Myst-serien. Fokuset er på problemløsing, og hvis du ikke synes noe om den typen spill er det ikke sikkert du kommer til å like In Memoriam heller. Samtidig må undertegnede påpeke at han aldri har likt Myst eller de mange etterlikningene, men synes In Memoriam er et fantastisk spill. Det som i alle fall er sikkert er at hvis du liker å bruke de små grå, så kommer svært mye av innholdet i dette spillet til å appellere til deg.

Spillets presentasjon er enkel, men effektiv. Filmene er alle rimelig godt laget, og skuespillet er helt greit, selv om engelsken til Karen høres litt merkverdig ut til tider. De fleste av spillets gåter og oppgaver foregår på en enkelt skjerm, og teknologien som brukes er svært enkel. Faktisk er hele spillet en gigantisk Shockwave-presentasjon. Animasjonene og tegningene er likevel godt laget, og spillets grafikk er svært stemningsfull. I forhold til hva spillet prøver å gjøre må derfor grafikken sies å være svært vellykket. Det samme gjelder lyden, som er litt ekkel og guffen, og generelt svært godt laget.

In Memoriam er et utrolig spennende spill, rett og slett fordi det prøver på noe helt spesielt og unikt. Det er slett ikke alltid vellykket, og det blir litt ensformig mot slutten, men når det fungerer, så fungerer det glimrende. Denne vinteren ser ut til å bli svært spennende for eventyrspillere, og det kan nesten se ut som om sjangeren opplever en liten renessanse for tiden, på tross av alle rapportene om hvor død og begravet den er. In Memoriam er et spill som bør ligge under juletreet hvis det er en tilhenger av eventyrspill i familien.

Bemerk: Det anbefales på det sterkeste at du oppdaterer spillet til seneste versjon før du går i gang med det. På grunn av spillets spesielle lagresystem kan nemlig enkelte "bugs" være ekstremt ødeleggende, da du kan risikere å måtte begynne helt på nytt hvis noe går galt.