Indiana Jones and the Emperor's Tomb

Indiana Jones er tilbake som spill, og akkurat som forrige gang ligger hovedvekten på action. Væpnet med pisk, revolver, oneliners og stort sett alle andre våpen han kommer over skal Indiana Jones igjen redde verden. Nok en gang er det skumle skurker som ved hjelp av en eller annen arkaisk gjenstand skal tilegne seg stor, og nok en gang er noen av skurkene tyske nazister.

Ikke akkurat som på film
Når det står Indiana Jones på pakken er det en viss melodi vi forventer å få høre. Det får vi, og musikken ellers ville også passet fint inn i en film. Det er "klassisk" filmmusikk som en glemmer nesten samtidig som en hører den. "Indiana Jones"- temasangen dukker opp i mellomsekvenser, og ved noen punkter i spillet hvor en har løst spesielt vanskelige oppgaver. Dette fungerer som en fin belønning, men er ikke nok til å redde musikken i spillet fra å være jevnt over middelmådig. Stemmeskuespillet er også helt greit, kanskje bortsett fra noen tilfeller hvor det later til at skuespillerene glemmer aksenten sin, men ikke noe mer. Det er tydelig at det ikke er Harrison Ford som spiller Indy, men erstatningen gjør en helt ok etterligning. Lydeffektene er svake. Våpnene høres tamme ut, og de andre lydeffektene er heller ikke særlig overbevisende. På noen av dem virker det attpåtil som om det er støy.

Med de relativt steile maskinkravene "the Emperors Tomb" har er det naturlig å stille høye krav til grafikken. Disse innfrir bare delvis. Karakterene, og særlig spillerkarakteren ser bra ut, spesielt morsomt er det at våpnene Indy plukker opp vises rundt omkring på figuren: Geværer på ryggen, kniver på hofta, pisken på andre hofta, osv. Brettene ser ikke like bra ut. Teksturene er svært detaljerte, men ikke alltid så pene, og ofte blir de gjentatt for mye. Brettene er langt fra detaljerte, og bortsett fra ting som kan ødelegges og manipuleres er alt laget med så få polygoner at en skulle tro spillet var flere år gammelt.

Vanneffektene er heller ikke noe å skryte av, i alle fall ikke om en sammenligner med andre spill med samme krav til grafikkort. Imidlertid er det verste problemet en rekke "clipping"-feil, som når lenkene Jones har rundt armene beveger seg inn og ut av huden hans når han beveger armene, eller når våpen han har på ryggen begraver seg inn i skjorta hans mens han klatrer. Irriterende er det også at nedkjempede fiender forsvinner om de har ligget på bakken en stund, særlig med tanke på det ganske lave antallet fiender vi finner i store deler av spillet. Animasjonene virker også slurvete til tider, noen bevegelser ser rett og slett kunstige ut. I tillegg er mulighetene for justering av grafikken gjennom menyen ganske begrenset. Til sammen gir alt dette et dårlig helhetsinntrykk av grafikken i spillet.

"the Emperors Tomb" smaker kraftig av konsoll. Det kan virke som om utviklerne har utviklet spillet mot nettopp dette markedet, for så å bestemme seg for å gi det ut til PC også i siste liten. Grafikken er skuffende, særlig i forhold til maskinkravene, kontrollene er håpløse og spilleren har ikke muligheter til å lagre spillet hvor han vil. Selv om historien er grei nok, har den ikke en sentral nok rolle til å redde spillet. Brettene, særlig på begynnelsen av spillet, er langt fra oppfinnsomme, kjedelige å spille og lite imponerende å se på. Det ene store lyspunktet er nærkampsystemet, men dette er langt fra nok. Om du er fanatisk fan av både Indiana Jones og plattformspill kan kanskje dette spillet være noe for deg, men de gamle adventurespillene har både bedre humor, bedre plot, mindre linjært gameplay og mer av "Indiana Jones"-følelsen.