Industry Giant II

Industry Giant II tar for seg 100 år med kapitalisme. Spillet starter i år 1900, og i løpet av det århundre som følger skal du og dine konkurrenter kjempe om å bli størst, mektigst og rikest ved å produsere, frakte og selge 150 ulike produkter til spillverdenens kjøpelystne innbyggere.

Ingen overaskelser
Det er to forskjellige måter å spille Industry Giant II på. Den første er "kampanje". Spillet inneholder tre forskjellige kampanjer ("easy", "medium" og "hard") som hver inneholder flere ulike kart. I "kampanje"-modus får du spesifikke oppdrag og begrensninger som du må leve med. Stort sett går oppdragene ut på å oppnå en viss verdi innen en tidsfrist, og kun ved hjelp av enkelte produkttyper. Noen oppdrag er litt for begrensede etter min mening, men disse er heldigvis sjeldne.

En negativ ting er at det ikke er noen særlig belønning for å lykkes i kampanjene, du får ganske enkelt en beskjed som sier gratulerer. Ingen film eller noe slikt. Det virker ikke særlig motiverende. Den andre måten å spille på er "endless game", og her velger du hvilket år du vil starte på og hvilket kart du vil bruke, og så står du fullstendig fritt til å produsere det du vil. Her kan du også velge hvor mye penger og slikt du vil starte med og om du vil ha konkurrerende firmaer med eller ikke. Dessuten velger du hva slags mål du må nå for å vinne spillet. Det er ganske mange kart å velge mellom, og de tilbyr varierte utfordringer. Heldigvis kan du se en beskrivelse av kartet og vanskelighetsgraden før du starter. En ting som kanskje burde ha vært med her er tilfeldig genererte kart.

Multiplayer er slik man egentlig forventer av et spill i denne sjangeren. Det vil si, det samme som et "endless game", bare at i stedet for datamotstandere har du menneskelige motstandere. Og som forventet er det enda morsommere å spille mot mennesker enn å spille mot dataspillere. Du kan spille over Internett (ved hjelp av Gamespy Arcade) eller LAN. Dette spillet krever mer båndbredde enn man skulle tro, og et 56k-modem kan bli i minste laget. En annen ting som er som forventet er datamotstandernes kunstige intelligens. På den ene siden er de smarte og lynraske, og har fordelen av at de hele tiden har "oversikten". Samtidig gjør selv de smarteste motstanderne tabber, spesielt i forbindelse med gårdsdrift, hvor de kan finne på å bygge en hel produksjon- og transportkjede basert på et råmateriale de ikke kommer til å ha tilgang til før om 11 måneder fordi de bygde gården sin måneden etter at kornet skulle i marken.

Enkelt å sette seg inn i
Brukergrensesnittet er enkelt og elegant. Når du skal bygge en fabrikk ser du med en gang om den får kontakt med et varehus eller ikke og om den vil komme til å ha negativ påvirkning på en by. Når du bygger en gård ser du også hva slags avlinger du kan forvente, men en ting dette spillet virkelig hadde hatt bruk for var en huskelappfunksjon. Det er nemlig slik at gårder hvor ting dyrkes kun er aktive i en sesong (stort sett fra våren til høsten). Resten av tiden er det bare utgifter med dem, så de aller fleste vil nok sette ned lønningene til gårdsarbeiderne slik at utgiftene blir så små som mulig. Problemet er bare at hvis du ikke husker å sette dem opp igjen før de skal til å så frø osv, så blir det rett og slett ingen avlinger, og hele året blir bortkastet.

Her kunne "huskelappen" kommet inn og advart deg. The Settlers gjorde dette allerede tidlig på 90-tallet, så det er litt rart at så få moderne spill har denne funksjonen. Det er en del tall og statistikk i spillet, men du blir aldri overlesset med informasjon. Jeg savner litt muligheten til å se detaljert data om de enkelte firmaer, bilene, togene osv. uten å måtte finne dem i landskapet og klikke på dem, spesielt mot slutten av et oppdrag da det ofte blir mye å holde øye med. Spillet inneholder en innebygd guide over alle tingene du kan produsere, og du får raskt sett hva du trenger for å sette i gang produksjonen. Guiden inneholder både nødvendig informasjon og en litt morsom "visste du at" tekst om de forskjellige produktene.

Industry Giant II har, som de fleste andre spill av denne typen, kun 2D-grafikk. Dette er aldri noe problem, da det ikke er nødvendig med avanserte kamerafunksjoner o.l. i denne typen spill. Grafikken er veldig detaljert, og spillet er flott å se på selv om det ikke er særlig avansert. Du har gode muligheter til å zoome ut og inn, og dette kommer svært godt med. En ting Jowood lyktes utrolig godt med er vannet, som ser nydelig ut. Jeg tror ikke jeg har sett bedre vann i et 2D-spill. Det er også massevis av liv rundt om på kartet, og på veiene kjører biler som passer til den tidsepoken du er i. Av litt mer negative ting kan jeg nevne at noen av kjøretøyene - spesielt båtene - ikke er særlig bra animert. Proporsjonene er også helt feil (med fugler så store som hus osv.), men det er tilgivelig i et spill av denne typen.

Hver gang det skjer noe viktig, som at man får tilgang til et nytt transportmiddel, kommer det en liten film som viser dette. Disse filmene er av en veldig høy kvalitet. Konfigurasjonsmulighetene er veldig gode, og du kan sku av det meste av detaljer hvis spillet ikke kjører raskt nok. En artig liten detalj er at du kan velge i mellom en rekke forskjellige "skins" for brukergrensesnittet. Hvis du ikke liker originalutseendet velger du bare et nytt. Musikken er grei nok, og veldig nøytral. Du legger egentlig sjelden merke til den, og det er vel slik musikk i denne typen spill skal være, men hvis du først hører etter er det ikke helt galt det som kommer ut av høytalerne. Lydeffektene er av en rimelig høy kvalitet, og som vanlig hører du lyder fra det som befinner seg på landskapet. Er kameraet over skogen hører du fuglesang, er kameraet over byen hører du bylarm og biler, og er kameraet over havet hører du bølgene som slår mot strandkanten. Det eneste negative er at noen av lydeffektene spilles av på en litt rar måte. For eksempel ville man vente å høre kontinuerlig larm fra en by, men her får man de samme lydene om og om igjen, og det er stille mellom hver gang de spilles. Dette legger du nok ikke merke til når musikken er på.