Industry Giant II

Industry Giant II tar for seg 100 år med kapitalisme. Spillet starter i år 1900, og i løpet av det århundre som følger skal du og dine konkurrenter kjempe om å bli størst, mektigst og rikest ved å produsere, frakte og selge 150 ulike produkter til spillverdenens kjøpelystne innbyggere.

Hva med konkurrentene?
IG2 likner en del på spillene i Capitalism-serien, men det er bare på overflaten, da disse går mye, mye dypere enn IG2. Der de prøver å simulere markedet på en realistisk måte kjører IG2 stort sett kunstige og lettvinte løsninger. Et godt eksempel er det faktum at det ikke er mulig å handle med andre selskaper i IG2. I Capitalism er du noen ganger avhengig av handel med konkurrerende selskaper. I IG2 må du gjøre alt fra utvinning av råmaterialer til salg i butikkene selv, noe som er ganske urealistisk. Svært få virkelige selskaper driver virksomhet av denne typen, tenk deg for eksempel at du i en dagligvarebutikk kun kunne kjøpe varer produsert av den kjeden som eide butikken.

I Capitalism kan du konsentrere deg kun om å selge andres produkter hvis det er det du vil. Med dette mener jeg ikke å si at IG2 er underlegen, men det er mer et rendyrket spill enn en simulator. Dessuten er fokuset her mer på det å bygge opp velfungerende produksjonskjeder enn på kjøp og salg. Hvis det er markedsøkonomi du vil bryne deg på, så kjøp Capitalism (og prøv og få tak i Capitalism Plus, som på mange måter er et bedre spill enn det Capitalism 2 er).

Hvis du ikke vil ha spill som går fullt så dypt, er Industry Giant II et kjøp som vil gi deg mange timers topp underholdning og litt hjernetrim i tillegg. I forhold til de aller fleste managementspillene på markedet er Industry Giant II overlegent. Det skjedde noe merkelig etter suksessen med Rollercoaster Tycoon, plutselig skjønte alle at dette var en sjanger folk likte, og så kappet de seg i mellom for å få utgitt konkurrerende titler. Dette resulterte selvfølgelig av at markedet ble oversvømt av en haug middelmådige titler som aldri egentlig burde blitt gitt ut. Hvis du er så uheldig å være eier av spill som Ski Resort Tycoon, så skjønner du hva jeg mener. I motsetning til de aller fleste spillene av denne typen på markedet, så er det tydelig helt fra starten at IG2 er et spill Jowood ville gjøre ordentlig. Presentasjonen er strålende og spillbarheten er svært god, noe som tyder på at dette spillet ble grundig testet før det ble sluppet på markedet. Dermed blir IG2 et av de få spillene i sjangeren som faktisk er verd å bruke pengene på. Med andre ord: Hvis du liker managementspill vil du ikke bli skuffet over Industry Giant II.