Info om nye Guild Wars-spill

Amerikanske PC Gamer har elleve sider med informasjon om Guild Wars 2 og Guild Wars: Eye of the North.

I en velorganisert forumpost på nettstedet Guild Wars Guru finner vi et sammendrag av en artikkel fra det nyeste nummeret av amerikanske PC Gamer, med massevis av info om Guild Wars 2, samt den kommende Guild Wars-ekspansjonen Eye of the North. Forumposten har også limt inn flere kommentarer fra en av utviklerne, som har svart på spørsmål angående informasjonen som har kommet frem.

Guild Wars: Factions

Først og fremst fortelles det at Guild Wars-utviklerne Arena.net dropper dagens kampanjeformat, fordi det tvinger dem til å begynne på nytt med hvert spill. Derfor vil Eye of the North lanseres som en standard ekspansjonspakke (som trenger et av de allerede utgitte Guild Wars-spillene for å fungere), mens Guild Wars 2 kommer til å få vanlige ekspansjoner og ikke nye kapitler.

Eye of the North skal lanseres til julen, og vil koble historien fra Guild Wars 1 sammen med historien fra Guild Wars 2. Pakken vil komme med 40 nye rustninger, 150 nye egenskaper (inkludert 50 kun for spiller-mot-miljø-kamp) og ti nye helter. Dessuten kan figurer utvikles høyere enn nivå 20. Pakken kommer med tre akter.

Guild Wars 2 kommer mye senere, men en betatesting vil finne sted til neste år. Her introduseres fire nye raser (sylvari, asura, charr og norn), og handlingen foregår hundrevis av år senere, i landet Tyria. Det skal ikke være mulig å overføre figurer fra Guild Wars til etterfølgeren. Figurer kan nå svært høye nivåer (Arena.net vurderer en "level cap" på over hundre).

Guild Wars: Factions

Etterfølgeren får et nytt kontrollsystem og store endringer i forhold til kamp mot andre spillere. Dessuten kan hver spiller få sin egen datastyrte kompanjong, som ikke teller som en egen figur i grupper. Ulempen er at spillere får mindre erfaring når de har en slik kompanjong med seg.

Guild Wars 2 vil foregå i åpne områder, hvor flere hundre spillere kan befinne seg samtidig. I artikkelen ble det fortalt at man blant annet kunne samle sammen en haug av folk for å samarbeide om å jage bort en gigantisk drage, og hvis de klarte det ville alle de som deltok få erfaring og skatter. Om de ikke klarte å kvitte seg med dragen ville det kunne åpnes opp nye oppdrag for befolkningen.

På tross av at Arena.net går bort fra dagens kampanjesystem (og introduserer mer MMORPG-aktig gameplay) kommer de ikke til å innføre avgifter for spillingen.

Siste fra forsiden