– Ingen utviklere nekter å fikse spillfeil

Interplay-stifteren forsvarer Fallout: New Vegas-studioet i kampen mot utgiverne.

For to uker siden fant vi ut at rollespillstudioet Obsidian Entertainment så seg nødt til å krympe staben. I kjølvannet av avsløringen kom det frem at de aldri fikk noen prestasjonsbonus for Fallout: New Vegas av utgiver Bethesda Softworks, fordi spillet havnet ett poeng for lavt på samlesiden Metacritic.

Fallout: New Vegas fikk glimrende kritikk, men tok skade av mange spillfeil.
Fallout: New Vegas fikk glimrende kritikk, men tok skade av mange spillfeil.

En av de fremste årsakene til at spillet, som i manges øyne er på høyde med adskillig bedre rangerte Fallout 3, var at det inneholdt mange graverende spillfeil. Det vekket harme hos mange, blant annet den tidligere Interplay-sjefen Brian Fargo. I et intervju med Ripten tar han Obsidian fullstendig i forsvar.

– Utgiverne styrer alltid QA (kvalitetssikringen, journ. merk). Om et spill utgis med spillfeil, er det utgiverens skyld. Utvikleren sier aldri «jeg nekter å fikse feilen». Fallout: New Vegas endte opp med mange spillfeil, men Obsidian håndterte ikke QA. Slippdatoen ble forhastet på deres vegne, og de bommet på Metacritic-målet med ett poeng. FIkk de en bonus? Nei. Synes du det er rettferdig? spurte han nettstedet.

Måtte tenke nytt selv

Som direktøren for det som en gang i tiden var blant de mest toneangivende spillutgiverne på markedet, burde Fargo ha en viss innsikt i dynamikkene som regjerer i bransjen. Han har også slitt med forholdet til utgivere selv etter at han stiftet spillstudioet inXile og ble nødt til å tenke i nye baner.

– Jeg sluttet å pitche idéene mine til utgivere for lenge siden. Det ble for frustrerende, så vi tok andre digitale initiativ. Vi utga Impossible Quiz og Bard's Tale på iTunes, og har bygd en mindre digital forretning. Allikevel, når jeg selger ting til $1.99 eller $4.99 så kan jeg tjene penger på det, men jeg bygger ikke akkurat et selskap. Kickstarter lar meg lage et produkt som jeg kan selge for 15 eller 20 dollar, det kan jeg bygge en forretning av, fortsatte Fargo.

I dette tilfellet snakker bransjeveteranen om sin nylige storsuksess på kronerullingssiden Kickstarter, hvor han samlet inn målsummen på 900 000 amerikanske dollar etter bare 48 timer. Pengene går til utviklingen av en oppfølger til Wasteland, et postapokalyptisk rollespill.

Fargo tok snarveien om utgiverne da han kronerullet for Wasteland 2. Dette er eneren.
Fargo tok snarveien om utgiverne da han kronerullet for Wasteland 2. Dette er eneren.

Dyre utgivere

Om man skal lage et ordentlig stort spill i 2012, kommer man virkelig ikke utenom de største utgiverne, med mindre man selv har noen hundre millioner kroner å avse. Fargo sier til nettstedet at han har stor forståelse for viktigheten til utgivere når det kommer til de største prosjektene, til tross for at de angivelig gjør spill opptil 35 prosent dyrere.

Han mener likevel at noen utviklere er i en mer privilegiert posisjon enn andre, når det kommer til å be de med lommebøkene holde munn:

– De har så mange sprell som påvirker utviklerne negativt. Det er frustrerende. Utviklerne vil ikke si noe fordi det kan bety at de ikke lenger vil gjøre forretninger med dem. Men noen utviklere har makt til å lempe utgiverne fra kontorene sine. Blizzard trenger ikke å høre på dem, ei heller Epic. Og hvorfor ender de opp med å lage det ene kvalitetsspillet etter det andre? Fordi de ikke trenger å lytte til dem.

Han har for øvrig startet et eget initiativ kalt Kicking It Forward, hvor de som vil kan velge å donere fem prosent av overskuddet fra et suksessrikt Kickstarter-prosjekt til en annen innsamling på nettstedet. I skrivende stund deltar 14 prosjekter.

Kommentarer (14)

Forsiden akkurat nå

Til toppen