Intervju

– Alle snakker i The Secret World

Vi har fått en eksklusiv video og intervjuet Funcom om storproduksjonen.

Drypp for drypp kommer informasjonen om det kommende massive onlinespillet The Secret World fra norske Funcom. Spillet har vært i utvikling i over fire år, og foregår i en alternativ versjon av vår egen verden, hvor myter og eventyr er virkelige. Du vil du få muligheten til å bli med i et av tre hemmelige fellesskap, og reise rundt verden for å kjempe om makten. Det loves nytenkende frihet, en fantastisk verden og ei historie som står i sentrum - full av mystiske gåter og spennende utfordringer.

Sjefsforfatter Dag Scheve avslører detaljer om oppdragssystemet og historien i The Secret World.

I dag har Funcom gitt Gamer.no tilgang på en ny video som forteller om oppdragssystemet i dette spennende spillet. Der kommer det også frem at alle figurer man møter i spillet får skuespillerstemmer. I tillegg har sjefsforfatter Dag Scheve og sjefsdesigner for innhold, Joel Bylos, svart oss på spørsmål.

Eksklusivt: Utviklerdagbok: The Secret World

Historien står i sentrum

– Fortell oss litt om oppdragene rundt hovedfortellingen. Hvor stor del av innholdet utgjør disse i forhold til de andre typene oppdrag?

– Fortellingsoppdragene overlapper resten av innholdet, så det er vanskelig å si akkurat hvor stor andel de utgjør. Se på dem som en slags paraply. De legges oppå de andre oppdragene, og alle andre oppdrag og ting du kan gjøre bidrar til å løse fortellingsoppdragene. Et godt eksempel er oppdraget som går ut på å utforske hendelsene i Kingsmouth. Her vil spillerne nå neste del av historien når de gjør nok av de andre typene innhold, sier Bylos.

– Ok skjønner, men vil hvert «Secret Society» gi spillerne sin egen hovedfortelling? Eller følger alle den samme fortellingen samme hvilken side de tilhører, og vil derfor gjøre de samme fortellingsoppdragene når de kommer til steder som Kingsmouth?

– Det er todelt, egentlig. De delene av hovedfortellingen som foregår i byene er unike til hver «Society». I New England vil for eksempel alle møte de samme personene og spille de samme sidefortellingene, men motivasjonen og tolkningen av disse fortellingene vil være farget av hvilken fraksjon du tilhører, forteller Scheve.

Funcom oppfordrer til samarbeid i spillet. Ikke bare når monstre skal knertes.

Oppfordrer til kreativ problemløsing

– Hvordan blir snike- eller sabotasjeoppdragene, og hvor vanlige blir de i forhold til andre oppdrag?

– Du gjør sabotasjeoppdrag når du må finne informasjon i hemmelighet eller utføre et oppdrag uten å vekke oppsikt. Derfor har vi skapt mekanikker som oppfordrer til uortodokse fremgangsmåter for problemløsning. Sikkerhetssystemer som må unngås, fiender som prøver å fange deg i stedet for å drepe og miljøbaserte farer. Disse oppdragene har som oftest ganske åpne mål. I stedet for å si at spilleren må bruke kontrollpanelet, deretter åpne døra og så gå inn i basen, så sier oppdraget bare «gå inn i basen», forklarer Bylos.

Han fortsatte:

Les også
Anmeldelse:

– Kanskje en spiller velger å klatre over gjerdet. En annen har kanskje passordet til kontrollpanelet, og en tredje velger kanskje bare å sprenge døra. Slue spillere kan til og med la noen andre gjøre møkkajobbene og så snike seg gjennom den åpne døra. Tankegangen er å la spillerne være kreative og finne løsninger som de synes passer med deres egen spillestil.

– Ikke mange massive onlinespill har gåter. Hvordan blir egentlig etterforskningsoppdragene?

– Disse oppdragene er ikke så lette å kategorisere. Flere etterforskninger handler om kunnskap, hvor du må lete etter informasjonen som gir deg ledetråder før neste steg. Noen handler mer om logikk, hvor du kanskje må finne den rette kombinasjonen av tall eller hendelser. Andre behøver veldig spesielle typer ferdigheter, som for eksempel å hacke en datamaskin med kompliserte kommandoer kun en skikkelig hacker vet om, eller å oversette ei gåte skrevet på et språk kun 300 folk på jorda bruker, forklarte Bylos.

Hva har skjedd her?

Løsningen kan finnes utenfor spillet

– Det høres artig ut. Innholdet som må oppdages utenfor spillet for å løse noen oppdrag, vil det finnes på åpne nettsider, eller må man samarbeide med mange andre for å løse komplekse gåter slik som i ARG-kampanjen?

– Vi ønsker å oppfordre til samarbeid i spillersamfunnet. Dette betyr at informasjonen finnes ett eller annet sted i verden, men ikke nødvendigvis bare på Internett, utdypet han.

– Dere forteller om mange typer oppdrag, men hvor mange av dem kan spilles gjennom flere ganger og hvor mange kan gjøres alene?

– De fleste oppdrag kan gjentas. De eneste som kun kan gjøres en gang er fortellingsoppdrag og etterforskningsoppdragene. Når det gjelder soloinnhold målt opp mot gruppeinnhold så er jeg ikke sikker på prosentandeler, men det er veldig mye innhold som kan gjøre alene. Hvert område har en egen sone for gruppeoppdrag, og i «dungeons» må man være ei gruppe. Vi ønsker definitivt å la spillerne oppleve det meste av spillet alene, selv om vi også oppfordrer folk til å spille sammen, sier Bylos.

Det ble ingen preken fra den lokale presten i dag.

– I tillegg til startbyene så har vi så langt sett scener fra New England, et slags snøkledd landskap og noe som minner om Egypt. Hvor mange steder vil hovedfortellingen føre spillerne?

– Den vil føre spillerne gjennom alle stedene i utgivelsen. Akkurat hvor mange steder det er ønsker vi ikke røpe nå, men vi kommer til å lansere med store mengder innhold som spenner seg på kryss av land og kontinenter, forklarer Scheve.

– Dere snakker om at spillerne kan påvirke fortellingen gjennom valg. Hvordan fungerer dette?

– Det er bare noen ulike grener i fortellingen som gis ut ved lanseringen av The Secret World. Fortellingen handler mer om å nøste opp i historien – altså hvilke hendelser som har ledet til der vi er i dag. Spillernes valg og hvordan ting utvikler seg på serveren vil påvirke hvor fortellingen går videre i oppdateringer, svarer Scheve.

Her er hele den nye, eksklusive videoen:

Klarer ikke laste video

Det er for øyeblikket ikke fastsatt noen utgivelsesdato for The Secret World.

Siste fra forsiden