Intervju

– Assassin's Creed-fans vil bli imponert

Vi har snakket med manusforfatteren bak Assassin's Creed: Revelations.

LONDON (Gamer.no): Nylig tok jeg turen over fjorden for å ta en liten titt på Assassin's Creed: Revelations. Spillserien som tar utgangspunkt i fascinerende historiske steder, personer og fraksjoner vil med dette nyeste innslaget ha tre kjappe utgivelser på like mange år, men fremdeles er det ingenting som tyder på at serien er i ferd med å stagnere.

Darby McDevitt. (Bilde: Audun Rodem/Gamer.no)
Darby McDevitt. (Bilde: Audun Rodem/Gamer.no)

Mellom utprøving av dødelige bomber og andre finurlige nyvinninger fikk jeg huket tak i Darby McDevitt, spillets manusforfatter, og fikk svar på en del spørsmål om Ezio og hvordan hans siste eventyr vil utspille seg.

Vil imponere

– Er dere ikke redde for at vi skal gå lei av figuren eller franchisen når dere gir ut så mange spill på så kort tid?

– Noen fans vil kanskje tro at de har blitt lei Ezio nå, men jeg er ganske sikker på at de, ved slutten av dette spillet, vil bli imponert over hvordan vi har håndtert hans historie. Vi har fått vise frem mye av hans personlighet og latt ham leve et fullt liv gjennom spillene – jeg tror ikke det er så veldig mange andre store spillserier som har fulgt en figur inn i alderdommen på en realistisk måte slik vi har gjort her.

– Var det alltid planlagt å ha tre hele spill med Ezio som hovedfigur, eller ble den beslutningen tatt som et resultat av figurens popularitet?

– Vel, jeg vet at vi hadde tenkt ut hvordan Ezios livsløp skulle være.

– Virkelig? Fra start til slutt?

– Altså, ikke hele historien, men de største hendelsene. Vi hadde en vag oversikt over hva Ezio gjorde på enkelte tidspunkt og hvor han befant seg. Jeg vet ikke akkurat når det ble planlagt å ekspandere hans historie, men det var antageligvis ganske lenge siden. For min del jobbet jeg med Revelations allerede mens vi holdt på å utvikle Brotherhood.

Konstantinopel er større enn forgjengerens Roma.
Konstantinopel er større enn forgjengerens Roma.

– Hvordan skiller Konstantinopel seg fra Roma og Italia, og hvor stor er byen i forhold til tidligere områder i serien?

– Hvis vi sammenligner Konstantinopel med arealet av selve byen Roma i Brootherhood, er det nye området faktisk litt større. Det er også mer tettpakket og har en ganske anderledes topografi med flere høyder. Er du i en av de lavere bydelene og klatrer til toppen av en bygning og ser utover landskapet vil du se at byen heller oppover, vekk fra deg. Det er også en veldig lett by å få oversikt over – du bare klatrer til toppen av en bygning og finner de tre viktigste bygningene, Hagia Sofia, Galatatårnet og Fatih Camii-moskéen, så finner du raskt ut hvor du befinner deg.

McDevitt fortsetter:

– Vi har også fanget følelsen av at Konstantinopel var en møteplass mellom øst og vest. I motsetning til de tidligere spillene, hvor italiensk var det eneste språket, har vi i Revelations en god blanding av forskjellige språk. Vi har tyrkisk og gresk i tillegg til italiensk, og når du vandrer nedover gaten og hører de forskjellige språkene får du inntrykk av at dette virkelig var et metropol.

Hovedsaklig Ezios spill

– Tidlig i spillet skal Ezio besøke den gamle snikmorderfestningen, Masyaf, hvor Altaïr hadde sin base i det første Assassin's Creed-spillet. Vil jeg kjenne meg igjen i området?

– Helt klart. Vi importerte faktiske de gamle modellene fra det første spillet og ga de både en visuell og spillmekanisk overhaling. Vi besøker denne festningen både i Ezios tid og i Altaïrs tid. Når Ezio utforsker festningen er den forlatt og eldet, mens i Altaïr-delene er den mer lik slik den var i det første spillet.

– Samtidig har vi lagt inn nye klatreområder i festningen. I det første spillet var det mange fans som ønsket å komme seg høyt oppe i Masyaf, men av en eller annen grunn (mest sannsynlig på grunn av tekniske begrensninger) måtte vi skrenke inn klatringen på akkurat dette området av spillet.

Masyaf, den forlatte snikmorderfestningen.
Masyaf, den forlatte snikmorderfestningen.

– Når vi nå først er inne på Altaïr-delene så lurer jeg på om du kan si litt om hvor mye av spilltiden er viet til Desmond og Altaïr?

– Vel, bare vagt. Dette er hovedsaklig Ezios spill, så du vil for det meste befinne deg i hans føtter. I Desmonds deler av spillet vil det skje veldig mye rent historiemessig, faktisk litt mer enn i de foregående spillene. Alt foregår som vage og surrealistiske minner inne i Animus-systemet, men selve spillingen som Desmond er svært forskjellig fra tidligere. Vi har designet en ny mekanikk bare for disse delene og vi vil nok overraske en del spillere. Denne mekanikken har så å si ingenting til felles med den vante måten man spiller Assassin's Creed-spillene.

– Hvordan da?

– Du får vente og se. Vi vil at det skal være en overraskelse.

– Så, siden det er Ezio som er i fokus, kan man da si at omtrent halvparten av spillet foregår gjennom hans øyne mens resten er fordelt mellom Altaïr og Desmond?

– Nei, ikke fullt så mye. Vi kan si at det aller meste av spillet er viet til Ezio, mens kanskje litt mer enn en tiendedel er fordelt på de to andre figurene.

Fokus på variasjon

– Hvordan påvirker det nye bombesystemet måten man spiller på?

– De åpner opp for flere mulige måter å håndtere situasjoner på, og de lar deg spille spillet slik du vil. Du kan ordne kraftige dødelige bomber, eller du kan bruke mer snikende og distraherende bomber. Et av våre fokusområder for Assassin's Creed-serien er variasjon. Vi liker å la spilleren få gjøre ting på den måten han selv ønsker. Og siden vi har et så stort fokus på spillets historie ønsker vi også at alle, uavhengig av ferdigheter, skal kunne oppleve historien.

Flunkende nytt persongalleri.
Flunkende nytt persongalleri.

– Vi vet at kjernefansen ikke liker å bruke de mest lettvinte metodene. For de vil distraherende bomber kanskje være ypperlige. Det er uansett enkelte bomber man helt sikkert vil bruke oftere enn andre, men vi åpnet for alle mulige variasjoner og lar spilleren få velge selv hvordan han vil bruke dette nye verktøyet.

– Er det noe du mener dere har fått til i Revelations som dere ikke har gjort i de tidligere spillene?

– Mest småting. Det var ganske befriende å sende Ezio til det osmanske riket mens hans gamle venner og fiender ble igjen i Italia. Dette gav oss muligheten til å introdusere en helt ny gjeng, uten at vi behøvde å la de gamle figurene ta opp mye plass. For meg, som manusforfatteren, var det nytt å skrive Ezio i hans eldre år. Han har blitt mer stabil, trygg og visere nå, og er ikke like impulsiv som han var på sine yngre år. Han er fremdeles en fremragende snikmorder, men ønsker å være en god leder også.

Assassin's Creed: Revelations kommer til Xbox 360 og PlayStation 3 den 15. november, og til PC den 29. november. Intervjuet ble foretatt i London, og reisen ble betalt av Ubisoft.

Klarer ikke laste video

Kommentarer (18)

Forsiden akkurat nå

Til toppen