Intervju

Steve Mayles

– Bare stikk og lag noen figurer, sa de

Steve Mayles, mannen som skapte Banjo og Kazooie, forteller om skapelsesprosessen bak Yooka-Laylee.

Steve Mayles, med sin nyeste dynamiske duo.
Jens Erik Vaaler/Gamer.no

LOS ANGELES (Gamer.no): Steve Mayles er kanskje ikke et kjent navn for de fleste, men han har garantert hatt en innvirkning på barndommen din. Han er mannen bak flere populære figurer fra utvikleren Rares klassiske spill, blant annet Donkey Kong Country-antagonisten K. Rool og helteduoen Banjo og Kazooie.

Da seks veteraner fra Rare gikk sammen og etablerte Playtonic Games for halvannet år siden var Mayles med fra begynnelsen av. Da kameleonen Yooka og flaggermusen Laylee skulle skapes fikk han frie tøyler til å lage akkurat de figurene han ønsket.

– De var faktisk de eneste figurene i spillet jeg ikke fikk restriksjoner på. Etter det må alle figurene han en spesifikk mening, og du blir fortalt hva du skal tegne og hvilken funksjon de skal ha: Det må være en slik type figur og de skal gjøre dette og dette.

Det unike med Yooka og Laylee var at ingenting var bestemt på forhånd.

Slik ble den dynamiske duoen.
Team 17

– Ingen visste hva de skulle være eller hvordan de skulle se ut. Alt jeg fikk vite var at det «er en kompisduo, så bare stikk og lag noen figurer», forteller en lattermild Mayles.

Det må helst være søtt

Representasjon var viktig i løpet av skapelsesprosessen som resulterte i Yooka og Laylee. Bjørn og fugl hadde blitt gjort tidligere, men det måtte også tas høyde for hvordan de ulike kreftene deres kunne passe inn i spillet.

– Jeg begynte å tenke på hvilke dyr vi ikke har sett så mye av i dataspill. Samtidig måtte vi huske på vi skulle vise fram evnene deres, og vi fant ut at en kameleon passet ganske bra. Halen og tungen kan brukes på mange forskjellige måter, men kamuflasjeevnen var ekstra spennende. Så vi tok tak i deg og utvidet det. I stedet for bare kamuflasje kan du slikke metall og bli tyngre, absorbere elektrisitet og bli strømførende, sprute ild og den type ting.

– Det var det samme med flaggermusen. Det eneste vi hadde bestemt oss for var at det ikke kunne være en fugl. Sånn er egentlig hele prosessen, og det tar ikke så veldig lang tid. Alternativet var et insekt, men jeg har aldri vært spesielt glad i insekter. En flaggermus ble det naturlige valget, og hun har mange stilige evner knyttet til sonaren. Sånn kom de to sammen.

– Det er kanskje vanskelig å gjøre et insekt søtt også? Disse figurene må gjerne være litt søte.

– Ja, og hvis du forandrer dem for mye slutter de å ligne insekter. Man kan bare dytte dem så langt før de begynner å ligne noe annet. De er litt søppel, insekter.

En slange med shorts

Før årets E3-messe begynte ble det klart at Yooka-Laylee blir utsatt fram til neste år. Som plaster på såret lanserte Playtonic den første traileren til spillet, som blant annet introduserte oss for en rød huggorm med shorts og safarihjelm. Ideen kom fra selskapets kreative leder, Gavin Price.

Les også
Anmeldelse: Yooka-Laylee
I mange Rare-spill er det mye rart som har store øyne. Mayles er han som står bak.
Team 17

– Han sa til meg at «den som selger deg nye ferdigheter skal være en slange og han skal ha på seg shorts. Det kommer til å bli skikkelig morsomt». Så tegnet han en skikkelig dårlig tegning på en Post-It-lapp der man ser en slange som kveiler seg gjennom en shorts. Jeg tenkte at det så skikkelig latterlig ut, men jo mer jeg tenkte over det skjønte jeg at han kunne smyge seg inn det ene beinet og ut det andre. Så selv om det var Gavs idé så tar jeg æren for hvordan han ser ut i spillet.

– Har det vært tilfeller der du sier nei når det kommer slike forespørsler?

– Vanligvis ikke. Noen ganger tenker jeg at en idé er litt dårlig, men etter hvert som jeg leker med ideen blir jeg som regel overbevist. Hvis det er noe jeg synes vi burde gjøre annerledes pleier jeg vanligvis å klage på det helt til han forandrer mening. Jeg tar aldri saken i egne hender og lager noe helt nytt. Alt må komme fra spilldesign-biten. Det er sånn det skal være, for de vet mer om spillet enn resten av oss.

Litt nytt og litt gammelt

Som spirituell oppfølger til noen av Rares mest populære spill må Yooka-Laylee treffe en del spesifikke punkter for å tekke et enormt og krevende publikum. Likevel prøver Playtonic å ikke bare lage en fullstendig blåkopi av Banjo-Kazooie.

– Vi kjenner sjangeren så veldig godt at vi forsøker å ikke kopiere noe fra Banjo-spillene. Det eneste vi har gjort som er bevisst retro er dialogsystemet, der vi viser fram de snakkende små hodene for å virkelig skape retro-følelsen.

En sky er kanskje ikke kjempekreativt, men han ser veldig hyggelig ut.
Team 17

– Jeg tror folk ville likt at vi lagde et helt nytt Banjo-Kazooie i ny drakt, men det hadde også pådratt seg litt negativitet. Vi vil ikke bare gjenskape det vi gjorde for femten år siden. Vi har lyst til å gjenopplive sjangeren vi elsket samtidig som vi oppdaterer den. Jeg tror den oppdaterte grafikken gjør det nesten litt automatisk, får det til å virke nytt og friskt.

– Tror du dette kan bli en slags renessanse for sjangeren?

– Ja, jeg tror det. Folk kommer i hvert fall til å følge godt med på salgstallene våre, svarer Mayles og humrer litt. – Jeg tror dette er første gangen på veldig lenge at vi har sett et spill bli utviklet av rundt 20 mennesker som ser så bra ut. Vi prøver definitivt å dytte ting så langt vi kan rent kvalitetsmessig. Jeg vet ikke om jeg vil påstå at dette er som et AAA-spill, men vi er definitivt i nærheten.

Yooka-Laylee lanseres i første kvartal, 2017, til Linux, Mac, PlayStation 4, Wii U, Windows og Xbox One.

Les mer fra årets E3-messe på våre temasider »

Siste fra forsiden