Intervju World of Warcraft: Legion

Blizzard ser fortsatt ingen ende på World of Warcraft

Utviklergiganten har ideer til flere utvidelser av nettrollespillet.

ANAHEIM (Gamer.no): Tolv år, fem utvidelser, millioner av spillere og milliarder av dollar. Det er historien til World of Warcraft oppsummert på veldig kortfattet og flåsete måte. Den sjette utvidelsen, Legion, er imidlertid på vei og kommer antageligvis i løpet av sommeren.

Når The Burning Legion invaderer Azeroth en gang i løpet av årets to midtre kvartal, får spillerne nok en gang nye områder å boltre seg i, nye våpen, nye talentspesialiseringer. Og ikke minst en helt ny klasse.

Krevende med ny klasse

Visepresident i Blizzard Entertainment og sjefsprodusent for World of Warcraft, J. Allen Brack.
Visepresident i Blizzard Entertainment og sjefsprodusent for World of Warcraft, J. Allen Brack. Bilde: Håvard Hofstad Ruud/Gamer.no

For tredje gang siden World of Warcraft ble utgitt i 2004 legges det til en ny klasse spillerne kan velge mellom. I Wrath of the Lich King kom Death Knight, fra og med Mist of Pandaria kunne man spille som Monk. I Legion får spillerne endelig boltre seg som Demon Hunter.

Å legge til en klasse i nettrollespillet er noe av det mest krevende ved å lage en utvidelse ifølge visepresident i Blizzard Entertainment og sjefsprodusent for World of Warcraft, J. Allen Brack.

– Utfordringen var å finne hvilke roller som ikke allerede var fyllt av andre klasser. Rogues er allerede ganske fleksible, warriors tar seg av tanking, også videre. Det er et begrenset område å jobbe innenfor, sier Brack.

– Vi har ventet lenge på å lage Demon Hunter. Fansen har skrevet i forum og lignende at det er noe de ønsker, og vi har ønsket det like mye. Det er en kostbar forpliktelse å legge til en klasse til spillet vårt, men med temaet og settingen til den kommende utvidelsen, tilbakekomsten til «The Legion», hva passer vel bedre enn å legge til Demon Hunter som en ny helteklasse?

Demonjegerne skal både kunne stå for å gjøre skade på monstrene, eller fylle rollen som menneskelig skjold i en gruppe eller raid. Klassen har også fått en mobilitet ingen av de andre klassene kan matche.

– De kan dobbelt-hoppe, sveve og «rushe» inn i kamp. De smetter rundt på en helt annen måte enn vi har sett tidligere. I tillegg har vi metamorfosen, hvor de kan gjøre seg om til en demon i en begrenset tidsperiode, forteller Brack.

Lærer av tidligere utvidelser

Den nye klassen som introduseres i Legion: Demon Hunter.
Den nye klassen som introduseres i Legion: Demon Hunter. Bilde: Blizzard Entertainment

Blizzard har sluttet å rapportere om antall spillere i World of Warcraft. Siste oppdatering kom i september i fjor, og tallet var da 5,5 millioner betalende spillere. Til tross for at spillet nærmer seg konfirmasjonsalder er det altså flere folk som spiller World of Warcraft enn det bor i Norge.

Selv om antallet spillere har sunket jevnt og trutt siden toppen med 12 millioner betalende spillere i 2010, er det ikke noe overordnet mål med utvidelsene å få spillere tilbake, ifølge Brack.

– Vi så et uforbeholdent engasjement for Warlords of Draenor, og jeg tror folk er spente på Legion. Mens vi utvikler kan vi ikke ha i bakhodet at vi må lage et oppdrag som gir 50.000 abonnenter, eller en sjefskamp som vil holde folk i spillet i tre måneder. Det beste man kan gjøre er å lære av tidligere spill og utvidelser, og la det som måtte komme komme, sier Brack.

Det er viktigere å levere et godt tilbud til de spillerene som fortsatt er i spillet, mener Brack.

– Det har aldri vært mangel på ideer eller ting vi har hatt lyst til å gjøre med World of Warcraft. Den vanskelige biten er å sette disse ideene til verks og lage en morsom og engasjerende opplevelse.

– Vi føler vi har en forpliktelse til å få spillet til å føles friskt og nytt. Vi har dobblet synsrekkevidden, oppdatert grafiske modeller og kampanimasjoner, så vi er opptatt av at spillet fortsatt skal se ut som et nytt spill, legger sjefsdesigner for World of Warcraft, Luis Barriga til.

Nye spesialiseringer

Spillets maksnivå heves til 110, og Blizzard skal denne gangen gi en fullstendig overhaling av flere av klassenes talenttrær.

En av hulene for spillere på maksnivå i Legion; Helheim.
En av hulene for spillere på maksnivå i Legion; Helheim. Bilde: Blizzard Entertainment

– I løpet av tidligere utvidelser har vi innsett at flere av klassene har fått veldig mange overflødige knapper, så vi har hatt en skikkelig vårrengjøring og gitt oss selv litt pusterom.

– Tanken bak denne endringen er å fokusere på fantasien bak hva hver klasse skal være. Vi har for eksempel alltid hatt en visjon om å la folk være som Rexxar, en «nærkamp-Hunter», men det har vi aldri klart å levere. Vi har hatt angrepet «raptor strike» siden begynnelsen, men det føltes aldri som en komplett talentspesialisering. «Demonology» for Warlocks skulle handle om å framkalle demoner, men har over tid styrt litt vekk fra det aspektet. Vi håper å få slike ting inn på rett spor igjen, sier Barriga.

– Det viktigste for denne overhalingen er at vi leverer tilsvarende fantasien bak klassene. Noen klasser får mindre forandringer, og noen klasser får store forandringer. Vi har noen ideer for hvordan vi kan skape unike opplevelser til hver spesialisering. Det bør være mulig å finne en spesialisering man liker ved hver klasse, mener Brack.

Direkte oppfølger

For mange kan den underliggende historien i et nettrollespill være vanskelig å få med seg. Blizzard har imidlertid forsøkt å gjøre den narrative framdriften tydeligere i de senere utvidelsene.

– Vi jobber for å gjøre historien en større del av opplevelsen. Dette er nok den første utvidelsen vi har skapt som har vært en så direkte oppfølger til den forrige, sier Brack.

Konseptkunst fra Suramar.
Konseptkunst fra Suramar. Bilde: Blizzard Entertainment

Legion tar spillerne med til The Broken Isles, opprinnelsesstedet til nattalvene, hvor inngangsporten til The Emerald Nightmare ligger. The Broken Isles huser også en rekke relekvier som var med på å forme Azeroth slik vi kjenner det i dag. I motsetning til tidliger kan du i denne utvidelsen utforske de forskjellige sonene i den rekkefølgen du vil. Monstrenes nivå skaleres etter ditt, og gjør at du kan ta med deg vennene dine på eventyr uavhengig av nivåforskjell.

– Handlingen foregår i en nåtid med sterke bånd til fortiden. Dette blir den tredje gangen Azeroth blir invadert av The Legion, og vi finner ut hvordan nattalvene bekjempet legionen ved den første invasjonen og plukker opp legendariske, kraftige våpen. Det er en fin miks av å drive historien videre og vise fortiden, som jeg tror er viktig for spillerne, sier Brack.

Navnet Gul’dan bør ringe en bjelle for alle som har hatt noe med Warcraft-universet å gjøre. Den tidligere shamanen som sto bak orcenes invasjon av Azeroth får en sentral rolle i den kommende utvidelsen.

– Gul’dan er katalysatoren for hele Legion, siden et er han som åpner portalen og slipper hele The Burning Legion inn i Azeroth. Han er også sentral i prosessen med å bringe Illidan tilbake til verdenen. Gul’dan hadde en stor rolle i introsekvensen til Warlords of Draenor og er nå midtpunktet i denne utvidelsen. Vi er spente på å fortelle den neste biten i Gul’dans historie, sier Brack.

Ett våpen

Du beholder det samme våpenet gjennom hele utvidelsen. Denne staven heter Aluneth.
Du beholder det samme våpenet gjennom hele utvidelsen. Denne staven heter Aluneth. Bilde: Blizzard Entertainment

Nytt av Legion er at man kun skal bruke ett våpen gjennom hele utvidelsen. Våpenet kalles «artifact» og er tilpasset både klasse og talentspesialisering. Ettersom man når nye nivåer blir også våpenet sterkere.

– Det blir det eneste våpenet du har. Det første du gjør i utvidelsen er å gå og hente ditt nye våpen. Det blir en rekke med oppdrag som til slutt ender med at du får våpenet ditt, forteller Brack.

Dette betyr at man ikke lenger blir belønnet med våpen for å bekjempe de nye raid-hulene. I stedet blir belønningene måter å oppgradere våpenets krefter.

– Siden man får ett våpen som er låst til klassens spesialisering, har vi fundert lenge på hvordan vi kan gjøre det slik at for eksempel en warrior enkelt kan veksle mellom å være en tank og å gjøre skade. Man må fysisk ut og hente det nye våpenet, men kraften og tilpassingene man har gjort må kunne overføres. Vi må sørge for at det funker sømløst, ser Brack.

Våpenet ditt oppgraderes og tilpasses din spillestil i en egen «Class Order Hall» dedikert til klassen du spiller. Disse hallene blir et sosialt møtested som sett og vis erstatter garnisonene fra Warlords of Draenor.

– At garnisonene var en så enspillerfokusert opplevelse er noe vi ser tilbake på og mener vi kunne gjort annerledes. Vi ønsker nå å ha et sentralt og sosialt sted som er viktig for identiteten til klassen din, sier Brack. 

– De er ikke ditt eget område uten andre spillere slik garnisonene var. Dette er et sted hvor alle paladiner går, eller alle demonjegerne. En god sammenligning er druid-stedet Moonglade, legger Barriga til.

Mer i vente

Lite tyder på at Legion blir den siste utvidelsen av World of Warcraft. Planer for framtiden begynner allerede å komme på plass.

– Vi har mer eller mindre spikret planene for den første oppdateringen etter utvidelsen, og vi har spikret noe til den neste etter der, og litt mindre til den neste etter der igjen. Dess lenger unna ting er, jo mer usikre er de. Vi har alltid ideer mens vi beveger oss framover, men vi låser oss aldri til noe veldig lenge i forveien eller tar avgjørelser som vil påvirke andre avgjørelser altfor mye.

De nye klassehallene blir det nye samlingspunktet for deg og dine klassekamerater. Her er møtestedet til druidene,.
De nye klassehallene blir det nye samlingspunktet for deg og dine klassekamerater. Her er møtestedet til druidene,.

Få spill har en så stor og dedikert brukerbase etter elleve-tolv år som det World of Warcraft har. Selv om brukerbasen er mer enn halvert siden glansdagene ser ikke Brack noen slutt på eventyret på horisonten. World of Warcraft-teamet teller i dag hele 250 personer, og har aldri vært større.

– Vi har ikke satt noen dato for når World of Warcraft skal slutte. I 2009 sa jeg i et intervju at World of Warcraft kom til å eksistere i ti år til. Nå er vi seks år inn i disse ti årene, og det føles i hvert fall som at vi skal være her de neste fire også. Mye handler om lidenskapen til spillsamfunnet, fansen og ikke minst vår egen. Det har aldri vært mangel på ideer eller ting vi har hatt lyst til å gjøre med World of Warcraft. Den vanskelige biten er å sette disse ideene til verks og lage en morsom og engasjerende opplevelse. 

– Jeg er veldig dårlig til å spå slike ting. Vi er veldig spente på denne utvidelsen, og snakker allerede om hva den neste kan være.  Jeg har tro på at det kommer enda en utvidelse etter det igjen. Om mange år kan det hende vi snakkes igjen, om et par-tre nye utvidelser. Hvor lenge vi holder på er vanskelig å si, avslutter Brack.

Kommer du til å ta turen tilbake til World of Warcraft når Legion kommer? Sleng inn en kommentar i kommentarfeltet nedenfor.

Intervjuet ble gjort under Blizzcon i november. Blizzard Entertainment dekket reise og opphold for Gamer.no.

World of Warcraft: Legion Windows Windows

Spilldetaljer

  • Lanseringsdato: 30. august 2016
  • Plattform: Windows
  • Utvikler: Blizzard Entertainment

Beste priser

Nedlasting 290,- Til butikk
På leverandørlager 376,- Til butikk
På lager 377,- Til butikk
På lager 378,- Til butikk

Kommentarer (26)

Forsiden akkurat nå

Til toppen