Intervju

– Det beste spillet vi har lagd

Valve har klokkertro på Portal 2.

STOCKHOLM (Gamer.no): Som en del av samlepakken Orange Box, snek det første Portal-spillet seg inn i et imponerende antall hjem. Det korte, men sjarmerende spillet slo ned som lyn fra klar himmel, og satte gåteløsing på dagsordenen. Nå nærmer det seg lansering av oppfølgeren, og vi har slått av en liten prat med Chet Faliszek, en av tekstforfatterne bak Portal-spillene.

– Hva er det som gjør Portal så vanskelig å legge fra seg?

– Jeg tror det er fordi spillet får deg til å føle deg lur. Jeg vet ikke med deg, men det er ikke så mye som får meg til å føle meg smart. Det er derimot mye som får meg til å føle meg dum og forvirret, som å fikle med bilstereoen. Derfor føles det godt å kunne sette seg ned med gåter man faktisk klarer å løse.

Jo flere kokker ...
Jo flere kokker ...

Ikke vanskeligere

– Du er ikke redd for at den økte kompleksiteten vil skremme bort noen av spillerne?

– Vi har økt kompleksiteten men ikke vanskelighetsgraden. Det vi bekymrer oss mest for er at folk skal se videoer av oss som løser de mer avanserte gåtene og tro at spillet er utrolig vanskelig. Men spillet trener deg slik at når du kommer i disse situasjonene, vet du faktisk hvordan du kan takle dem. Portal 1 har noen plasser hvor det kreves at du for eksempel er veldig rask med mus eller joystick, det synes vi ikke passer i et slikt spill. Du skal ikke komme i situasjoner hvor du skjønner hvordan en gåte kan løses, men ikke klarer det. Hvis du kan pønske ut løsningen i Portal 2, skal du også klare å komme deg gjennom den.

– Det er én ting å gjøre det godt når produktet ligger i «The Orange Box», noe ganske annet å stå på egne bein. Er du trygg på at det går bra?

– Ja. Spillet er så mye større denne gangen, det er omtrent fem ganger så stort hvis du regner med både enspiller og flerspiller. Dessuten er det så polert, når Gabe sier at det er det beste vi noen gang har lagd, sier det en hel del om hvor gjennomarbeidet og polert dette spillet er.

– Dere sikter på både erfarne og mindre erfarne spillere, er det vanskelig å markedsføre spillet effektivt mot helt ulikt publikum?

To gode venner.
To gode venner.

– For oss handler det om å formidle opplevelsen. Hvis noe er morsomt så er det morsomt. Vi trenger ingen spesifikk nisje. Det handler om oppgaveløsing, ikke hvor flink man er med en spillkontroller. Det kan nok hende at erfarne spillere er flinkere til å manøvrere i 3D-rom og håndtere objekter i dette, men dette er nok ferdigheter som nye spillere plukker opp ganske fort. Og dette dreier seg jo ikke om reaksjonstid. Spilling er ingen nisje lenger, det er ikke noe som er forbeholdt nerder på gutterom. Man spiller sammen med koner, kjærester og så videre. Det var flere tilfeller av mødre som blandet seg inn og kom med forslag når Portal ble spilt. Så vi er ikke så bekymret for ikke å nå ut.

GLaDOS returnerer

– Har du noen eksempler på blindspor fra utviklingen? Ting dere har villet innføre, men som ikke har fungert som planlagt?

– Ja, men vi har stort sett formet ting som ikke har fungert til noe som gjør det. Det var for eksempel ikke meningen at GLaDOS skulle kjenne igjen spilleren, men det var mange som følte at det var et savn, spesielt blant de som hadde spilt gjennom det første spillet. Derfor endret vi historien slik at hun nå kjenner deg igjen.

– Så det var en ganske dynamisk prosess å skrive historien til Portal 2?

– Ja, og det er ikke bare forfatterne som skriver historien i Portal 2, det er animatørene og alle andre involverte også.

– Hva skal du gjøre nå som Portal 2 er ferdig?

Gammel kjærlighet ruster ikke.
Gammel kjærlighet ruster ikke.

– Jeg skal snu meg rundt litt mer, og ta meg en liten pause. Så skal jeg spille Portal 2 med kona. Hun er gal etter det spillet. Jeg hadde med meg en utviklermaskin med spillet hjem, og hun ble så sint når jeg måtte ta den med tilbake til kontoret. Vi har ikke fått diskene enda, så hun venter enda.

– Savner du ofte portaler i det virkelige liv, eller er du mektig lei av portaler nå?

– Nei, jeg tror vel at alle som har holdt på en stund med Portals begynner å tenke slik. Men jeg er en lat mann, så det er kanskje like greit at jeg ikke har portaler i virkeligheten.

– Er det mer du har lyst til å få til med portaler?

– Vi fokuserer på å få ut spillet nå, ikke på nedlastbart innhold, det får vi se på siden.

– Tror du bransjen er mer åpen for nyskapende spill nå enn for noen år siden?

Bedre enn kryssord?
Bedre enn kryssord?

– Jeg følger litt med på spill fra små utviklere nå, og det er så mye spennende som skjer. Det er nok som med musikkindustrien på 60-tallet, det spratt opp band og små utgivere overalt. Det er en gylden alder for spill akkurat nå. Ting de mindre aktørene gjør blir plukket opp og publisert på Steam og så videre. Det er virkelig spennende. Bare se på Minecraft, hvordan forutser man en slik suksess? Det gjør du bare ikke.

Portal 2 er ferdigutviklet og slippes 21. april 2011. Vi foretok intervjuet i Sverige, reisen ble betalt av utgiver Electronic Arts.

Kommentarer (33)

Forsiden akkurat nå

Til toppen