Intervju

– Dette er Hearts of Iron satt i den kalde krigen

Vi har snakket med Paradox om det nye prosjektet East vs. West.

STOCKHOLM (Gamer.no): I går ble det kjent at Paradox Interactives nyeste prosjekt heter East vs West: A Hearts of Iron Game – et nytt tilskudd på Hearts of Iron-stammen til den svenske utvikleren og utgiveren.

Vi satte oss ned med sjefprodusent Linda Kiby, for å snakke om hva vi kunne forvente oss av et Paradox-spill satt til den kalde krigen. Hun kunne fortelle at East vs. West satser på å bli like dypt som tidligere Hearts of Iron-spill, samtidig som det skal føles unikt og virkelig utnytte den spesielle situasjonen man befant seg i etter andre verdenskrig.

Linda Kiby hos Paradox Interactive er sjefsprodusent for East vs. West.
Linda Kiby hos Paradox Interactive er sjefsprodusent for East vs. West.

Ingen utvidelse

– Hva er egentlig East vs West: A Hearts of Iron Game? Er det et enkeltstående spill, eller en slags utvidelse av samme type som Hearts of Iron II: Doomsday?

– Det er et absolutt et fullverdig enkeltstående spill, som er laget i Paradox sin ånd og er satt under den kalde krigen. Denne tidsperioden har lenge vært etterspurt av våre tilhengere, og vi følte det var noe vi savnet blant våre titler. Utvikleren bak spillet, B-Logic – som også sto bak Arsenal of Democracy – er et team vi samarbeider bra med, så vi følte oss trygge på å be dem komme opp med et konsept vi kunne arbeide med sammen.

I motsetning til tidligere Hearts of Iron-spill, er ikke East vs. West satt til andre verdenskrig. Tidsperioden vil strekke seg fra 1946 til 1991 og ta for seg hele den kalde krigen med alt den innebærer. Ifølge Linda betyr det ny teknologi, nye måter å krige på samt mer diplomati.

– Det vil det være fokus på konflikten mellom øst og vest, men man vil jo helst forsøke å unngå en stor, åpen krig. Atomvåpenkrig finnes, men det er ikke det som er målet, for det vil gå dårlig for alle som er innblandet. Målet med spillet er å skaffe seg mest mulig makt gjennom indirekte metoder, der muligheten for å drive «proxykriger» er et eksempel (stedfortrederkrig: når to parter kriger gjennom tredjeparter, for eksempel Koreakrigen, journ.anm.). Det vil være et større fokus på diplomati, sammenliknet med tidligere Hearts of Iron-spill.

Flere løsninger enn krig

– Kan du gi oss noe eksempler på hva som vil innføres for å gjøre diplomatiet dypere?

– Det vil være mer handel. Man vil kunne inngå ulike handelsavtaler man utnytter for å skaffe seg en bedre posisjon ovenfor andre nasjoner – for eksempel enkeltavtaler der man bytter teknologi, og vanlige der man bytter ressurser over lengre tid. Vi lager også et nytt spionsystem. Dette vil faktisk fungere som et lite mini-spill der man får spionkort man kan samle på. Disse kortene vil være av forskjellig kvalitet, og brukes til å sende spioner ut på ulike oppdrag for å skaffe seg indirekte eller direkte makt. Mini-spillet synes jeg virker veldig spennende. Det er ikke noe vi har gjort før.

Med et større fokus på diplomati, åpner det også for nye spillsystemer. De Forente Nasjoner ble opprettet etter andre verdenskrig, og Paradox ønsker at FN skal ha en rolle å spille i East vs. West. Linda sier likevel at man ikke er nødt til å ta del i FN om man ikke vil. Som i tidligere Hearts of Iron-titler, er det viktig for utviklerne at spillet skal gi mange valgmuligheter i spillestil. Med tanke på at dette er den kalde krigen – uten en stram oppbygging mot en uunngåelig krig som andre verdenskrig – er det enda viktigere denne gang.

– Man kan velge om man vil gå inn i FN eller ikke. Som medlem vil man blant annet kunne stemme for handelsblokader mot land man krangler med. Da vil det holdes avstemming, og kanskje velger FN å godta en internasjonal blokade som vil hjelpe deg som spiller. Det kreves selvsagt mye for å få gjennomslag for noe slikt. Store land vil ha mulighet til å legge ned veto, noe som gjør det vanskeligere. Skulle man ønske å ikke være medlem av FN, vil ikke dette påvirke spillet mye. Unntaket er hvis FN velger å innføre en handelsblokade mot deg, selvsagt. Det er verdt å legge merke til at man ikke kan gå ut av FN hvis man først blir medlem.

– Som i tidligere spill vi har laget, vil det være veldig stor frihet til å utforme opplevelsen som man selv ønsker; spille på den måten man selv vil. Det vil selvsagt være mye kriging, men det føles realistisk å gå gjennom et spill uten å slåss. Selvfølgelig kommer det an på hvilket land man spiller som. Det vil være vanskeligere med noen land enn andre. Man må være ganske forsiktig om man spiller en mindre makt, for hvis man utøver økonomisk press på en større makt med et større militære, kan det hende de bare angriper. Det vil være mye balansering, skulle man prøve å gå for fred.

Et Hearts of Iron-spill

– Hearts of Iron-serien har jo vært kjent for å ha mange hendelseskjeder som påvirker spillets gang. Vil en tilhenger av Hearts of Iron finne igjen dette og generelt kjenne seg igjen i stilen til East vs. West?

– Absolutt! Det kommer til å være forskjellige hendelseskjeder som vil spille inn alt ettersom hvilke valg spilleren tar. Det vil finnes ulike typer avgjørelser man kan ta i spillet. Disse kan føre til hendelser som kan være historisk korrekte, men de trenger ikke være det. Avgjørelsene man har tatt tidligere vil bestemme mye. En tilhenger av Hearts of Iron vil absolutt kjenne seg igjen i stilen – det er et Hearts of Iron-spill – men det vil likevel være annerledes. Vi ønsker at det skal føles som et eget spill, og ikke som en modifikasjon. East vs. West vil lages for å stå på egne bein.

Det er et par år siden Heart of Iron 3 landet i butikkhyllene, og det er naturlig å forvente at dette skal ha betydning på grafikkfronten. Linda forteller at East vs. West vil fange følelsen av den kalde krigen, samtidig som Paradox tar inspirasjon og lærdom fra sine tidligere titler.

– Brukergrensesnittet vil være litt sånn femtitallstil – jeg liker det virkelig, det føles som den kalde krigen. Spillkartet vil være en blanding av fornying og tatt fra Hearts of Iron 3. Vi har gjort fremskritt med Clausewitz-spillmotoren vår siden den gang, så det vil være en oppdatert variant. Provinssystemet er helt forandret. I Hearts of Iron 3 prøvde vi å ha flere provinser der det var mye handling, mens provinsene var mindre tett plassert andre steder. I East vs West ønsker vi å gjøre provinstettheten mye likere på verdensbasis. Totalt sett vil det være flere provinser, men kanskje litt færre av dem i for eksempel Frankrike. Det føles som at det blir bedre balanse slik.

Moderne teknologi og atomkrig

– East vs. West foregår jo under den kalde krigen. Hvordan vil dette påvirke teknologien man har tilgjengelig?

– Det finnes et ganske stort teknologitre som vil reflektere denne tidsperioden. Du vil kunne forske fram og avansere teknologien din på mange forskjellige måter, alt ettersom hvilke grener man velger. Hvis man fokuserer på en gren man ikke forsket så mye på under den kalde krigen, eller investerer spesielt mye i et spesielt felt, vil man kanskje kunne få tak i teknologi som ikke fantes i denne perioden. For eksempel litt mer avanserte våpen eller utstyr, som kanskje først ble brukt på nittitallet.

Den store frykten under den kalde krigen, var faren for en livsødeleggende atomkrig stormaktene imellom. Linda smiler litt når jeg spør om atomvåpnenes betydning i East vs. West. Hun avslører at atomvåpen vil spille en stor og viktig rolle, men det er ikke fritt fram å bruke de kjernefysiske våpnene fra første spilleminutt. Konfliktene må først bli varme nok.

– Det er ganske høye krav for å kunne bruke atomvåpen. Vi har innført et system som heter «The Doomsday Clock» (dommedagsklokken) som angir Defcon-nivå. Man starter alltid på Defcon 5, men underveis i spillet – når konfliktene blir mer alvorlig i antall og størrelse – vil Defcon gradvis øke. På Defcon 2 vil man kunne bruke alt unntatt atomvåpen. Skulle man ende på Defcon 1, vil man få muligheten til å gå til atomkrig. Hva som skjer etter det er ikke helt planlagt.

– Et postapokalyptisk Hearts of Iron?

– Hehe! Man vil kunne spille videre etter en atomkrig, men vi vet ikke akkurat hvordan. Vi har noen forskjellige muligheter som vi funderer litt på og leker litt med, men ingen avgjørelser er tatt enda.

Les også: Anmeldelse av Hearts of Iron III
Les også: Kjemp om makten i Europa Universalis IV

Se trailer for East vs. West.

East vs. West: A Hearts of Iron Game har planlagt utgivelse andre kvartal 2013. Tur og reise til Stockholm ble betalt av Paradox Interactive.

Kommentarer (1)

Forsiden akkurat nå

Til toppen