Intervju Dota 2 – ESL One Frankfurt

Vi snakket med flere Dota 2-profiler under ESL One. (Bilde: Helena Kristiansson, ESL)

– Det er for tett mellom flere av turneringene

Vi snakket med fire Dota 2-profiler om ESL One, The International og fremtiden til spillet.

FRANKFURT (Gamer.no): I slutten av juni var Frankfurts Commerzbank Arena vert for åtte av verdens beste Dota 2-lag under ESL One. Dette er en av de største fotballstadionene i Tyskland, med en publikumskapasitet på 52 000. Det var altså et av de største frittstående Dota 2-arrangementene gjennom tidene, hvor de beste lagene kunne ha en oppvisning i ferdigheter bare få uker før årets The International.

James «Kennigit» Lampkin.
James «Kennigit» Lampkin.Bilde: Petter Sæther Berge, Gamer.no

Vi i Gamer.no var på plass i Frankfurt for å snakke med Clement «Puppey» Ivanov, Toby «TobiWan» Dawson, Jacky «EternalEnvy» Mao og James «Kennigit» Lampkin om e-sportens vekst, dens fremtiden, og kanskje den største sommeren i Dota 2s minne.

Mannen bak ESL One er ikke en av de mest velkjente profilene innenfor e-sport, men han er ikke et helt ukjent navn for de som har fulgt miljøet de siste årene. James «Kennigit» Lampkin jobbet for Team Liquid i mange år før han skiftet beite til tyske ESL, hvor han nå jobber som produktmanager.

– Jeg jobber mer eller mindre med kreativ utvikling for produktet og arrangementene. Hovedoppgaven min er å forme hvordan arrangement ser ut og føles. Vi har lært at folk husker veldig godt hvordan ting fikk dem til å føle og det vi vil er at det folk gjør i arenaen, når de ser på kampene og snakker med folk skal være med å lage virkelig gode opplevelser, forteller Lampkin til Gamer.no.

Giganturneringer

Lampkin forteller at det ESL ser er at arrangement av denne størrelsen fortsetter å vokse så lenge det ikke slutter å være underholdende. Dette er ESLs første arrangement av denne skalaen for ESL One. De har tidligere hatt større arrangement som IEM Katowice som blir større og større for hvert år, og det at ESL One åpner med et publikum på 10 000 er veldig stort.

Dota 2-kampene i Frankfurt ble spennende.
Dota 2-kampene i Frankfurt ble spennende.Bilde: Kai Kienzle

Den australske kommentatoren Toby «TobiWanKenobi» Dawson ser seg enig i mye av det Lampkin sier, og deler hans entusiasme rundt arrangementet i Frankfurt.

– Jeg er virkelig glad for at Europa har fått noe av så stor skala som ESL One. DreamHack er stort men der har Dota alltid bare vært en del, men aldri fokuset, forteller TobiWan til Gamer.no.

Australeren startet sin e-sportkarriere i 2006, og har siden da vært en av de mest hardtarbeidende og populære kommentatorene innenfor Dota. Han er sjefskommentatoren for Dota 2-nettstedet JoinDota, og er en stemme du kan har hørt under turneringer som ESL One og The International.

Toby «TobiWanKenobi» Dawson.
Toby «TobiWanKenobi» Dawson.Bilde: Petter Sæther Berge, Gamer.no

– ESL One hadde den største premiepotten i en turnering som ikke er arrangert av Valve og Perfect World, men dette er utviklere og utgivere av spillet og premiene kan nesten regnes som en del av markedsføringsbudsjettet, sier australieren med et lurt smil.

Hvordan fremtiden til Dota 2 kommer til å se ut er det ingen som kan si for sikkert, men det kan virke som om både arrangører og spillere har like mål. Spillerne ønsker generelt færre turneringer, spesielt rundt The International, og arrangørene ønsker at de få som er igjen skal være på størrelse med ESL One.

– Vi har snakket om å lage et stadionarrangement i lengre tid nå, og det er nytt territorium for oss, men videre tenker jeg at dette kommer til å bli normen, forteller Lampkin.

– Jeg tror vi kommer til å se større arrangement fremover, og det er bare visse spill som er store nok til å støtte et så stort samfunn. The International gjør underverker for Dota 2, og vi ser at Dota 2 bare fortsetter å vokse. The International er gigantisk, DreamHack er gigantisk, Blizzcon er gigantisk, og fremover kommer vi til å se 10-12 arrangement som dette hvert år.

Mettet marked

Flere av spillerne som deltok i ESL One uttrykte misnøye ovenfor hvor tett opp mot The International turneringer var. Cloud 9s carryspiller Jacky «EternalEnvy» Mao ser litt humoristisk på situasjonen, men er fortsatt irritert over det han mener er sløsing av tid som heller kunne blitt brukt til å forberede seg til The International.

Jacky «EternalEnvy» Mao.
Jacky «EternalEnvy» Mao.Bilde: Petter Sæther Berge, Gamer.no

– Neste år arrangerer de kanskje ESL One to dager før International og tenker: «Okay, we're fucked», forteller EternalEnvy og ler.

– Jeg håper faktisk at de i fremtiden sørger for å ikke ha så mange turneringer før The International, og jeg har til og med hørt at ESL tapte litt penger på at ingen ville kjøpe billetter fordi de prioriterte International-kompendium. Men jeg tror stadion er fullsatt, så de tjente sikkert tilbake alt de brukte.

Også estlandske Clement «Puppey» Ivanov, kaptein for laget Na'vi, uttrykker at det er for mange turneringer som arrangeres for tett sammen.

– Vi har bootcampet i overkant av en uke nå, og kommer til å fortsette frem til The International. ESL One er egentlig bare i veien, så vi spiller bare for å se hvor langt vi har kommet. Det er egentlig bare en del av bootcampen, forteller Puppey til Gamer.no.

– Noen turneringer er korte, kjappe og har store premiepotter som ESL One. De flyr inn de kinesiske lagene som må spille nesten med en gang, som kan være vanskelig for dem. De kommer fortsatt til å spille godt, men de liker sikkert de kinesiske turneringene bedre.

Publikum sett fra en av spillerbåsene under ESL One.
Publikum sett fra en av spillerbåsene under ESL One.Bilde: Helena Kristiansson, ESL

Det veldig mettede markedet har ikke innvirkning kun på utøverne, men også kommentatorene. TobiWan mener det miljøet burde fokusere på fremover er bedre organisering mellom arrangører og bedrifter, som igjen kan ha en positiv effekt på miljøet.

– Vi må finne en måte å spre ting utover på, så vi unngår overmetting av markedet. Dette er et problem vi så i StarCraft II, og det er kanskje noe av det viktigste for oss å unngå i Dota 2.

Grensesprengende

Hvert år arrangerer Dota 2-utvikleren Valve en storstilt turnering kalt The International som samler de beste lagene i verden. Årets turnering hadde en rekordstor premiepott på svimlende 65 millioner kroner. Dette er den største premiepotten innenfor hvilken som helst e-sport noensinne, og dette fører selvsagt til oppmerksomhet.

– Alle snakker om det! Jeg ser ingen problemer med det. Kanskje noen turneringer ikke blir arrangert så nært The International, og det har jeg absolutt ingen problemer med, ler EternalEnvy.

Clement «Puppey» Ivanov.
Clement «Puppey» Ivanov.Bilde: Petter Sæther Berge, Gamer.no

– Folk som aldri har spilt Dota legger merke til det og den massive premiepotten, som leder til at flere begynner å spille Dota. Dota blir større, så premiepotten er definitivt noe positivt, sier EternalEnvy.

Puppey er derimot av en annen oppfatning. Han mener det er hovedsaklig negativt at The International tar så mye oppmerksomhet bort fra andre turneringer.

– Det er ikke bare negativt, men det er veldig vanskelig å forklare. Det hadde sikkert vært bedre om publikum hadde større insentiv til å støtte flere turneringer. Dette er en timeslang diskusjon om vi begynner å snakke om hva Valve kan gjøre i form av et ligasystem for å spre turneringene rundt, eller noe i den dur. Jeg er usikker på om Valve har lyst til å gjøre det på den måten. Det kan hende de går helt berserk og organiserer alt selv, men dette kommer til å gjøre alle alt for avhengige av Valve, forteller en lidenskapelig Puppey.

Fremtidsplaner

Det ene store ønsket alle fire profilene har for fremtiden til e-sport og Dota 2, er at det skal fortsette å vokse. De er også en gjeng realister, og forstår at det kan ta veldig lang tid før e-sport blir virkelig stort og på nivå med tradisjonell sport.

– Jeg tror det kommer til å bli større enn sport. Det kommer til å ta en stund, kanskje femti år, men jeg ser for meg at innen tretti år så kommer dataspill til å være normen. Alle kommer til å spille til da, sier EternalEnvy.

TobiWan er blant de profilene som har hatt en større rolle både foran og bak kameraet, så han har en bredere kompetanse enn de fleste. Han sier at ønsket om å få e-sport på TV er noe vi bør gå bort fra siden det er mye enklere å få tilgang til innhold på internett.

– Hvor mange kan si at det første de gjør når de flytter inn i en ny leilighet er å koble til TV-en? Det er ingen som gjør det, internett er alltid førsteprioritet. Og med tjenester som Twitch, som er så lett å få tilgang til som i tillegg er fullstendig gratis, er det et utrolig godt system som når ut til så mange mennesker, forteller TobiWan.

– For noen år siden hadde jeg en samtale med en fyr og vi snakka om hvordan vi kan få sponsorer involverte i e-sport. Et av de større problemene vi fant var å overbevise folk at e-sport var verdt å satse på, og mye av grunnen til dette er at de ikke forstår hva e-sport er. Du kan pitche en idé om et program som snakker om soppen som vokser i dusjen din, og da har de i det minste en viss peiling på hvem målgruppen er. Men dette er noe som forandrer seg over tid når de eldre direktørene blir byttet ut med yngre direktører som kanskje følger e-sport, forstår hvorfor dette er en del av folks liv og hvorfor dette er et viktig marked.

Invictus Gaming kunne reise den store pokalen etter ESL One.
Invictus Gaming kunne reise den store pokalen etter ESL One.Bilde: Kelly Kline, ESL

Han snakker om målgrupper, og er av samme oppfatning som James Lampkin når det kommer til et fokus på den yngre garde. Dette fungerer på en todelt måte da foreldrene trenger å vite hva barna deres holder på med, og om foreldrene er komfortable med hva barna holder på med treffer e-sport to forskjellige grupper mennesker. På denne måten får du støtten fra en hel familie.

– Mange snakker om målgrupper og hvordan en engasjerer «casual fans» og den voksne generasjonen. Dette er ikke et problem vi prøver å løse. Vi bryr oss ikke så mye om far og mor, men heller sønn og datter, fordi det er de som spiller, er engasjerte og online hele tiden og er interessert i dette. Dette er folket som får barn som kommer til å vokse opp og få egne barn som de tar med til arrangementene våre. Det er en helt ny generasjon med innhold og underholding vi lager, forteller Lampkin.

E-sport er veldig tilgjengelig for de fleste. De fleste streams er gratis å se på, samt de fleste spill er gratis å spille, og du krever heller ikke spesielt dyre datamaskiner for å kunne spille de. Å sette seg inn i gamingmiljøet er veldig enkelt.

– Alt du egentlig trenger for å sette deg inn i e-sport er venner, alt annet bare bygger under og forbedrer det du gjør, sier TobiWan.

Her kan du se finalekampen mellom Invictus Gaming og Evil Geniuses under ESL One. (Video: ESL)

De personlige ønskene for fremtiden er generelt veldig enkle.

– Jeg vil være tidenes beste spiller, og for å kunne kalle meg det må jeg vinne flere International-turneringer enn noen andre. Altså må jeg vinne to Internationals, for det har ingen andre gjort, forteller EternalEnvy.

– Jeg vil bare se at e-sport fortsetter å vokse, og vi trenger ikke å sette begrensinger for oss selv. For det som er så fantastisk med e-sport er at det ikke er hindret av et lands grenser. Det er kun begrenset av din egen fantasi og hva vi utvikler, sier TobiWan.

Veteranen Puppey er derimot litt mer kynisk enn de fleste. Han ser en fremtid som krever en del arbeid for å fullende. Han snakket tidligere om muligheten for Valve å ta fullstendig over og alene styre e-sportarrangementene, men tror personlig at dette aldri kommer til å hende.

– Vi er fortsatt for tidlig ute til å begynne med et ligasystem i Dota 2, for det hadde vært mest naturlig for Dota 2 at spillerne har agenter. Det som hadde skjedd med et ligasystem er at det hadde vært krangel om hvilke organisasjoner og hvilke lagsjefer som burde få ansvar og makt innenfor dette. Mange kommer til å gjøre ting som virker forstyrrende for lagene og spillerne, og det er uansett veldig mange som kommer til å bli forbannet uansett. Hvis organisasjonene er for tett knyttet til lagene kommer du til å ha problemer med at organisasjonene vil påvirke hvordan lagene tenker og hvilke turneringer de deltar i. Det er veldig mye en kan manipulere inn i en posisjon organisasjonene vil ha, og dette er en av de mange tingene som burde vært rensket opp i før ting kan skje. Jeg føler at vi fortsatt har en lang vei å gå, forteller Puppey.

Kommentarer (6)

Forsiden akkurat nå

Til toppen