Intervju Fantasia: Music Evolved

Yen Sid, kjent fra Fantasia og, i senere tid, Kingdom Hearts (Bilde: Harmonix)

Fantasia handler om magi, musikk og Mikke Mus

Vi har møtt en av Harmonix' hoveddesignere for å snakke om variasjon og frihet i musikkspill.

LOS ANGELES (Gamer.no): Som et barn av nittitallet har jeg helt klart fått min dose med Disney opp gjennom årene, og den dag i dag har jeg fremdeles et kjært forhold til de animerte klassikerne. Filmer som Løvenes Konge, Tarzan og Sjørøverplaneten har alle en liten plass i hjertet mitt, og det er nok også derfor jeg ser med håpefulle øyne på Fantasia: Music Evolved.

Her har nemlig musikkspillskaperne fra Harmonix gått sammen med tegnefilmmagnaten, ene og alene for å oversette og omskrive den godt over 70 år gamle originalfilmen, Fantasia. På besøk hos Microsoft under årets E3 var det derfor naturlig å stikke en tur innom Harmonix-kroken, hvor vi blant annet fikk diskutere Nicki Minaj, Mikke Mus og Kinect med spillets sjefsdesigner.

Jim Toepel, sjefsdesigner for Fantasia: Music Evolved.
Jim Toepel, sjefsdesigner for Fantasia: Music Evolved.Bilde: Espen Jansen/Gamer.no

Magisk romkonduktør

Støynivået ligger på et faretruende høyt nivå i Microsofts avlukke i Los Angeles. Vi nærmer oss slutten på E3s siste dag. Messegulvet viser derimot ingen tegn til å tømme seg helt ennå, og alt fra Sunset Overdrive til Forza Horizon 2 får kjørt seg av de oppmøte køståerne. Jeg har imidlertid bare øyne for én mann, nemlig Jim Toepel.

Sjefsdesigneren står lent opp mot den grønneste veggen du kan tenke deg, og smiler mens han snakker selvsikkert om sitt kommende spill:

– Det er flere måter å oppleve Fantasia: Music Evolved på, men spillets hovedattraksjon handler om det å opptre. Ved å ta i bruk Kinect skal man gjenskape de bevegelsene man ser på skjermen, samtidig som man velger hvilken vei musikken skal gå. Hver sang i spillet har nemlig flere ulike remikser, og som en slags dirigent, står spilleren fritt til å styre og lede musikken dit han eller hun vil, forklarer han mens han gestikulerer, litt som om han selv stod foran en skjerm.

– Og hva slags musikk er det man får tilgang på?

 Det er mye forskjellig, faktisk. Vi har alltid vært opptatt av variasjon, og i Music Evolved kan man forvente seg innslag av alt fra moderne popmusikk og elektroniske låter, til klassisk rock og vanlige klassiske komposisjoner. Selv innenfor dette har som sagt hver sang flere ulike versjoner, med blant annet en oljefat-utgave av Nicki Minajs Superbass og en metal-versjon av Bohemian Rhapsody.

Jeg ser det for meg, og humrer litt innvendig av min imaginære, tungmetall-kledde Freddie Mercury. Samtidig går praten videre, og Toepel forteller hva han vil at spilleren skal føle mens de vifter foran Kinect-en. Drømmende ord som «magisk», «romkonduktør» og «trollmann» sitter løst, før han konkluderer:

– Energien skal sitte i spillerens fingertupper, slik at du kan føle deg fri til å ta kontroll og skape din egen musikk.

Houston, we have a monkey. (Bilde: Harmonix).
Houston, we have a monkey. (Bilde: Harmonix)

Musikk i dataspill

Fantasia: Music Evolved er ikke Disneys første lefling med spillbransjen. Ved siden av å utgi vanlige filmspill i ny og ne, har tegnefilmselskapet tidligere samarbeidet med både Square Enix og Warren Spector. Dette er imidlertid første gang Harmonix får prøve seg på et Disney-varemerke, noe Toepel beskriver som en fruktbar forening:

– Slik jeg har hørt det, var det vel de som kom til oss med tilbudet. Vi hadde nettopp sagt oss ferdig med Rock Band 3, og mye av produksjonen innad i studioet handlet lenge om Kinect og musikkspill rettet mot bevegelsesstyring. Det var sånn cirka i dette tidsrommet Disney banket på døren og spurte om vi ikke ville lage noe basert på Fantasia. Resten er på mange måter historie, ler han mildt.

– Når du sier «basert på», hva mener du da? Får vi se kjente og kjære Disney-figurer i aksjon?

Ukjente og kjære Disney-figurer? (Bilde: Harmonix).
Ukjente og kjære Disney-figurer? (Bilde: Harmonix).

Disney-tilhengeren i meg smiler håpefullt nå.

– Vel, det er noen, men kanskje ikke av det omfanget du tenker på. Mikke Mus dukker jo selvfølgelig opp, sammen med Yen Sid. Dette er to essensielle figurer fra filmen, som vi har tatt med inn i vårt Fantasia-univers. Her har vi også tilført en helt ny figur, nemlig Scout, en av Yen Sids læregutter. Resten av spillet er i stor grad Harmonix' tolkning av hva Fantasia var, og er.

– Mer enn noe annet handler filmene om musikk og tolkning av musikk, og dette er også den retningen vi har valgt å gå, forklarer Toepel,

Han innrømmer også at de fleste omgivelsene kun er tolkninger av filmens miljøer, og slik jeg forstår det er dette mer et spill som er inspirert av Fantasia, enn en direkte oversettelse av Disneys klassiker.

Hva betyr musikk for dataspill?

— Jim Toepel

– I sin tid satte Fantasia spørsmålstegn ved hva musikk var i filmformat, mens vi nå spør hva musikk betyr for dataspill. Så selv om Music Evolved ikke nødvendigvis tar innhold direkte fra filmen, har vi hentet fra sentrale tanker og filosofier i originalfilmen. Gir det mening, spør han forståelsesfullt, hvorpå jeg gir fra meg et beskjedent nikk.

Som natt og dag?

Til tross for å være et spillstudio som i hovedsak kun lager musikkspill, har Harmonix utrolig mange jern i ilden. Fantasia: Music Evolved er selvfølgelig et stort prosjekt, mens Kinect-kumpanen Dance Central: Spotlight er utviklerens første spill til Xbox One – samtidig jobbes det gradvis med skytespillet Chroma, det sideskrollende A City Sleeps og revitaliseringen av Amplitude.

Slik spiller man Fantasia: Music Evolved. (Bilde: Harmonix).
Slik spiller man Fantasia: Music Evolved. (Bilde: Harmonix).

– Ja, det er mye som foregår, ler Toepel hjertelig. Samtidig er vi et veletablert studio, med avdelinger som lærer av hverandre og deler kunnskap på jevn basis. Jeg har for eksempel vært med på utviklingen av både Fantasia og det nyeste Dance Central, og da tok jeg med meg masse erfaring fram og tilbake mellom de to prosjektene. Slik oppnår vi bedre resultater på alle fronter.

– Og disse to seriene er vel kanskje mer tilknyttet enn noen av de dere har i støpeformen akkurat nå? Vil du påstå at disse spillene er ganske like hverandre?

Slik spiller man Dance Central Spotlight. (Bilde: Harmonix).
Slik spiller man Dance Central Spotlight. (Bilde: Harmonix)

– Nei, egentlig vil jeg si at det er tvert imot. Du kan sikkert argumentere for at begge er musikkbaserte Kinect-spill, men da kan man også si at for eksempel Gears of War og Call of Duty er det samme spillet. Det er de derimot ikke, og der Call of Duty er halvrealistisk og satt i førsteperson, er Gears of War utenomjordisk og dekningsbasert.

– På samme måte er Dance Central et musikkspill som handler om presisjon og å ape etter figurer på skjermen, mens Fantasia lar deg utforske og leke med musikk og bevegelse.

Selvsikker Kinect

I den sammenheng er det nye Kinect-kameraet en essensiell ingrediens for å leke seg med, eller i det hele tatt spille Fantasia: Music Evolved, Microsofts oppgraderte bevegelsessensor fulgte tidligere med i samtlige utgaver av Xbox One, men har nå blitt en valgfri tilleggsgjenstand. Hadde jeg vært involvert i to digre spill som var avhengig av dette apparatet, ville jeg nok vært litt bekymret, men Toepel rister bare på hodet.

– Jeg tror det skal gå helt bra. Vi har hatt stor suksess med Kinect-spill tidligere, og på Xbox 360 var kameraet heller ikke inkludert. Det originale Dance Central gjorde det derimot veldig godt, og jeg tror spillet vårt var med på å selge mange enheter rundt omkring i verden. Det samme vil nok være tilfelle nå, nå som vi har både Dance Central: Spotlight og Fantasia: Music Evolved ute på Xbox One i høst.

Jeg har nok sett nesten alt som finnes, når jeg ser en elefant fly. (Bilde: Harmonix).
Jeg har nok sett nesten alt som finnes, når jeg ser en elefant fly. (Bilde: Harmonix)

Selvsikkert legger han til:

– Vi er bombesikre på at disse to opplevelsene alene vil være verdt kjøpet av Kinect for mange.

Når vi først er innpå temaet er det jo naturlig å spørre om Kinect er det neste store innenfor musikkspill. Tidligere har sjangeren leflet med dansematter, plastikkinstrumenter og vanlige knapper, men bevegelsesstyring er relativt nytt. Toepel liker at man nå kan velge mellom ulike typer spill, basert på egne preferanser:

– Det er mye frihet med et verktøy som Kinect, frihet som lar deg legge til stil og eleganse i akkurat så store doser som du selv ønsker. Dette var vanskelig å få til tidligere, og selv om spill som Rock Band og Dance Dance Revolution er kjempemorsomme å spille, er de både stive og restriktive av natur. Etter å ha jobbet nært med Kinect i lang tid, liker jeg det faktum at den gir meg muligheten til å opptre, vise meg fram, og slå meg løs.

– Dette gjelder kanskje spesielt for Fantasia, i den forstand at notene på skjermen kun er et forslag til hva du kan gjøre, og ikke noe du må, avslutter han, med det jeg bare kan anta er en ørliten dansebevegelse.

Fantasia: Music Evolved kommer i salg for Xbox One og Xbox 360 den 21. oktober. Vil du leke deg med spennende musikkspill i mellomtiden, er både Hatsune Miku: Project Diva f og Rocksmith 2014 Edition gode valg.

Fantasia: Music Evolved XOne

Fantasia: Music Evolved X360

Fantasia: Music Evolved XOne XOne X360

Spilldetaljer

  • Lanseringsdato: 21. oktober 2014
  • Plattform: Xbox One
  • Utgiver: Disney Interactive
  • Utvikler: Harmonix

Beste priser

På lager 529,- Til butikk
Ikke på lager 529,- Til butikk

Fantasia: Music Evolved X360 X360 XOne

Spilldetaljer

  • Lanseringsdato: 21. oktober 2014
  • Plattform: Xbox 360
  • Utgiver: Disney Interactive
  • Utvikler: Harmonix

Kommentarer (1)

Forsiden akkurat nå

Til toppen