Intervju

– Fantastisk historie, brutal vold

Sportsspillene fra EA kan i være i ferd med å endre kurs.

LONDON (Gamer.no): Kynikere vil kanskje si at det er begrenset hvor mange spill man kan lage om boksing. EA Sports' forrige bidrag kom i 2009, med knallsolide Fight Night Round 4. Nå er det mulig utvikleren har innsett at man har rotet seg inn i en liten blindgate, kvaliteten på produktet til tross, og man vil prøve noe nytt. Resultatet av det er Fight Night Champion. Ja, du kan spille som Mike Tyson og Lennox Lewis her også, men samtidig skal spillet bli langt mer personlig.

Skademodellen er svært omfattende.

Fight Night Champion har ambisjoner om å være mørkt og hensynsløst, et spill som virkelig skal få frem brutaliteten i boksing. Spillet kommer også til å være historiedrevet i større grad. Akkurat det er et mål EA Sports-sjef Peter Moore snakket varmt om da vi møtte ham i Vancouver i fjor. Sportsspillene skal få flere fasetter, flere bein å stå på. Da vi besøkte EA i London i januar fikk vi en aldri så liten test av Champion, samt en prat med produsent Mike Mahar om den kommende boksemastadonen.

– Det er ikke lenge siden Peter Moore gikk ut og sa at sportsspill får mye ufortjent kritikk for å være statiske, og at Fight Night Champion er et eksempel på det motsatte. Hvorfor trakk han frem Champion, tror du?

– Grunnen til at han sa det, var nok den nye modusen vi har med i dette spillet, Champion Mode. Det er en førstepersons fortelling, og du spiller på mange måter en boksefilm i Champion. Spillet er også ment for et mer modent publikum, med brutale scener og sterkt språk. Disse elementene er ikke gjort på denne måten i en sportssimulator tidligere, og dette er nok grunnen til at vi ses på som innovative.

– Hvor kom disse ideene med historiefortelling i spill fra? Sist jeg snakket med Peter Moore var han nemlig veldig offensiv med tanke på akkurat dette.

Kontrollmulighetene blir flere.

– Jeg har jobbet på FIFA, NHL og andre sportsserier. Her krever spillerne å ha kontroll over absolutt alle aspekter av et lag eller en spiller. Akkurat det er utrolig ressurskrevende å få til for utvikleren, spesielt siden mange av spillene har en syklus på ett år. Det er også viktig å tenke på at det ikke er alle spill av denne typen som det er passende å ha en drivende historie i, men der det er mulig vil vi forsøke å få det til.

– Man kan sikkert finne eksempler i alle idretter på interessante historier, men jeg tror ikke noen av dem er i nærheten av det potensialet vi har i boksing. Det er jo ikke tilfeldig at noen av de beste sportsfilmene har boksing som fokus: Rocky-filmene, Cindarella Man og Raging Bull. Listen er lang.

– Da har dere vel hentet ganske mye inspirasjon fra de filmene du nevner, da?

– Så absolutt! Men det holder nesten bare å hente inspirasjon fra selve sporten boksing. Du kan lage fantastiske historier om mindre boksere, utøvere ingen har hørt om engang. Både sporten og filmene har inspirert oss veldig mye.

Frasier mot Lennox, en klassiker.

– Hvordan løser man det i praksis, å fortelle en historie i et boksespill?

– Vel, det er ikke lett. Et av virkemidlene vi brukte, var å ansette en særs god manusforfatter, hehe. Vi ansatte en kar ved navn Will Rokos. Han ble nominert til Oscar for å ha skrevet filmen Monster’s Ball. Han elsker boksing og hjalp oss stort med å skrive en historie som fenger.

Les også
Anmeldelse:

– Hva med selve spillopplevelsen? Har dere gjort noe nytt med kontrollene til dette spillet?

– Ja, det har vi, de er bygd opp helt fra bunnen igjen. Vi ønsker å gjøre kontrollsystemet lettere å lære, samtidig som det får en større dybde i seg. Du kan gjøre mer i ringen i Fight Night Champion enn tidligere. Du kan blant annet mikse mellom å bruke den analoge styrespaken og knappene hele tiden, helt sømløst.

– Samtidig har vi gjort den analoge kontrollen mye mer presis, slik at du faktisk slår de slagene du prøver på. Da kvitter vi oss også med litt potensiell frustrasjon i samme slengen.

En kamp i ditt eget treningssenter.

– Hvis vi ser litt fremover. Støtte for Move og Kinect, er det noe dere vurderer?

– Vi er veldig fristet, men jeg vet ikke om det er helt riktig å ta det med i et simulatorspill som Fight Night Champion. Jeg skal ikke snakke på vegne av våre forbrukere, men jeg er usikker på om de vil stå og slå i løse lufta i 20 minutter, hehe. Boksing er veldig slitsomt. Den begrensningen alene gjør en bevegelseskontrollert boksingspill av denne typen vanskelig å få til. Når det er sagt kan det hende vi kan få med kontrollsystem av denne typen i minispill eller i egne spill med et annet fokus.

– Ja, fordi det er vel slik at kontrollsystemer av denne typen ikke passer alt av spill der ute?

– Enig. Jeg bruker både Move og Kinect hjemme, og begge er fantastisk responsive. Jeg har også testet begge på interne prototyper. Jeg bokser mye på fritiden og er i god form, likevel er det for intenst å kjempe seg gjennom ti runder med bevegelseskontroller.

Ned med deg, gutt.

– Vi tror også nyansene en tradisjonell kontroll leverer en bedre og mer detaljert opplevelse for spilleren i ringen. Det blir rett og slett en bedre simulatoropplevelse med stikker og knapper.

– Gjør dere noe nytt med flerspillerbiten med Fight Night Champion?

– Jepp, vi tar med en ny modus som kalles Online Gym. Her kan du lage ditt eget treningssenter og tilpasse det som du vil. Du kan invitere kompiser og slåss i egne ligaer og turneringer. Dessuten er det mulig å kjempe mot andres treningssenter, og da får man på en måte bygd opp boksingklaner. Det blir en helt ny sosial opplevelse i Fight Night!

Fight Night Champion kommer til Xbox 360 og PlayStation 3 den 3. mars i år.

Siste fra forsiden