Intervju

FIFA 15

FIFA 15 får smartere keepere og mer dynamikk

Produsent Sebastian Enrique tar oss gjennom de viktigste nyvinningene.

KØLN (Gamer.no): Et av de sikreste tegnene på at det går mot høst, er at nyeste utgave av EA Sports’ FIFA-serie havner i butikkhyllen. Spillet selger bedre og bedre for hver utgave, og de siste årene har spillene tatt enorme steg mot å nesten bli for fotballsimulatorer å regne.

Den fortsatt forholdsvis ferske konsollgenerasjonen som har kommet over oss har åpnet opp muligheter som ikke var mulig for bare to-tre år siden. I FIFA 14 fikk alle utespillerne et intelligensløft. I årets utgave er det målvaktenes tur.

To års utvikling

Ifølge FIFA-produsent, Sebastian Enrique, er keeperen den vanskeligste spilleren å programmere. Han forteller at gjengen i Montreal har jobbet med å forbedre den kunstige intelligensen til målvaktene siden de fikk tilgang på den nye maskinvaren.

– Det har vært mange ting med keeperne vi har hatt lyst til å gjøre, som ikke har vært gjennomførbart før nå, forteller Enrique.

På den forrige konsollgenerasjonen kunne ikke en keeper ombestemme seg om han først hadde bestemt seg for å utføre en handling. For eksempel; hvis en ball skiftet retning på vei mot mål, ville ikke keeperen ha sjangs til å redde den fordi han allerede hadde bestemt seg for å kaste seg dit ballen egentlig var på veg.

– Det får målvaktene til å se dumme ut når de ikke gjør noe for å hindre at ballen triller i nettet bak dem. Nå kan vi gjenskape reaksjonstidene skikkelig. De kan kontrollere både hendene og beina, i tillegg avbryte en handling for å gjøre noe annet. Så selv om et skudd skifter retning vil keeperen gjøre alt i sin makt for å forsøke å få tak i ballen.

– Vi vil få se redninger vi aldri før har sett i FIFA, skryter Enrique oppsummerende.

Tunnel på keeperen

Fordi keeperne nå får nye animasjoner og mer autentiske bevegelser får vi ikke bare se mer spektakulære redninger. Vi vil også få se scoringer vi ikke har sett før.

– Tidligere har det vært animasjoner som bestemmer om det blir mål eller ikke, noe som ikke gjengir det virkelige liv særlig bra. I årets versjon vil man kunne putte ballen mellom bena på keeperne fordi de ikke rekker å samle dem. Det vil bli mange mål som gir en god følelse, sier Enrique.

Det kreves en viss intelligens å være en toppkeeper, så EA Sports har mekket i hop en ny og forbedret kunstig intelligens til lagets bakerste mann.

Les også
Anmeldelse: FIFA 15

– Keeperne har vært årsak til mye frustrasjon og lyst til å kaste kontrolleren i veggen, fordi deres handlinger er utenfor spillerens kontroll, erkjenner Enrique.

Målvaktene skal fra denne høsten av være bedre til å kalkulere og ta avgjørelser i kampens hete. FIFA-keeperne har ikke akkurat vært noen «sweepere» så langt i seriens levetid. Men med mer bevissthet rundt det som omgir dem, kan keeperne, i ekte Manuel Neuer-stil, nå spurte ut av sekstenmeteren for å klarere en ball de forstår de kan nå først.

– Tidligere har vi latt målvaktene spille med liten risiko. Vi har ikke hatt nok maskinkraft til å la keeperen forstå om ballen som nærmer seg er truende eller ikke, selv om det er et skikkelig lompeskudd som kommer trillende, utdyper FIFA-produsenten.

I stedet for å kaste seg ned og plukke hver eneste ball med hendene, kan keeperne nå sparke ballen unna, eller til og med heade ballen unna fare.

Mer dynamikk

Til tross for målvaktfokuset under Gamescom-konferansen er det ikke keeperforbedringene Enrique trekker fram som den største nyheten i høstens fotballspill fra EA.

– For meg er den største nyheten at spillet gjør det du vil det skal gjøre i hvert eneste ledd. Vi fikk noen tilbakemeldinger om at fjorårets FIFA ikke var så responsivt som spillerne skulle ønske. Så i år har vi fokusert på å gjøre FIFA responsivt over hele fjøla.

– Det er ikke slik at vi lanserer en funksjon som heter «responsitivitet». Vi har for eksempel lagt til løpesykluser som er mer presise og raskere, så man kan snu og bevege seg som en ekte fotballspiller. Vi har lagt til bedre sykluser for når spillerne reiser seg etter en takling eller fall. De som har fulgt nøye med har kanskje sett at hvis en spiller er på bakken og man vil spille ballen videre, må man vente til han har reist seg med å sentre ballen. I år kan en spiller slå en pasning mens han er på vei opp, det er en ganske liten detalj som tilfører ganske mye responsivitet og dynamikk, sier Enrique.

De siste par årene har fysikken fått seg flere løft. I FIFA 12 ble «Player Impact Engine» innført, og forbedret i neste års utgave. I fjor fikk vi mer realistisk fysikk på luftballer, så naturligvis skal det komme fysikkforbedringer også denne gangen.

– I fjor introduserte vi ny fysikk for luftballer, men det manglet en skikkelig fysikk for når ballen blir berørt med beina. Vi har nå fått på plass fysikk som sørger for at man kan opprettholde momentum med ballen, forteller Enrique, uten å utdype mer.

Sett laget automatisk

I år blir det også endringer i lagledelsemenyen. Disse har ikke blitt endret på mange år, og føles til dels ganske foreldet. Det har fansen gitt klokkeklar beskjed om, og EA Sports tar nå grep.

– Folk har spurt etter et bedre og mer intuitivt grensesnitt. Det løser vi med noe vi kaller «Player Instructions». For hver rolle på banen kan man selv bestemme hvordan spillerne skal oppføre seg i for eksempel forsvar, angrep eller som støtte, forteller Enrique.

Dette går også an å gjøre i dag, men begrenses til hvor offensivt en spiller skal presse når laget angriper, og hvor defensivt han skal ligge i forsvar. I år kan du gi spillerne enda mer detaljerte ordre.

Hvis du for eksempel har Zlatan på laget ditt, kan du bestemme at han skal forsøke å komme seg bak forsvarsrekka til motstanderne

– Hvis du for eksempel har Zlatan på laget ditt, kan du bestemme at han skal forsøke å komme seg bak forsvarsrekka til motstanderne, eller bruke han som et oppspillspunkt. Så selv om man bruker den samme formasjonen, kan man få mange forskjellige variasjoner i spillestilen. Det tilfører mye dybde til karrieremodusen.

For de av oss som spiller mye karrieremodus, akkumulerer det i mange timer på å velge lag og sette opp formasjoner etter som noen spillere er utslitt etter forrige kamp, skadet, også videre. Denne høsten blir imidlertid tiden inne i lagledelsemenyen kortet ned.

EA introduserer nemlig et system som lar oss lagre opptil seks formasjoner, så du kan lagre for eksempel et toppet lag, et B-lag og et cup-lag. På den måten slipper man å gjøre endringene hver gang det er litt tett mellom to kamper.

Av andre småting, er det kanskje verdt å nevne at EA nå har skaffet lisens til alle stadionene i Premier League, lagt til den Tyrkiske ligaen og PC-versjonen vil være helt lik som versjonene til Xbox One og PlayStation 4.

Lyst på Messi?

Enrique har også gode nyheter for «Ultimate Team»-entusiastene der ute. Den minste nyheten er kanskje en ny bunke med legendespillere. I år inkluderer disse navn som midtbanespilleren Pavel Nedved, keepergiganten Peter Schmeichel og storscoreren Alan Shearer.

I tillegg trekker colombianeren fram tre punkter som de største nyhetene i «FUT». De fleste fotballtrenere hadde nok ikke sagt nei til å ha en spiller som Ronaldo eller Suarez på laget sitt, men det er det ikke alle som kan. Inntil nå. Nytt av året er at du nå får muligheten til å låne spillere til «FUT»-laget ditt.

– Veldig mange «Ultimate Team»-spillere har aldri hatt muligheten til å ha Messi, Neymar eller andre spillere av det kaliberet på laget sitt. Når du starter et Ultimate-lag i FIFA 15 får du ta en spiller på lån, slik at du skal få kjenne hvordan det er å ha en sånn spiller på laget, forteller Enrique.

Den lånte spilleren vil være tilgjengelig i et lite knippe kamper, før de forlater klubben din igjen. For å få tilgang til å lage en ny låneavtale må du først vente på at det blir tilgjengelig i «FUT»-katalogen og kjøpe det derfra. Muligheten til å tegne en ny låneavtale kan ikke kjøpes for ekte penger, men må betales for med spillvaluta, ifølge Enrique.

Den andre store nyheten er at «Friendly Seasons» implementeres i «Ultimate Team». Med andre ord kan du nå spille sesonger mot vennene dine med lagene dere har klart å sette sammen.

Til slutt nevner Enrique «Concept Squads», som lar deg se hvor god kjemi det er mellom spillerne dine i en valgt formasjon. Dette har man måtte brukt en nettside for å gjøre tidligere, men fra og med denne høsten kan man altså gjøre dette rett i spillet.

Samarbeid og konkurranse

FIFA 15 blir den andre utgaven av serien som bruker fysikkmotoren Ignite. I kombinasjon med kraftigere maskinvare har den nye fysikkmotoren gitt utviklerne mulighet til å gjøre store forandringer, men også legge til mindre detaljer som ikke var mulig før.

– Ignite var en veldig viktig ting, spesielt for dynamikken. For eksempel hvis man spiller med Cavani, eller andre spillere med langt hår, vil man se at håret deres beveger seg, skryter Enrique.

Hårfysikken er noe FIFA-gjengen har tyvlånt av kollegaene som lager UFC-spillene, utdyper produsenten.

– UFC-gjengen har laget en fantastisk hårfysikk med Ignite-motoren. Men UFC har jo bare to figurer på skjermen samtidig, så vi i FIFA-teamet måtte ta det de hadde programmert og optimalisere det for vårt spill. Alle EA-teamene kan bruke av hverandres skaperverk i sånne tilfeller. Det er mer effektivt og alle tjener på det.

Apropos fysikkmotorer; FIFAS argeste konkurrent, Pro Evolution Soccer, skal i år utelukkende kjøre på den forholdsvis ferske fysikkmotoren «FOX Engine». Det bekymrer imidlertid Enrique fint lite, og han bruker anledningen til å snakke varmt om konkurrenten.

– Konkurranse er alltid bra og sunt. Vi er veldig ambisiøse og ønsker å flytte grensene hele tiden og fortsette å nyskape. Konami lager et godt spill hvert år. Og det er alltid bra for spillerne å ha alternativer. For oss utviklere er det bra å ha noen som sniffer deg i nakken, sier Enrique.

Følelser i sving

Missing youtube id

Selv om Enrique mener det er dynamikken som er den største nyheten i år, innrømmer han at ingen hadde lagt merke til det om han ikke hadde sagt det. Det har han helt rett i.

Vi fikk en snau halvtime med spillet før vi gjorde intervjuet, og det man legger mest merke til som spiller er målvaktene. De har en helt annen evne til å reagere nå enn tidligere. Det er helt opplagt at de har fått forbedret sin kunstige intelligens og fysikk med ganske mange hakk.

De reagerer langt raskere enn tidligere, og det føles av og til som de nesten er litt i overkant med på notene. Sjanser som man setter ni av ti ganger i FIFA 14, reddes gjerne ditto antall ganger i FIFA 15. Med noen timer bak spakene vil man antageligvis finne scoringsmetoder som er mer effektivt også i år, men etter en snau halvtime kan det konkluderes med at keeperne virker mer menneskelig enn noen gang.

Riktignok la jeg også merke til at keeperne av og til gjorde underlige valg, og det så tidvis nesten ut som feil animasjon ble spilt av. Det er ikke usannsynlig at dette er forbedret når det ferdige spillet kommer ut senere denne måneden.

Den andre tingen som skiller seg ut er at spillerne på gressmatta viser mer følelser enn noen gang. Å se Manchester Citys Stefan Jovetic løpe jublende mot bortefansen etter å ha puttet ballen i mål, før gleden blir til skuffelse da han forstår at målet er annullert for offside var veldig moro. Jeg kan se for meg at dette ikke er like moro når det er jeg selv som blir avblåst.

Det samme var Chelsea-keeper Petr Cechs triste øyne kort tid etter at Raheem Sterling har satt Liverpools tredje ball nettet bak han. Eller når forsvarsspillerne gratulerer målvakten med en god redning. Eller at publikum vrir hodene sine eller står oppreist og heier i den retningen spillet foregår. Alt dette er detaljer som gjør FIFA 15 til en fryd å spille.

Det kan virke som et fokusområde i år har vært å gjøre FIFA-kampene så like en TV-sendt fotballkamp som mulig. EA Sports har fått bruke den offisielle Barclays Premier League-kampgrafikken, og stappet kampene full av mellomsekvenser. Før et innkast, før frispark og før hjørnespark vises en mellomseksvens hvor spilleren gjør seg klar til å slå dødballen. Det blir fort irriterende, for det blir jo en del dødballer i løpet av en kamp. Mellomsekvensene kan hoppes over, men antallet kan godt kuttes likevel.

Det spillmekaniske har vært bra ganske lenge allerede, så det er detaljer som følelser, reaksjoner og bevegelig hår som skal til for å gjøre FIFA-serien nær komplett. Det ser det ut til at EA har skjønt også.

Siste fra forsiden