Intervju

– Halo 4 blir mørkere og mer intenst

Verden nok en gang i trøbbel når plikten kaller Master Chief.

SAN FRANCISCO (Gamer.no): I fjor ble det klart at en av de desidert flotteste spillheltene, Master Chief, returnerer ettersom 343 Studios har tatt over Halo-stafettpinnen fra Bungie. Som en slags inkarnasjon av hvordan USA ser på sin egen realpolitikk er han uredd, rettferdig og ærefull. Han er ikke redd for å intervenere i andres konflikter, og har akseptert sin skjebne som mannen som skal redde dagen «when the shit hits the fan», som de sier her.

– Dette er begynnelsen på en slorslått ny sci-fi-saga som vil sette agendaen for de neste ti årene i Halo. Med denne visjonen i tankene, måtte teamet overkomme en del kreative utfordringer som for eksempel hvordan vi balanserer ønsket om å respektere det flotte universet som er skapt i serien, og samtidig innovere og drive serien fremover, sier kreativ sjef Josh Holmes til Gamer.no.

Det er vanskelig og ikke bli inspirert av 343-studioet sitt ektefølte engasjement når de presenterte sine visjoner og tanker rundt spillet for første gang under Microsofts Xbox Spring Showcase i San Francisco. De harde faktaene ligger på bordet. Halo 4 kommer til å rotere rundt Master Chief (som seg hør og bør), og spillet kommer til Xbox 360 – nåværende generasjons Xbox med andre ord.

– Her i 343 Studios har vi et stort team av folk som er satt sammen på grunn av deres beundring for universet, serien og spillene som utgjør kjernen av det, men vi må gi oss selv muligheten til å ta risiko og noen sjanser for å drive ting fremover. Det er en slags gjenoppliving av Halo-serien, men ikke på samme måte som i Hollywood-filmserier som Bond, Star Trek eller Batman. Halo 4 starter ikke historien på nytt, men fortsetter der Halo 3 sluttet, fortsetter han.

Sin egen stemme

Skal vi tro 343 Studios kommer vi som har spilt de tidligere spillene fremdeles til å føle at vi spiller Halo, selv om at det ikke lenger er Bungie som utvikler det. Personlig synes jeg Master Chief er en av de tøffeste spillheltene vi har, og til tross for at Halo-spillene har hatt en nedadgående kurve rent kvalitetsmessig, kjenner jeg at det først og fremst er den flotte soldatens hjemkomst som gjør det interessant.

– Når vi satte oss ned for å gjøre et nytt Halo-spill var det veldig åpenbart og naturlig å fortsette på Master Chief sin historie. Delvis fordi han er spillseriens hjerte og sjel, men også fordi at vi som spillere savnet han. For oss er det to mål med å hente tilbake Master Chief. Det ene er å gi spilleren en veldig intuitiv opplevelse av å spille Chief – hvordan får man noen til å føle seg som en 400 kilos Spartan-soldat med tanke på dens styrke og atletiske evner?, sier spillets produsent Kiki Wolfkill til Gamer.no.

«Når vi satte oss ned for å gjøre et nytt Halo-spill var det veldig åpenbart og naturlig å fortsette på Master Chief sin historie.»

Kiki Wolfkill, produsent hos 343 Studios.

– Det andre målet var å få inn mer historie omkring Master Chief uten at dette skal forpurre spillopplevelsen. Jeg tror at noen av veiene vi kan bruke er for eksempel Cortana og førstepersonsopplevelsen hun gir – ofte langt mer menneskelig enn Master Chief selv. En annen måte er gjennom trusselen han er utsatt for som helt denne gangen. Chief har tidligere hatt veldig god forståelse for fiendene han har møtt, men denne gangen vil han møte en trussel som er fordums, mørk og gir en annen utfordring, legger hun til.

Storsatsing

Halo 4 har to ganske store team hvor det ene fokuserer på enspillerdelen, mens det andre tar for seg flerspillerdelen, men det understrekes at spillet utvikles under samme paraply med tanke på spilldesignet.

– Rikheten i Halo-universet er noe vi ønsker å utnytte. Vi har denne gangen valgt å ta en mørkere, mer sofistikert tone med spillet. Vi har fokusert på Halos tradisjon med innovasjon, både med tanke på mye av de kreative designvalg vi har gjort, men også med tanke på teknologi og utviklingen av spillmotoren, som er viktig for opplevelsen. En av våre store mål var å redefinere flerspillerdelen. Vi ville gi en Halo-følelse med mer intensitet og høyere tempo, fortsetter Holmes.

Jeg må si at jeg blir en smule usikker når jeg hører dette, og føler at alt slukes av det sorte hullet skapt av Call of Duty, der det er lagt opp til at man ikke kan løpe lengre enn noen meter før man møter på fiender. Dette er en balansegang hvor man må være forsiktig for ikke å skape irritasjonsmomenter, men det passer vel dagens ADHD-utsatte spillgenerasjon ganske bra.

Les også
Anmeldelse:

Lite å vise til

Det er egentlig lite å rapportere tilbake om bortsett fra utviklernes egne tanker om spillet, og med unntak fra en video med flerspillerkamp, var det ingenting annet vi fikk se fra spillet. De viste videre frem en del konseptgrafikk fra to av de kommende flerspillerkartene, Warhouse og Wraparound. Felles for disse er at de sammenfaller godt med ønsket om mer intensitet og høyere tempo. Begge viste seg å være små og kompakte kart som ønsker å bygge en sirkulær flyt hvor spillerne aktivt og passivt geleides tilbake mot midten av kartet i det som minner om en slags «drapssone».

Spillerne skal også få muligheten til å utforme sin Spartan bedre enn noen gang tidligere, noe som ytterligere er med på å gjøre flerspillerdelen dypere og mer bærende for spillet som helhet:

– En av tingene vi har fokusert på er å gi spillerne muligheten til å spesialtikpasse hver detalj av deres Spartan-drakt. En av de store nyhetene i Halo 4 er at i tillegg til bare kosmetisk modifikasjon av Spartan-drakten, får spilleren også mulighet til å endre på ting som vil få effekt for selve spillingen, sier Holmes til Gamer.no.

Må smøre oss med tålmodighet

Til tross for at jeg skal være med på at Halo 3 langt fra var et veldig imponerende skytespill, avsluttet det i alle fall den påbegynte triologien om Master Chief, og dette likte jeg. De sentrale personene bak Halo 4 er svært reflektert og oppmerksom på spilldesignet og hvordan spillet skal kommunisere best med spilleren, men jeg føler meg likevel så usikker på om de klarer å innovere og gi en markant bedre opplevelse, at det er den gode gamle Spartan-soldaten som får meg til å glede meg til dette spillet også.

Xbox-messen i San Francisco viste veldig lite fra Halo 4, og det er derfor veldig vanskelig å få et godt inntrykk av hvordan spillet ligger an i forhold til de foregående. Det vi med rimelig sikkerhet kan anta, er at spillet kommer til å ha et markant fokus på flerspillerdelen – dette var nesten det eneste de snakket konkret omkring.

Vi må nok vente nærmere sommeren og E3 før vi kommer noe spesielt dypere ned i hva Halo 4 vil bringe. Det er uten tvil et spennende spill som garantert vil få mye oppmerksomhet i tiden fremover.

Klarer ikke laste video

Halo 4 slippes eksklusivt til Xbox 360 mot slutten av året. Artikkelen er basert på inntrykk og presentasjon fra Microsofts Xbox Spring Showcase i San Francisco forrige uke. Reise og opphold ble dekket av Microsoft.

Siste fra forsiden