Intervju Heroes of the Storm

(Bilde: Blizzard)

– Dette er en ny retning for Blizzard

Vi møtte en av hoveddesignerne bak flerspillersatsingen Heroes of the Storm.

ANAHEIM (Gamer.no): Når man skal lage et helt nytt spill, vil nok de fleste spillutviklere gjøre en vurdering på hvilke markeder det er lurt å gå inn i. Det er lettest å gjøre suksess med et spill som ikke trenger å frykte noen voldsom konkurranse. Å skulle prøve å slå seg opp i MOBA-markedet, for eksempel, ville enkelte betegne som et dumdristig trekk. I en sjanger som styres med jernhånd av League of Legends og Dota 2 er det ikke plass til mange konkurrenter.

Heldigvis for Blizzard er de alt annet enn en ordinær konkurrent. Heroes of the Storm er kun i alfa-stadiet, men trekker allerede voldsomt mye oppmerksomhet i MOBA-miljøet. Blizzard ser som vanlig ut til å vite hva de driver med, og figurdesigner Phill Gonzales mener  spillets unike trekk er blant grunnene til at det allerede har slått så godt an.

Vi tok en prat med Phill Gonzales, som har ansvar for å designe figurene i Heroes of the Storm.
Vi tok en prat med Phill Gonzales, som har ansvar for å designe figurene i Heroes of the Storm.Bilde: Blizzard Entertainment

– Heroes of the Storm har mange likheter med MOBA-sjangeren, men vi sier ikke egentlig at dette er en MOBA. Vi angriper det fra en litt annen vinkel. Vi prøver å skape en god spillopplevelse, og hvis det finnes likheter i andre sjangere så er det helt greit. Men vi synes heller at spillet minner om en «team brawler». Det er ikke superintenst og kompetitivt hele tiden. Du bare hopper inn i spillet og har det moro!

– Mer enn en gavepakke til fansen

Selv om det er liten tvil om at Heroes of the Storm for alltid vil være kjent som en MOBA, er det nok nyskapningene som gjør dette til et spill som det er verdt å følge med på. Særlig det at kampene utspiller seg på flere forskjellige kart, såkalte «battlegrounds», er et spennende trekk som kan skape mye interessant dynamikk.

– De ulike reglene på hver «battleground» burde endre spillestilen din drastisk. For eksempel har vi kart hvor lagene vil tvinges til å kjempe mot hverandre i grupper, og da ser vi at spillerne utvikler figurene slik at de blir effektive mot andre spillere. I andre kart er det viktigere å bekjempe datastyrte figurer, og da velger spillerne ofte evner som passer bedre til slikt, forklarer Gonzales.

Vi ønsker å være tro til fantasien som kjennetegner figurene fra de andre spillene våre.

Ved første øyekast kan Heroes of the Storm se ut til å være lite annet enn en gavepakke til Blizzard-fansen. Gonzales vedkjenner at kjernefansen nok vil få noe ekstra ut av opplevelsen:

– Vi ønsker å være tro til fantasien som kjennetegner figurene fra de andre spillene våre. Vi stiller spørsmål som «Hva ville Thrall fra Warcraft-universet sagt til en barbar fra Diablo-universet?» Vi tar disse figurene som vi alle kjenner og elsker og lar deg og fire venner bruke favorittene deres til å slå det andre laget.

Men samtidig er det tydelig at det er lagt like mye arbeid ned i dette spillet som i ethvert Blizzard-spill. Dette er en storsatsing.

– Noe av det vi hører mest fra alfatesterne er at spillet nesten ser ut som om det er ferdig. Og jeg tror Blizzard begynner å bli mer komfortable med å åpne opp og si «hei, dette spillet er under arbeid, men vi er villige til å dele opplevelsen med dere og la dere se hvordan ting utvikler seg». Det er en ny retning for Blizzard, sier Gonzales.

Skjermbilde fra Heroes of the Storm.
Kampene i Heroes of the Storm foregår på flere forskjellige kart. (Bilde: Blizzard)

Hvor er alle helter hen?

Selv om Heroes of the Storm får mye skryt for å se nesten ferdig ut, er det fortsatt en del arbeid som står igjen før spillet kan slippes til massene. Tekniske ting som serverstabilitet står høyt på prioriteringslista, og i tillegg det er også en god dose innhold som skal ut før lansering.

– Vi jobber mye med infrastruktur nå om dagen. Vi sikter oss inn på en global lansering, så det foregår mye arbeid med å utbygge servere bak kulissene. Det er mye teknikk som skal på plass før vi er klare til å gi ut spillet til hele verden. Men nå som vi er i ferd med å få på plass fundamentet, kan vi begynne å fokusere mer på å gi ut innhold. 13. januar 2015 er den nye datoen for betatesten, så i tiden framover vil dere se at det kommer mer innhold i et mye raskere tempo, forteller Gonzales, og fortsetter:

Et lite knippe av de figurene man kan spille som i Heroes of the Storm.
Et lite knippe av de figurene man kan spille som i Heroes of the Storm. (Bilde: Blizzard)

– Det blir også gjort mye arbeid for å gjøre at modeller og teksturer og slikt ser bedre ut. Og vi har snakket om en rekke nye helter som fansen har etterspurt i lang tid. Thrall og Sylvanas, for eksempel, som begge har vært svært høyt oppe på prioriteringslista en stund nå. På årets BlizzCon har vi også vist fram The Lost Vikings, som kommer fra et eldre, klassisk Blizzard-spill.

For øyeblikket er det litt over 30 figurer som er tilgjengelige i alfatesten til Heroes of the Storm. I følge Gonzales kan vi se fram til mange, mange flere i framtiden:

Heroes of the Storm.
Blizzard ønsker å være tro til fantasien som kjennetegner figurene fra de andre spillene sine. (Skjermbilde: Blizzard)

– Vi har veldig mange figurer i reserve. Før vi implementerte talentsystemet som vi bruker i dag, lagde vi den ene figuren etter den andre i høyt tempo. Men etter at vi fikk talentsystemet skjønte vi at vi trengte å sette oss ned og bruke litt mer tid på hver enkelt figur for å gjøre dem dypere. Det sakket følgelig ned produksjonen av nye figurer.

– Når vi skal slippe en ny figur i dag, spør vi oss selv ting som «OK, har vi nok StarCraft-helter i spillet nå? Har vi nok monstre? Vi har litt for mange tanker nå, kanskje vi trenger flere angrepsfigurer», og så videre. Med en gang vi slipper en ny helt vil det endre spilldynamikken ganske kraftig. Derfor føler oss litt fram før vi slipper nye figurer, slik at vi finner ut hva som skaper den rette balansen.

Elektronisk sportslighet

I åpningsseremonien på årets BlizzCon gikk Blizzard-sjef Mike Morhaime rett ut mot nettroll som har plaget det internasjonale spillmiljøet de siste månedene. MOBA-spill er ikke akkurat kjent for ha vennlige og inkluderende spillmiljøer, og Gonzales bedyrer at de skal være klare til å bekjempe slik destruktiv oppførsel i Heroes of the Storm.

– Vi er veldig bevisste på det problemet, og vi jobber med å utvikle systemer som skal være til hjelp. Vi bryr oss veldig om hvordan spillsamfunnet oppfører seg, og vi ønsker å gi spillerne våre muligheten til å følge med på hva som skjer og si i fra når noen oppfører seg støtende. Vi vil ikke tolerere at noen trakasserer og skaper en negativ opplevelse for de andre.

Blizzard involverer seg stadig mer direkte i e-sport. Finalen i World Championship Series 2014 i StarCraft II er deres største og mest sette produksjon til nå.
Blizzard involverer seg stadig mer direkte i e-sport. Finalen i World Championship Series 2014 i StarCraft II er deres største og mest sette produksjon til nå.Bilde: Blizzard Entertainment

Et annet område Blizzard er svært bevisste på er e-sport. Den amerikanske spillutvikleren kan på mange måter sies å stå bak de spillene som har dannet grunnlaget for den moderne e-sportbølgen. Med StarCraft II har de dessuten blitt stadig mer direkte involvert i å fremme utviklingen av e-sport generelt. Heroes of the Storm har utvilsomt potensiale som en e-sport, men Gonzales vil ikke si for sikkert at dette blir et satsingsområde for dem i framtiden:

– Vi tenker slik at det er spillerne våre som bestemmer om dette blir en e-sport eller ikke. Hvis spillerbasen vår ønsker å gjøre noe slikt, vil vi definitivt støtte dem ved å ha den beste «matchmakingen» og de beste tilskuerverktøyene, alt det som gjør at et spill kan fungere som en sunn e-sport.

– Vi har allerede holdt en turnering på BlizzCon, og det kommer flere forbedringer i framtiden, som draftsystemet. Så hvis e-sportscenen er noe som vokser og utvikler seg, vil vi være klare for det med tanke på infrastruktur. Det handler om å gi spillerne våre evnen til å spille spillet slik de ønsker, avslutter Gonzales.

Intervjuet ble gjort under BlizzCon 2014 i Anaheim. Blizzard Entertainment dekket opphold og reise.

Kommentarer (8)

Forsiden akkurat nå

Til toppen