Intervju

Grant Kirkhope – komponisten bak Yooka-Laylee

– Jeg ble egentlig aldri spurt, jeg bare antok at jeg var med

Banjo-Kazooie- og Donkey Kong 64-komponisten forteller om prosessen bak Yooka-Laylee.

Grant Kirkhope hadde heldigvis tid til å snakke med journalister under E3-messen.
Jens Erik Vaaler/Gamer.no

LOS ANGELES (Gamer.no): – Vi har kanskje rukket en halv lunsj hver dag og resten har bare vært prating og intervjuer. Folk virker veldig gira på spillet, men det har vært ganske slitsomt. Men så er jeg en gammel gubbe også, da.

Spillkomponist Grant Kirkhope er en travel mann for tiden. Utover å komponere musikken til Kickstarter-yndlingen Yooka-Laylee har han hendene fulle med å skape musikk til flere andre spillprosjekter og sin første spillefilm. Det går hardt ut over fritiden, men den 53 år gamle skotten ser ikke ut til å egentlig ha så mye imot det.

– Jeg har ingen fritid akkurat nå, og på et tidspunkt var alt planlagt veldig nøye. Så forandret én liten ting seg og alt måtte endres på. Det er mye å gjøre og jeg har aldri hatt det sånn. Ikke på denne måten i hvert fall. Men det er godt å være opptatt, forteller han.

Ett bein i fortiden, og ett i fremtiden

Platformmoro.
Team 17

Kirkhope har drevet med spillmusikk i over 20 år, de fleste av dem hos britiske Rare. Han er nok mest kjent for de fleste som komponisten bak musikken i Banjo-Kazooie, Banjo-Tooie og Donkey Kong 64. Å skulle vende tilbake til Banjo-Kazooie-stilen for Yooka-Laylee var litt som å ta på seg favorittøflene etter å ha latt dem ligge en stund, forteller han.

– Jeg tror jeg har ventet riktig mengde tid med å lage den type musikk, så nå føles det interessant og veldig ferskt. Det har vært gøy å gå tilbake til den ompa-aktige stilen som jeg har gjort for disse spillene.

Ordene kommer svært raskt, med bred dialekt og en litt hakkete og famlende måte å prate på.

– Jeg prøver å ikke gå inn i autopilot, og jobber hardt med å få musikken til å bli spesiell. Folk vil nok være litt ekstra kritiske til dette spillet siden det er så mye nostalgi knyttet til det. Så jeg prøver å plukke opp de beste bitene fra de gamle dagene og blande det med noen nye ting. Forhåpentligvis er jeg en bedre komponist nå enn da, men det er jo ingen garanti for det. Spillet kommer uansett til å se og høres bedre ut enn Banjo, som vil gjøre det annerledes ut i seg selv, men joda, det har vært veldig moro.

Heldige uhell

Kirkhopes særegne stil har alltid gitt spillene han har komponert for en spesiell karakter. Humøret i musikken er alltid lekent og litt snurrig, med instrumenter man vanligvis ikke finner innenfor tradisjonell spillmusikk. Han forteller at han ofte tar utgangspunkt i hvordan en figur ser ut og hvilke stemning han forsøker å formidle med musikken.

– Jeg tror jeg alltid skaper et bilde i hodet av hvordan det skal høres ut før jeg begynner å komponere. Med hovedskurken i spillet, Capital B, ville jeg lage noe med en basun, for jeg synes en basun alltid høres litt overlegen ut. Det kunne passe veldig godt til dressen og den litt klønete måten han går på. Jeg synes det passer til hans karakter.

Det blir spennende å høre hva Kirkhope gjør for å sette skikkelig undervannsstemning.
Team 17

– Musikken er ofte det som setter tone og stemning i spillet.

Les også
Anmeldelse: Yooka-Laylee

– Da jeg lagde musikken til Kingdoms of Amalur fortalte han som var ansvarlig for filmsekvensene i spillet at bildene forteller historien, mens musikken forteller hva du skal føle. Jeg synes det er viktig å treffe riktig der. Folk forventer at et plattformspill skal være lystig og muntert hele tiden, så jeg prøvde å finne en litt underlig, eksentriskhet for Banjo-Kazzoie og jeg prøver å ta det videre inn i Yooka-Laylee.

Det at Yooka-Laylee oppsto i det hele tatt blir beskrevet som et heldig uhell, der kjerneteamet som sto back Banjo-Kazooie enten ble sagt opp eller forlot utvikleren Rare omtrent samtidig. Kirkhope hadde selv pakket snippesken i 2008, men holdt seg opptatt ved å jobbe på andre spillprosjekter. Da Yooka-Laylee-prosjektet var et faktum var Kirkhope med fra første stund.

– Jeg ble egentlig aldri spurt, jeg bare antok at jeg var med, forteller han og ler.

Glad for å være kjent for noe

Capitol B, hvis temalåt spilles av en basun.
Playtomic Games

Utover de klassiske Rare-spillene har Grant Kirkhope også stått bak musikken til blant annet Civilization: Beyond Earth, Kingdoms of Amalur: Reckoning og Yaiba: Ninja Gaiden Z. Det er derimot Rare-spillene han har blitt mest kjent for, og den musikalske stilen fra Banjo-Kazooie er den de fleste husker best. Heldigvis virker han ikke lei seg for at det er dette folk kjenner mest.

– Det er fint å være kjent for hva som helst. Som artist og kreativ person er det utrolig at folk kjenner navnet ditt. Jeg tror den litt underlige stilen bare festet seg til meg, og det var riktig type musikk for de spillene vi lagde.

– Folk tror det er min «sound», at jeg oppfant den, men jeg lånte mye av det fra Danny Elfman. Jeg har ikke noe imot det. Jeg er bare glad for å få noe, forteller Kirkhope med et smil.

Yooka-Laylee lanseres i første kvartal, 2017, til Linux, Mac, PlayStation 4, Wii U, Windows og Xbox One.

Les mer fra årets E3-messe på våre temasider »

Siste fra forsiden